کد خبر: 668960
تاریخ انتشار :

لحظات حساس در جنگ اوکراین| کی‌اف یا مسکو، کدام زودتر تسلیم می شوند؟

نیروهای گارد مرزی اوکراین روز جمعه اعلام کردند که در چند ماه اخیر نزدیک به 12 هزار انسان را که قصد عبور غیرقانونی از مرز و فرار به کشورهای غربی را داشتند، دستگیر کرده است.

لحظات حساس در جنگ اوکراین| کی‌اف یا مسکو، کدام زودتر تسلیم می شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: جنگ اوکراین در روزهای حساسی به سر می برد. هر دو طرف جنگ دارای ضعف هایی شده و لغزش بیشتر یکی از آنها می تواند سرنوشت نهایی نبرد را رقم بزند. الجزیره قطر در  گزارشی به این موضوع پرداخته است. در زیر به خلاصه ای از گزارش این پایگاه قطری اشاره می شود.

اوکراین کوتاه نمی آید

یکی از دستیاران زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته که کشورش پیشنهاد آغاز روند واقعی صلح را تنها «پس از خروج نیروهای اشغالگر از خاک خود» می‌ پذیرد. این در حالی است که در برخی مناطق دونباس، حملات موشکی روسیه مجددا آغاز شده و حتی در برخی مناطق به اوج خود رسیده است.

میخالیو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین در همین رابطه گفته است: اوکراین از پذیرش توقف جنگ، واگذاری زمین های خود به روسیه، از دست دادن حاکمیت خود، پذیرش اولتیماتوم های مسکو و امتناع از محاکمه جنایتکاران جنگی خودداری می کند و ترسی هم از ادامه جنگ ندارد.

کی‌اف در شرایط سخت اما امیدوار

کی‌اف از گسترش پدافند هوایی خود در بحبوحه حملات موشکی مجدد روسیه خبر داد. رئیس جمهور اوکراین روز جمعه در سخنرانی ویدئویی روزانه خود گفت: در سال جدید، پدافند هوایی اوکراین قوی‌تر و مؤثرتر خواهد شد و این تضمینی برای امنیت کشور ما و کل قاره خواهد بود.

رئیس جمهور اوکراین همچنین تأیید کرد که نیروهای اوکراینی در مقابل نیروهای روس در منطقه دونباس در شرق این کشور خواهند ایستاد و از مواضع خود عقب نشینی نخواهند کرد چرا که در برخی مناطق پیشرفت جزئی داشته اند. وی در سخنرانی روز جمعه خود افزود: به طور کلی، ما مواضع خود را حفظ می کنیم... البته (باید اذعان کنم که) در برخی مناطق جبهه پیشرفت کمی داشته ایم.

زلنسکی همچنین از "استراتژی روشنایی" برای ایمن سازی تولید و توزیع برق صحبت کرد. وی گفت: تامین کامل برق تلاش زیادی می خواهد اما  نتیجه اش رصایت بخش خواهد بود.

روسیه از اکتبر گذشته شبکه برق اوکراین را بمباران کرده است که باعث قطعی مکرر و طولانی مدت برق و تامین آب شده است. اوکراین اوایل روز جمعه اعلام کرد که کمتر از 24 ساعت پس از بمباران گسترده تأسیسات انرژی که میلیون ها اوکراینی را از برق محروم کرد، یک حمله گسترده شبانه دیگر توسط روسیه انجام گرفته که کی‌اف آن را دفع کرده است. همچنین، صبح جمعه، نیروی هوایی اوکراین تایید کرد که 16 پهپاد را که برای هدف قرار دادن نیروگاه های برق پرتاب شده بودند، سرنگون کرده است. طبق گزارش ها، حملات پهپادی و هوایی روسیه شدت گرفته است.

بیم و امید مسکو؛ تلفات ارتش روسیه چقدر است؟

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین مدعی است که با توجه به سطح تلفات ارتش روسیه در اوکراین، مسکو قدرت خود را از دست داده است و حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد تا احیاء شود. روزنامه اوکراینی «اوکرانسکا پراودا» در همین رابطه نوشت: بر اساس اطلاعات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روس‌ها متحمل خسارات سنگینی در زمینه تسلیحاتی مانند تانک‌ها، توپخانه، نفربرهای زرهی و سرباز شده اند. این روزنامه با بیان اینکه ذخایر موشکی روسیه هم کم شده است، گفت: احیای نیروهای مسلح فدراسیون روسیه تا 5 یا شاید 10 سال دیگر ممکن نخواهد بود.

بحران فرار سربازان

از سوی دیگر، نیروهای گارد مرزی اوکراین روز جمعه اعلام کردند که نزدیک به 12 هزار مرد را که قصد عبور غیرقانونی از مرز و فرار به کشورهای غربی را داشتند، دستگیر کرده است. سخنگوی این نیروها افزود: چندی پیش 15 مرد هنگام عبور غیرقانونی از مرز جان خود را از دست دادند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ۲ مرد در مسیر حرکت به سمت رومانی در کوهستانی کارپات یخ زدند و جان باختند. از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، هزاران جوان اوکراینی سعی کرده اند از خدمت سربازی فرار کنند. در مقابل، هزاران مرد جوان در روسیه نیز سعی کرده اند از خدمت سربازی فرار کنند. پس از بسیج اعلام شده در روسیه در سپتامبر گذشته، هزاران نفر به خارج از کشور گریختند و در مناطق کوچک سکونتگاهی واقع در برخی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق مخفی شدند.

طرح های تشویقی پوتین برای جذب سرباز

مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند که تصمیم گرفته اند سربازان و کارمندان دولتی مستقر در اوکراین را از مالیات بر درآمد معاف کنند تا بخشی از تلاش های این کشور برای بسیج روس ها در جنگ با اوکراین مثمر ثمر واقع شود. اقدام جدید مربوط به تمام روس‌هایی است که در چهار منطقه اوکراینی که روسیه استقلال آنها را اعلام کرده است، می‌جنگند. این مناطق شامل دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا می شود. در فرمان فدراسیون روسیه آمده است که اعضای ارتش، پلیس، نیروهای امنیتی و سایر کارمندان دولتی که در چهار منطقه خدمت می کنند، دیگر مجبور به ارائه اطلاعات در مورد "درآمد، هزینه ها و دارایی" خود نخواهند بود. این فرمان همچنین به آنها حق دریافت «جوایز و هدایا» را در صورتی که اقداماتشان «ماهیت انسان دوستانه» داشته و در چارچوب عملیات نظامی در اوکراین قرار بگیرد، می دهد.

این فرمان شامل همسران و فرزندان سربازان هم می شود و از 24 فوریه 2022، روزی که روسیه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، اجرا می شود. کرملین مجموعه‌ای از طرح های تشویقی را به کار گرفته تا روس ها را به جنگ در اوکراین تشویق کند. از مشوق‌های مالی گرفته تا تسهیلات بانکی و املاک و مستغلات همه و همه طرح های تشویقی پوتین برای جذب سرباز است. روسیه همچنین، متعهد شده در صورت مرگ یا مجروح شدن سربازان به خانواده‌های آنان کمک مالی بلاعوض ارائه کند. باید دید این طرح های تشویقی منجر به جذب بیشتر سربازان می شود یا تاثیری بر فرار سربازان نخواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها