کد خبر: 669645
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهرداد لاهوتی

مسئولان دیوارهای بتنی میان خود و مردم را بردارند

مهرداد لاهوتی گفت: یکی از محورهای اصلاح شیوه حکمرانی گسترش ارتباط با دنیاست. ما باید با حفظ ارزش‌های نظام با دنیا ارتباط داشته باشیم. دنیا مثل حلقه‌ای به هم پیوسته است و نمی‌شود آن را جدای از یکدیگر دانست.

مسئولان دیوارهای بتنی میان خود و مردم را بردارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: برخی مقامات از ضرورت اصلاح شیوه حکمرانی سخن می‌گویند و مطرح می‌کنند که در شرایط کنونی می‌توان با اصلاح روش‌ها هم صدای مردم را شنید و هم بیساری از مشکلات را رفع کرد.

مهرداد لاهوتی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «فضای سیاسی حاکم این پیام را به مسئولان منتقل کرده است که در روش اداره کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر شیوه‌ها و روش‌ها تغییراتی حاکم شود که این موضوع خوشبختانه وقتی خود رؤسای قوا ضرورت اصلاح شیوه حکمرانی را مطرح می‌کنند، نشان می‌دهد فهم مشترکی میان مسئولان عالی‌رتبه نظام ایجاد شده است. مطالبه جامعه هم همین است.

او ادامه داد: «اصلاح شیوه حکمرانی باید در چند محور باید اتفاق رخ دهد. نخست آنکه این اجماع بین‌المللی علیه ایران باید شکسته شود. چگونه؟ باید با حفظ ارزش‌های نظام با دنیا ارتباط داشته باشیم. دنیا مثل حلقه‌ای به هم پیوسته است و نمی‌شود آن را جدای از یکدیگر دانست. تجربه چنددهه هم نشان می‌‌دهد در نحوه مواجهه‌مان با دنیا باید اصلاح رخ دهد. موضوع دیگر اصلاح ساختارهای اقتصادی است. اکنون 80درصد اقتصاد در اختیار دولت است. معنای این شرایط آن است که به مردم اعتماد وجود ندارد. در حوزه سیاسی هم مردم مورد اعتماد قرار داده نمی‌شوند. هرگز نسبت به مسائل بزرگی که در کشور رخ داد و نتوانستیم به فهم مشترکی برسیم، به مردم رجوع نکردیم؛ برای مثال موضوع FATF مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص نتوانستند نتیجه‌ای نهایی ارائه دهند. خب در این شرایط قانون اساسی می‌گوید درباره چنین موضوعی که نتیجه مشترکی میان مسئولان به وجود نمی‌آید به مردم رجوع کنید یا در موضوع برجام همین‌طور. بنابراین از ظرفیت‌های قانون اساسی هم خوب استفاده نکردیم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «مسئولان باید دیوارهای بتنی میان خود و مردم را بردارند و چه بسا اگر چنین دیواری وجود نداشت و مردم از همه‌چیز مطلع بودند و نظر آنها شنیده می‌شد، اتفاقات اخیر هم رخ نمی‌داد. در مسئله فرهنگ هم فهم مشترکی میان مردم و مسئولان به وجود نیامد».

لاهوتی در پایان گفت: «با در نظر داشتن همه اینها اصلاح روش‌ها و منش‌ها ضرورتی است. مسئولان در به وجودآمدن دیوار بی‌اعتمادی میان خود و مردم مقصر بودند. ببینید در رأس قوه مجریه هر دولتی روی کار آمد دولت قبل را به هر شیوه‌ای که می‌توانست تخریب کرد؛ در صورتی که هر دولتی روی کار آمد نقاط مثبت و منفی‌ای داشت اما هر دولتی صرفا دولت قبل را می‌زند و در این شرایط طبیعی است که دیوار بی‌اعتمادی به وجود آید. اینجا خوب است به نکته‌ای از سخنان اخیر آقای لاریجانی اشاره کنم. او گفت که مسئولان وقتی مسئولیت را در اختیار نگرفته‌اند و در مسیر رسیدن به قدرت هستند، خود را آگاه به مسائل جلوه می‌دهند اما وقتی مسئولیت را اخذ می‌کنند به سمت توجیه می‌روند. این سخن درست است و طبیعی است در چنین شرایطی بی‌اعتمادی مردم به مسئولان بیشتر و بیشتر می‌شود. به هر حال به قول حضرت امام(ره) مسئولان باید همان چیزی که مردم می‌خواهند را محقق کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها