کد خبر: 669972
تاریخ انتشار :

آیت‌الله رجبی: خلأ آیت‌الله مصباح پُر کردنی نیست

آنا/ رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: بدون شک وجود علامه مصباح در ابعاد علمی و معنوی و بصیرتی به‌گونه است که نمی‌شود خلاء نبودنشان را جبران کرد.

آیت‌الله رجبی: خلأ آیت‌الله مصباح پُر کردنی نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتگو با آنا، در پاسخ به این سوال که از زمان درگذشت آیت‌الله مصباح، تا چه اندازه توانستیم در ترویج اندیشه‌های او کار کنیم؟، گفت: به طورکلی باید بگویم در رسانه‌ها و صدا سیما در مقایسه با عزمت شخصیت و ابعاد مختلفی که آیت‌الله مصباح در عرصه فکری داشتند و هم به لحاظ اندیشه‌های مکتوب و سمعی و بصری او خیلی کم کار شده است.

وی بیان کرد: ما در موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) برنامه‌ریزی کردیم که آثار او منتشر شود و نزدیک به ۱۰۰ اثر نیز منتشر شده است، اما آثار آیت‌الله مصباح فقط معطوف به آثار مکتوب نیست و آثار صوتی و تصویری بسیاری از ایشان برجای مانده است. از طرفی امکانات نشر در عرصه‌های دیگر خیلی متنوع است، بنابراین نشر این آثار در قالب‌های مختلف، همکاری نهاد‌های دیگر را نیز می‌طلبد.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: نهاد‌ها تا حدودی همکاری کرده اند، اما آنچنان که شایسته او باشد این اتفاق نیافتاده و اگر بنا باشد از اندیشه‌های آیت‌الله مصباح استفاده شود، باید قالب‌های مختلف مانند میزگرد و نشست‌های علمی درمورد اندیشه‌های او برگزار شود. همچنین در فضای مجازی ما تولید محتوای کمی انجام دادیم، ولی نهاد‌های دیگر که امکانات بیشتر دارند باید وارد این عرصه شوند و کمک کنند.

آیت الله رجبی اضافه کرد: همچنین آثار علامه که نوعا علمی است هم در حوزه و هم در دانشگاه نیاز جدی نسل تحصیل کرده و مشغول به تحصیل است، اما در این بخش نیز استفاده چندانی که برنامه‌ریزی شده باشد، صورت نگرفته و یا بسیار کم بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما در موسسه امام خمینی (ره) حضور دارید، این موسسه چه اقداماتی را برای ترویج آثار علامه انجام داده است؟ گفت: پیاده کردن سخنرانی‌های او و تحقیق بر روی آن‌ها و تبدیل آن‌ها به مقاله علمی، کتاب یا متن درسی و حتی تهیه کلیپ و تبدیل به محتوایی که در فضای مجازی قابل استفاده باشد صورت گرفته است که به فراخور مناسبت‌ها و یا مسائل سیاسی و اجتماعی منتشر خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بخشی از تولیداتی که از صداوسیما پخش می‌شود نیز در واقع ماحصل همکاری بین موسسه و صداوسیما است. برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است و نشر کتاب‌هایی مانند کتاب‌های داستان بر اساس اندیشه‌های او نیز صورت خواهد گرفت، در مورد فیلم نیز ساخت فیلم زندگینامه و ابعاد شخصیتی او درحال انجام است. اما ورود به این عرصه‌ها و توسعه آن امکانات بیشتری را می‌طلبد و بخشی از آن نیز مربوط به نهاد‌های دیگر است، بنابراین آن‌ها باید به میدان بیایند و در نشر مطالب مشارکت کنند.

آیت الله رجبی درمورد اینکه آیت‌الله مصباح یک چهره تاثیرگذار سیاسی بودند چه میزان می‌توان گفتمان و اندیشه‌های او در زمینه انتخابات سال آینده به کار گرفته شود گفت: خوشبختانه سخنرانی‌هایی از او موجود است که در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی، شاخص‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهند که انسان می‌تواند با آن شاخص‌ها جریان‌های درست و نادرست را تشخیص دهد تا بتواند تصمیم گیری عاقلانه‌تری داشته باشد. در این عرصه هم برای اینکه فرهنگ‌سازی و نهادینه شود، فیلم‌ها و عکس نوشت‌ها و کلیپ‌هایی موجود است که به فراخور شرایط، در نزدیکی انتخابات منتشر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بخش پرسش و پاسخ هم که تاکنون یک جلد آن منتشر شده است، در واقع پاسخ‌هایی در زمینه مسائل سیاسی فرهنگی و اجتماعی بیان شده است که می‌تواند بخشی از این مسئله که آشنایی با اندیشه‌های او در زمینه انتخابات است را پوشش دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درمورد نحوه پرکردن خلاء وجود علامه مصباح در عرصه سیاسی با توجه به در پیش بودن انتخابات سال آینده گفت: بدون شک در روایات هم داریم وقتی عالمی برجسته از بین مردم می‌رود یک لطمه ایجاد می‌شود که نمی‌توان آن را پُر کرد، بخصوص شخصیتی مثل علامه مصباح که در سیاست، دین و هم فرهنگ یک صاحب نظر و صاحب فکر بودند.

آیت الله رجبی تصریح کرد: آیت‌الله مصباح بنیاد‌ها و نهاد‌هایی را تاسیس کردند که تا حدی می‌توانند با توجه به بیاناتی که داشتند اثر گذار باشند. همچنین کانون طلوع را تشکیل دادند که اساتید برجسته‌ای آنجا هستند که مسائل سیاسی و اجتماعی را بررسی و نتیجه گیری می‌کنند و سپس این افراد که آموزش دیده هستند، به نقاط مختلف برای تبیین مسائل فرهنگی و سیاسی اعزام می‌شوند.

وی گفت:همچنین در موسسه امام خمینی (ره) بخش دیگری داریم که روی «جهاد تبیین» کار می‌کنند که آن‌ها نیز برای تبیین اندیشه‌های علامه در عرصه سیاسی می‌توانند کمک کننده باشند، ضمنا نشریاتی داریم که به‌تناسب مسائل به آن موضوعات می‌پردازند. اما بدون شک وجود علامه مصباح خیلی ابعاد دیگری داشت که هم تاثیر علمی و معنوی و بصیرتی او به‌گونه است که نمی‌شود آن خلائی که ایجاد می‌شود را جبران کرد. باید تلاش کنیم در این زمینه هرچه بیشتر به وظایمان را عمل کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها