کد خبر: 669049
تاریخ انتشار :

کنعانی:

اتهام زنی اوکراین علیه ایران بی اساس است/امیدواریم مذاکرات تهران و ریاض به نحو مطلوبی پیگیری شود

کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: در مجموع فضای مذاکرات مثبت است و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ نیز پس از دیدار‌های صورت گرفته و این امیدواری وجود دارد که مذاکرات به نحو مطلوبی پیگیری شود.

اتهام زنی اوکراین علیه ایران بی اساس است/امیدواریم مذاکرات تهران و ریاض به نحو مطلوبی پیگیری شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی یاد و خاطره این قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم را گرامی داشت.

کنعانی همچنین در ادامه متن بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: این شهید گرانقدر وجود خویش را صرف خدمت خالصانه به ملت ایران اسلام و صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی کرد و در چهارچوب سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی در بهترین تراز ایفای نقش کرد و اقدامات موثری در مقابله با تروریسم بین المللی و گروه‌های تروریستی در منطقه انجام داد از همه رو این شهید جاودان لقب پرافتخار جانفدا قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم و سردار را به خود اختصاص داد.

وزارت خارجه در بیانیه خود تاکید کرده است: دولت آمریکا با ادعا‌های دروغین از جمله ادعای مقابله با تروریسم در اقدام جنایتکارانه که ناقض قواعد و اصول حقوق بین‌الملل است مبادرت به طراحی و انجام حمله تروریستی علیه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از بلندپایه‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران آن هم در خاکی کشور میزبان عراق و در حین ماموریتی رسمی نمود. اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی مصداق اقدام تروریستی است که به نحوه سازمان یافته توسط این کشور طراحی و عملیاتی شده است.

این بیانیه می‌افزاید: رژیم آمریکا بر مبنای حقوقی و بین‌المللی در قبال این جنایت مسئولیت قطعی بین المللی داشته است و در همین چارچوب همه عاملان و آمران مباشران و مسببان این جنایت تروریستی دارای مسئولیت بوده و بر همین اساس وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و بر اساس اصل حقوقی مقابله با بیکر فرمانی جنایتکاران مجموعه اقدامات خود برای پاسخ دادن آن‌ها در پیشگاه عدالت را دنبال نموده است.

در بیانیه وزارت خارجه تاکید شده است: در همین راستا کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین المللی ترور و شهادت سردار سلیمانی و همراهان او توسط وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط ابعاد حقوقی این پرونده را بررسی و پیگیری کرده و اقدامات متعددی را با هدف دنبال کردن موضوع در تمامی سطوح داخلی دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور احراز مسئولیت بین المللی دولت آمریکا انجام شد و تا نیل به نتیجه نهایی در این مسیر با جدیت تمام پیش خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران نگاه مبتنی بر اصول سازنده اش و همکاری‌های منطقه‌ای برای تامین صلح و امنیت با طرف‌هایی که آمادگی همکاری جدی دارند استقبال می‌کند ایران از همکاری برای صلح و مقابله با یکجانبه گرایی و تامین امنیت برای بشریت آمادگی دارد و خودش هم صاحب طرح و ایده است که ابتکاراتی نیز داشته است که به تصویب هم رسیده است.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت گفتگو‌ها میان ایران و مصر گفت: گفتگو‌هایی که بین وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه اجلاس بغداد ۲ انجام شد، مثبت و توام با علاقه بود.

وی با بیان اینکه گفتگو‌هایی در سطوح دوجانبه و نیز در خصوص موضوعات کنسولی مشترک انجام شده است، اظهار داشت: توافق برای ادامه گفتگو‌ها در زمینه حل و فصل موضوعات کنسولی مشترک میان دو کشور وجود دارد رابطه و گفتگوی دوجانبه میان دو کشور مطلع هستید که از طریق دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره همواره برقرار بود دو طرف اساساً مشکلی برای گفتگو دیدار تبادل نظر دوجانبه با هم ندارند

کنعانی تاکید کرد: رابطه و گفتگو میان دو کشور از طریق حافظ منافع دو کشور وجود دارد و مشکلی برای روابط وجود ندارد و نخست وزیر عراق اعلام آمادگی کرده است برای گفتگو‌ها میان ایران و مصر و ایران از هرگونه تحرک مثبت میان ایران و مصر استقبال می‌کند و ابتکارات لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد سفیر روسیه برای مقابله با سه کشور اروپایی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود در همکاری‌های جمعی با موضوع امنیت و صلح با همه طرف‌هایی که به طور صادقانه، جدی و عملی آمادگی همکاری دارند، همکاری می‌کند و از هرگونه تلاش و ابتکار در این مسیر استقبال می‌کند.

کنعانی همکاری در زمینه صلح و مقابله با یکجانبه گرایی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی را از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ما از هر ساز و کار مشترک مبتنی بر مصالح و منافع جمعی بین‌المللی به تامین امنیت برای بشریت استقبال می‌کنیم و صاحب ایده طرح و ابتکار هستیم که پیش از این نیز در مجموعه سازمان ملل متحد مطرح شده و به تصویب رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و کمک ایران در این خصوص گفت: دیدگاه‌های ایران در ارتباط با افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده است و اظهارات آقای کاظمی قمی هم در مورد افغانستان کافی بود.

کنعانی تاکید کرد: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست‌های اصولی ما است و در مورد حضور دانشجویان موضع خود را در این خصوص اعلام کردیم و تاکید می‌کنیم در خصوص افغانستان مواضع ما مصلحانه برای کمک به مردم این کشور است و به دلیل همسایگی و مرز‌های میان دو کشور هر اتفاقی که داخل افغانستان بیفتد ایران از آن موضوع متاثر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نشست وزرای ترکیه و سوریه و روسیه در مورد تحولات سوریه و دعوت نکردن از ایران گفت: ایران همواره راه حل مسئله سوریه را سیاسی می‌داند و کشور‌های روسیه، سوریه و ترکیه به نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه و حمایت از مردم و دولت این کشور مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه نیازی به برجام نمی‌دانیم، گفت: در این مورد اظهار نظر کردم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دخالت اتباع چهار کشور در دست داشتن ترور شهید سلیمانی گفت: در این مورد آقای کدخدایی به عنوان مسئول پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانشان توضیحاتی کاملی و مفیدی را ارایه داده اند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تهدید رژیم صهیونیستی و روی کار آمدن نتانیاهو گفت: در این ارتباط واکنش نشان دادیم و موضع خود را بیان کردیم؛ در این ارتباط بهتر است مقامات رژیم صهیونیستی به وضعیت شکننده دولت تازه خود و هم به وضعیت بی ثبات و متزلزل اقتصاد و مسائل خود توجه کنند. آن‌ها می‌دانند که ایران به هرگونه اقدامات و تهدیداتی آن‌ها پاسخ می‌دهد و پیامد‌های آن به طور جدی فکر می‌کنند و دیدگاه ایران کاملا روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اقدامات تجاوزکارانه این رژیم سابقه طولانی دارد و مبتنی بر جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین است که با حمایت‌های دولت امریکا و اروپایی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: کل کشور‌های عربی و حتی کشور‌هایی که در تحولات اخیر اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کردند به این قطعنامه رای مثبت دادند، اما برخی از کشور‌ها به دو دسته تقسیم شدند که برخی منفی و برخی ممتنع.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعای اوکراین مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران گفت: ما در مورد تحولات اوکراین بار‌ها دیدگاه خود را مطرح کردیم و ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و اتهام زنی بی اساس علیه ایران کمکی به این موضوع نمی‌کند؛ ما به مقامات اوکراینی این موضوع را گفته ایم و تبادل نظری هم صورت گرفت و نه اوکراین و نه کشور‌های دیگر که علیه ایران اتهام می‌زنند، نتوانستند شواهدی بر این ادعا پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ابتکارات عمان گفت: سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب گفتگو‌ها دو کشور و تبادل منطقه‌ای صورت گرفت و گفتگو‌های مفید و دو جانبه‌ای بود. دو کشور دارای نگاه سیاسی مشترک به حل بحران یمن هستند و وزیر خارجه کشورمان پیام رییس جمهوری را تقدیم سلطان عمان کردند و ایران و عمان موضوعات مختلفی میان مسائل مختلف دارند.

کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: نسبت به هفته گذشته اتفاق جدیدی حاصل نشده، اما در مجموع فضای مذاکرات مثبت است و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ نیز پس از دیدار‌های صورت گرفته در امان این امیدواری وجود دارد که مذاکرات به نحو مطلوبی پیگیری شود.

وی در موضوع پیگیری پرونده پادمانی و شروع جدید دور مذاکرات گفت: اخیرا در اجلاس امان در حاشیه کنفرانس بغداد ملاقات‌هایی بین مقامات عالیرتبه ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد و گفتگو‌هایی از سوی آقای باقری و امیرعبدالهیان وزیر خارجه انجام شد. مذاکرات وین یکی از موضوعات مورد مذاکره بود که جمع‌بندی این جلسات ادامه مذاکره بود. جمهوری اسلامی درباره ادامه مذاکرات وین با رعایت خطوط قرمز و رعایت منافع ملی روی بسته پیشنهادی که با مذاکرات سخت انجام شده اعلام آمادگی دارد و توصیه می‌کنیم که کشور‌های طرف مذاکره با رویکرد سازمان یافته و پرهیز از رفتار‌های سیاسی این مذاکرات را ادامه دهند و هشدار می‌دهیم که اگر اروپایی‌ها بخواهند از هر طریقی امتیاز بیشتری بگیرند، سخت در اشتباهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سالگرد حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: لازم می‌دانم یکبار دیگه به بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت بگویم و با آن‌ها همدردی کنیم. وزارت خارجه ایران دو یادداشت را از طریق وزارت خارجه اوکراین از سوی چهار کشور اوکراین کانادا سوئد انگلیس دریافت کرده و وزارت خارجه در حال بررسی این موضوع است.

وی گفت: جمهوری اسلامی همچنان درباره موضع خود مبنی بر گفتگو بر سر اتفاق پیش آمده برای هواپیمای اوکراینی پافشاری می‌کند از طرف دیگر سازمان قضایی نیرو‌های مسلح نهاد قانونی رسیدگی کننده موضوع را پیگیری کرده و دادگاه نظامی هم برگزار کرده و دولت ایران به کشور‌های درگیر مزبور در این پرونده اعلام کرده تا از سیاسی‌کاری پرهیز کرده و گفتگو‌ها در چارچوب قانونی و با رعایت موازین بین المللی ادامه پیدا کند.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها