کد خبر: 669993
تاریخ انتشار :

میرکاظمی:

بخشی از تورم وارداتی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بودجه سال آینده انقباضی نیست، گفت: البته بخشی از تورم وارداتی است و تلاش می‌کنیم ریشه‌های تورم در بودجه ۱۴۰۲ مدیریت و کنترل شود.

بخشی از تورم وارداتی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مسعود میرکاظمی درباره کاهش میزان تورم در سال ۱۴۰۲ و پیش بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آتی، گفت: تلاش ما بر این اساس است آن چیزی که به عنوان ریشه‌های تورم قلمداد می‌شود در بودجه ۱۴۰۲ مدیریت و کنترل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: البته یک بخشی از تورم وارداتی است، به مانند به هم ریختگی مواد غذایی و یا افزایش قیمت انرژی که در سطح جهان رخ داد.

میرکاظمی تصریح کرد: اگر شرایط بیرونی را در نظر نگیریم، ما ریشه‌های نقدینگی را بررسی کرده‌ایم و موضوعات را در بودجه به گونه ای تنظیم کرده ایم که باعث افزایش پایه پولی نشود و در منابع و مصارف کشور کسری نداشته باشد و به تبع آن نیاز به استقراض شکل نگیرد که امسال هم همین‌گونه رفتار کردیم.

وی با اشاره به موضوع انضباط بخشی بانک‌ها، تاکید کرد: درخواست ما در این بخش از دولت این بوده که بانک‌ها به گونه‌ای تکالیف تسهیلاتی خود را انجام دهند که منجر به اضافه برداشت و ناترازی بانکها نشود و افزایش نقدینگی و تورم شکل نگیرد.

رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: همچنین ما امسال ارز ترجیحی نداریم یعنی آن بحث خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی که یکی از عوامل بود، سال آینده نخواهیم داشت بنابراین قطعا موارد از این بابت مدیریت خواهد شد. بنابراین در منابع و مصارف و بودجه ۱۴۰۲ تبصره‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که از بی انضباطی و بهم ریختگی پایه پولی و به تبع آن تورم جلوگیری کنیم.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این شرایط سیاست‌های دولت در لایحه بودجه انقباضی خواهد بود؟ بیان کرد: انقباضی به این مفهوم که منابع و مصارف را محدود کنیم خیر. آنقدری که منابع داریم مصارف برای آن دیده ایم لذا ما اضافه بر منابع و مصارف را ندیده ایم و تلاش نمی کنیم از طریق بانک‌ها و نظام هایی که دولت را بدهکار و به سمت خلق پول می کشد، استفاده کنیم لذا سعی داریم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین بودجه انقباضی نیست، هم حقوق ها افزایش پیدا کرده و هم جاری اجتناب ناپذیر را دیده‌ایم و داریم جبران آن را در نظر می‌گیریم و همچنین ۳۲۷ هزار میلیارد تومان برای بخش عمرانی منابع دیده شده است.

عدم افزایش سقف بودجه به واقعی شدن منابع و هزینه‌ها کمک می‌کند

میرکاظمی همچنین در حاشیه نشست نوبت عصر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گفت: امروز بحث مصارف لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در این جلسه تبصره ۱۴ درباره یارانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت، تاکید کرد: این تبصره از ابعاد مختلف چه در زمینه هزینه‌های جاری و چه بخش تملک دارایی‌های مالی و همینطور موضوع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و عمرانی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.

میرکاظمی ادامه داد: همچنین در زمینه یارانه‌ها و میزان درآمد حاصل از آن امروز مفصل بحث شد و وزرای بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه حضور پیدا کردند و موضوعات مربوط به صندوق‌ها و بهداشت درمان هم مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در زمینه بررسی تبصره ۱۴ وزیر نفت در این جلسه حضور پیدا کرد، ادامه داد: با حضور وزیر نفت، در زمینه درآمدهای حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی و فروش داخلی گاز و فرآورده‌هایی که منابع اصلی تبصره ۱۴ را تشکیل می‌دهند، بحث و بررسی مفصلی صورت گرفت. همچنین نمایندگان سوالات خود را در این بخش مطرح کردند و اعضای حاضر به این سوالات پاسخ دادند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این بوده که منابع و مصارف در سال جاری کمترین مغایرت داشته باشند و بتوانیم عملکردی بالای ۹۵ درصد را داشته باشیم، تاکید کرد: به واقع همین اصول را برای سال آینده هم کاملا حفظ کرده ایم و در دولت هم همین موضوع تصویب شده است.

میرکاظمی با بیان اینکه مجلس سال گذشته سقف بودجه را بالا نبرد و این مساله کمک زیادی به واقعی دیدن منابع کرد، ادامه داد: این رویه باعث شد مصارف تا جایی که امکان دارد اجتناب ناپذیر دیده شود تا فشار مضاعفی بر زندگی مردم وارد نشود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها