کد خبر: 670634
تاریخ انتشار :

هشدار کنگره آمریکا به نتانیاهو

گره ای که در تل آویو کورتر می شود

گره ای که در تل آویو کورتر می شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برگزاری تظاهرات دهها هزارنفری در اعتراض به موجودیت کابینه نتانیاهو و تصمیم جنجالی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس مبنی بر اصلاحات قضایی در تل آویو، مولد بحرانهای پایداری در اسرائیل بوده است. بر این اساس، هر اتفاقی که در تل اویو رخ دهد، سناریوی نامطلوبی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود:از برکناری نتانیاهو تا بقای وی در قدرت ! هر دوی این اتفاقات، منجر به بروز اغتشاشات خیابانی از سوی مخالفان وموافقان نتانیاهو خواهد شد و این جدال، نقطه پایانی نخواهد داشت. اما یکی از اصلی ترین موضوعاتی که طی روزهای اخیر از سوی تحلیلگران مورد رصد قرار گرفته، مربوط به مناسبات خاص آمریکا و رژیم اشغالگر قدس می شود. اگرچه جوبایدن رئیس جمهورآمریکا تلاش می کند در قبال تحولات جاری در تل آویوموضع گیری خاصی اتخاذ نکند، اما بر همگان مسجل است که دموکراتها از میان دوجریان لیبرال -صهیونیستی و محافظه کار -صهونیست، از حذف گزینه دوم استقبال می کنند! البته در مقابل، جمهوریخواهان نیز نسبت به بقای نتانیاهو در مسند قدرت، دید ایجابی تری نسبت به دموکراتها دارند.

طی روزهای اخیر ، سیگنالهایی از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا به نتانیاهو و حزب لیکود مخابره می شود که چندان به سود آنا نیست!  برد شرمن، عضو کنگره آمریکا یکی از برجسته‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی در میان دموکرات هاست. او تاکنون در تصویب ده‌ها قانون حمایتی از اسرائیل شرکت داشته و وفاداری خود را نیز بارها به لابی آیپک و رژیم اشغالگر قدس اثبات کرده است. شرمن در مصاحبه با هاآرتص، نگرانی عمیق خود را درباره اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابراز کرد که به گفته او حمایت آمریکا از اسرائیل را به خطر می اندازد.

وی هشدار داد که طرح نتانیاهو- لیوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی درباره اصلاح قوه قضائیه، وجود دولت راست و افراطی و تغییر موضع در قبال فلسطینی‌ها می تواند به منافع اسرائیل آسیب برساند.این نماینده کنگره هشدار داده است که  اسرائیل در عرصه بین المللی به آمریکا نیاز دارد!لیوین اخیرا طرحی برای اجرای اصلاحات قضایی ارائه کرد که از جمله این اصلاحات تغییر ترکیب کمیته انتصاب قضات است که در صورت تصویب اصلاحات از این به بعد کمیته تحت کنترل دولت خواهد بود، قدرت دیوان عالی رژیم صهیونیستی (بالاترین نهاد قضایی اسرائیل) هم درخصوص ابطال قوانینی که با اکثریت ۶۱ عضو در کنست تصویب شده، محدود می‌شود.

واقعیت امر این است که اگر نتانیاهو چنین مصوبه ای به نتیجه نرساند، خودو برخی اعضای کابینه ائتلافی( ازجمله آریه درعی رهبر حزب تندروی شاس) تحت رصد  ، بازجویی وحتی حذف توسط دادستان رژیم صهیونیستی قرار خواهند گرفت و اگر این اقدام را صورت داده و مصوبه جنجالی علیه دادستانی کل رژیم صهیونیستی را به تصویب برساند، با بحرانهای داخلی و اعتراضات شرکای خود مانند آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد. این یک بازی دوسرباخت برای نتانیاهو محسوب می شود.

در این میان برخی رسانه های صهیونیستی نتوانسته اند نگرانی خود را بابت آینده مناسبات خود و ایالات متحده آمریکا پنهان کنند! دیوید راثکوف یکی از تحلیلگران صهیونیست در هارآتص نوشت :

دولت ایالات متحده در برابر ابراز علنی اینکه اسرائیل اکنون دولتی منحرف و دشمن فعال بسیاری از منافع ملی حیاتی ایالات متحده است، مقاومت خواهد کرد. آنها تلاش خواهند کرد و باید تلاش کنند تا در صورت امکان روابط خود را حفظ کنند و دولت نتانیاهو را از تصمیماتی که ممکن است به طور غیرقابل جبرانی به روابط آسیب بزند، باز دارند.

 

اما به نظرمی رسد این دیدگاه، تا حدودی غیرواقع گرایانه است! دولت بایدن خود نیز به وضوح می داند که نتانیاهو کنترل کابینه خود را به دست دموکراتها نخواهد داد! به عبارت بهتر و بر اساس آنچه هاآرتص بر روی آن تاکید می کند،  بسیاری در واشنگتن نگرانند که نتانیاهو، آمریکا را مجبور کند بین اسرائیل و ارزش‌‌‌هایش، یکی را انتخاب کند، و در عمل اسرائیل را از موقعیت متحد به موقعیت دوست و گاهی رقیب، مانند ترکیه، عربستان سعودی، مجارستان و سایر کشورهایی تنزل دهد که ایالات متحده باید با آنها کار کند اما واشنگتن به آنها اعتماد ندارد.تحلیلگران صهیونیستی هشدار داده اند که نتانیاهو، مانند ترامپ و راست‌‌‌گرایان آمریکایی، مانند اوربان و بولسونارو، مانند مودی، لوپن و نئوفاشیست‌‌‌های ایتالیا، سال‌هاست که یک برنامه اقتدارگرای قومی را ترویج می‌کند که اکنون همه ارزش‌‌‌هایی را که زمانی اسرائیل و آمریکا را محدود می‌‌‌کرد، زیر سوال می‌‌‌برد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها