کد خبر: 669900
تاریخ انتشار :

المانیتور: آماده شدن مقتدی صدر برای بازگشت به سیاست

پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» ادعا کرد که تحلیل سخنان رهبر جریان صدر در نماز جمعه این هفته، حاکی از آن است که او برای بازگشتش به فعالیت سیاسی در عراق آماده می‌شود.

المانیتور: آماده شدن مقتدی صدر برای بازگشت به سیاست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» روز گذشته (شنبه، ۱۴ژوئیه) در گزارشی مدعی شد که بازگشت «مقتدی الصدر» رهبر جنبش صدر به عرصه سیاسی عراق نزدیک شده و او دوران انزوا را که ماه‌ها پیش پس از خروج نمایندگانش از پارلمان در پیش گرفته بود، کنار خواهد گذاشت.

طبق گزارش پایگاه خبری «بغدادالیوم»، المانیتور ضمن این ادعا می‌نویسد که بازگشت مقتدی الصدر به صحنه سیاست بستگی به سه تحول و عامل مهم دارد؛ عوامل و تحولاتی که ترس یا رغبت صدر از این تصمیم را افزایش خواهند داد.

در این گزارش آمده است: «الصدر با پیامی که در نماز جمعه صادر کرد، به نظر می‌رسد که تلاش می‌کند بار دیگر به روند سیاسی بازگردد و پس از دوره وقفه، دوباره فعالیت سیاسی خود را از سر بگیرد؛ این امر ناشی از نگرانی او در مورد فعالیت‌های چارچوب هماهنگی می‌شود و گویا فرصتی برای او فراهم شده است».

المانیتور در توضیح این مسئله می‌نویسد: «تحرکات الصدر برای بازگشت به روند سیاسی با گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد اختلافات درون حزب الدعوه (ائتلاف دولت قانون) به رهبری رقیب‌اش، نوری المالکی هم‌زمان شده‌اند».

بر اساس اطلاعاتی که المانیتور ادعا می‌کند از منابع آگاه عراقی به دست آورده، این اختلافات درون الدعوه منجر به «خروج ۱۲ نماینده از چارچوب هماهنگی و حرکت آن‌ها به سمت ایجاد یک بلوک سیاسی جدید شده که ممکن است الصدر در چند روز آینده از آن بهره‌برداری کند».

تلاش‌های الصدر برای بازگشت به روند سیاسی، طبق انتظارات این پایگاه خبری، تنها برای بهره‌برداری از اختلافات سیاسی فعلی بین چارچوب هماهنگی انجام نخواهد شد، بلکه این تلاشی برای «حفاظت از نفوذ سیاسی الصدر برای جلوگیری از کنترل کامل چارچوب هماهنگی و حزب الدعوه بر نهادهای دولتی است؛ آن هم پس از اخراج مقامات منصوب‌شده از جانب او و جایگزین کردنشان با افرادی نزدیک به چارچوب هماهنگی».

المانیتور همچنین در گزارشش افزود: «یکی دیگر از دلایل نگرانی الصدر، تلاش چارچوب هماهنگی برای تغییر قانون انتخابات پس از تسلط بر دولت عمیق و تأمین مناصب مهم پس از کناررفتن مقامات او و جایگزینی آن‌ها با مسئولانی از ائتلاف‌ها و احزاب دیگر است».

این تحلیل‌ها و انتظارات در حالی از سوی پایگاه خبری آمریکایی منتشر می‌شوند که تاکنون جریان الصدر و شخص مقتدی الصدر رسماً تصمیم یا موضعی را اعلام نکرده‌اند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها