کد خبر: 668645
تاریخ انتشار :

بیژن مقدم: اصلاح‌طلبان یک بار دیگر وزن‌کشی سیاسی کنند

بیژن مقدم گفت: اصلاح‌طلبان در پی هجمه‌های گسترده به دولت دو هدف را دنبال می‌کنند؛ یکی انتقام‌گیری یا تسویه‌حساب سیاسی و دیگری زمینه‌‌سازی برای انتخابات سال آینده است.

بیژن مقدم: اصلاح‌طلبان یک بار دیگر وزن‌کشی سیاسی کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: اصلاح‌طلبان به طرز بی‌سابقه‌ای علیه دولت حمله می‌کنند و مقصر همه مشکلات و حتی اعتراضات را دولت کنونی معرفی می‌کنند. اما هدف آنها از ایجاد چنین فضایی چیست؟ آیا آنها خود را برای انتخابات آماده می‌کنند؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اصلاح‌طلبان در پی هجمه‌های گسترده به دولت دو هدف را دنبال می‌کنند؛ یکی انتقام‌گیری یا تسویه‌حساب سیاسی و دیگری زمینه‌‌سازی برای انتخابات سال آینده است. آنها به نوعی می‌خواهند از شرایط این روزهای کشور استفاده کنند و به تعبیری از آب گلالود ماهی خود را بگیرند. در خارج از کشور هم همین تصور وجود دارد و می‌بینیم در مواجهه با برجام کشورهای غربی پای میز مذاکره می‌آیند اما به محض کوچک‌ترین اتفاقی فکر می‌کنند که به سرعت نظام فرومی‌پاشد و به همین دلیل از مذاکرات عقب می‌نشینند و ادبیاتشان فرق می‌کند. البته اطلاعات غلط هم به آنها داده می‌شود و اپوزیسیون خارج‌نشین به سران کشورهای غربی می‌گویند که در همین چند روز آینده نظام سقوط می‌کند اما در نهایت می‌بینند که هیچ خبری نیست».

او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان یک دوره سکوت داشتند تا ذهنیت‌های منفی نسبت به دولت تحت حمایتشان کم شود اما حالا که ناآرامی‌هایی در کشور شکل گرفت، آمده‌اند و می‌گویند تمام مشکلات بر گردن حاکمیت و دولت فعلی است؛ در صورتی که اتفاقا بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات نتیجه عملکرد دولت‌های خود آنها بوده است که خود آنها هم باید پاسخگو باشند. از طرفی کارشناسان اقتصاد باید بررسی کنند که چه تفاوت‌هایی در حوزه تورم، رشد اقتصادی و دیگر شاخص‌ها از دولت آقای روحانی تا دولت آقای رئیسی به وجود آمده است. دولت کنونی که می‌گوید با وجود حذف ارز ترجیحی تورم موجود کمتر از زمانی است که دولت از آقای روحانی تحویل گرفته شد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اصلاح‌طلبان یا واقعیت‌ها را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند. در بیانیه اخیر آنها همه مسئولیت ناآرامی‌ها متوجه حاکمیت و دولت دانسته شده است و اصلاح‌طلبان نخواستند که ببینند دشمنان در دو-سه ماه اخیر چه نقشی بازی کردند. من نمی‌گویم همه عوامل معطوف به بیرون بوده است و حتما دلایل داخلی هم داشته است اما اینکه سراسر عوامل بیرونی دیده نشود، نوعی نادیده‌انگاشتن حقیقت برای رسیدن به اهداف سیاسی است».

مقدم در پایان گفت: «اصلاح‌طلبان یک بار دیگر باید وزن‌کشی سیاسی انجام دهند تا ببینند کجای جامعه ایستاده‌اند. واقعیت این است که شرایط اجتماعی متفاوت از گذشته شده است و با جریان‌های جدیدی روبه‌رو هستیم. این جریان‌ها به انحاء مختلف مردم را تهدید می‌کنند؛ مثلا می‌گویند شب یلدا را برگزار نکنید، نخندید، شاد نباشید و... خب همین جریان‌ها برای انتخابات هم برنامه‌هایی دارند و حتما سعی می‌کنند مردم را به سمت تحریم سوق دهند. اصلاح‌طلبان باید موضع‌گیری کنند و اگر بنا دارند در عرصه انتخابات حاضر شوند، باید خط خود را از تحریمی‌ها جدا کنند؛ در غیر این صورت آنها باز هم شرایط را ارزیابی می‌کنند و اگر به نفعشان باشد در انتخابات شرکت می‌کنند و اگر نباشد یا سکوت می‌کنند یا طرح عدم مشارکت در انتخابات را مطرح می‌کنند یا در حالت صریح‌تر سخن از تحریم انتخابات می‌زنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها