کد خبر: 669893
تاریخ انتشار :

جزئیات ساخت ترمینال فرودگاه امام به‌دست چینی‌ها

ایسنا: سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) درباره ساخت ترمینال ۴۱۰ هزار نفری در فرودگاه امام خمینی گفت که مذاکره با یک شرکت چینی ظرف دو ماه گذشته ادامه داشته و مقرر شده که وزارت راه ۲.۵ تا ۳ میلیارد یورو بپردازد که این کار از طریق پرداخت نقدی یا تهاتر با پیمانکاران چینی خواهد بود.

جزئیات ساخت ترمینال فرودگاه امام به‌دست چینی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید چلندری سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) گفت: آخرین مذاکراتمان با یکی از شرکت‌های چینی بوده که ظرف دو ماه گذشته این مذاکرات ادامه داشته است. با گروه‌های چینی صحبت کردیم و اطلاعات لازم را به آن‌ها دادیم و آن‌ها اعلام آمادگی کردند برای اینکه ما ارقام را مشخص و اعلام کنیم.

سعید چلندری با اشاره به ساخت ترمینال ۴۱۰ هزار نفری در فرودگاه امام خمینی اظهار کرد: در خصوص فاز دو فرودگاه که یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری است به‌علاوه ساختمان‌های جانبی، برج مراقبت تکنیکال بلاک و تکمیل باند‌های جنوبی، تمام مطالعات انجام و با گروه‌ها و سرمایه‌گذار‌های خارجی و داخلی صحبت شده است.

وی ادامه داد: در میان این سرمایه‌گذاران، آخرین مذاکراتمان با یکی از شرکت‌های چینی بوده که ظرف دو ماه گذشته این مذاکرات ادامه داشته است. با گروه‌های چینی صحبت کردیم و اطلاعات لازم را به آن‌ها دادیم و آن‌ها اعلام آمادگی کردند برای اینکه ما ارقام را مشخص و اعلام کنیم.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) بیان کرد: از نظر منابع مالی وزیر راه و شهرسازی موضوع موافقت کردند که این کار توسط شرکت چینی با توجه به توافقاتمان انجام شود و درخصوص پرداخت هم وزارت راه تقبل کرده، به این صورت که ما کار را با شرکت چینی جلو ببریم و وزارت راه ۲.۵ تا ۳ میلیارد یورو بپردازد که این کار از طریق پرداخت نقدی یا تهاتر با پیمانکاران چینی خواهد بود و هر رقمی که برای سرمایه‌گذاری توافق شود، وزیر راه تضامین پرداختی را انجام می‌دهد.

چلندری درباره نحوه هزینه‌کرد شرکت چینی برای پروژه توضیح داد: یک اعتبار ارزی به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده شده برای ساخت ریل راه‌آهن، خرید هواپیما و فرودگاه امام خمینی و چند پروژه دیگر در شرکت فرودگاه‌های کشور که تقسیم این اعتبار در اختیار وزیر راه و شهرسازی است، چینی‌ها هم از همین محل سرمایه‌گذاری خواهند کرد و بازپرداخت سرمایه از طریق این اعتبار دیده شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال قرارداد این پروژه را نهایی کنیم، گفت: فاز دو فرودگاه بسیار وسیع است، ترمینال ۴۱۰ هزار متری بخش‌های مختلفی دارد که اگر ما بخواهیم ارقام آن را از نظر ریالی بررسی کنیم، زمان‌بر است. همکاران ما شبانه‌روزی کار می‌کنند و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم این پروژه را به قرارداد برسانیم.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) ادامه داد: طبق برنامه توسعه و با تکمیل فاز دو، ۹۰ میلیون مسافر پیش‌بینی کردیم، امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم بخشی از این ترمینال ۴۱۰ هزار متری را به بهره‌برداری برسانیم و به ۲۵ میلیون مسافر برسانیم و با تکمیل فاز دو هم به ۹۰ میلیون مسافر برسیم.

چلندری درباره هدف‌گذاری برای تبدیل شدن به هاب اول بار منطقه توضیح داد: بر اساس اسناد بالادستی و مطالعات طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی، قرار بود فرودگاه امام به هاب بار اول منطقه و هاب دوی مسافری تبدیل شود که متاسفانه در ۱۰ سال گذشته قصوراتی صورت گرفت و کشور‌های منطقه از ما جلو زدند. اینکه بتوانیم به این هدف برسیم کار بسیار مشکلی است، اما همچنان باید تلاش کنیم که بتوانیم آنچه شایسته ایران است، انجام دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها