کد خبر: 670773
تاریخ انتشار :

آمار کرونا امروز ۹ بهمن / چند هموطن فوت شدند؟

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد.

آمار کرونا امروز ۹ بهمن / چند هموطن فوت شدند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از دیروز تا امروز ۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۱۴۶ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۷۴۴ نفر رسید.

تا کنون ۷ میلیون ۳۳۷ هزار و ۴۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۲۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۵ میلیون و ۸ هزار و ۶۵۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

آمار فوتی‌های واکسن نزده کرونا ۱۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از افراد واکسینه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره بر اهمیت دریافت دوز یادآور واکسن کرونا تا قبل از ورود به موج هشتم، گفت: بیشترین میزان تأثیر واکسن در کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر کووید بوده و آمار فوت واکسن نزده‌ها ۱۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از فوتی‌های واکسن زده بوده است.

دکتر محمدعلی کیانی با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا از ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز شده و اکنون ۲ سال از آن زمان می‌گذرد و شاهد تأثیرپذیری قابل توجه آن در میزان ابتلا، بیماران سرپایی، بستری و فوتی کرونا به نسبت قبل از انجام این کار هستیم، اظهار کرد: بیشترین میزان تأثیر واکسن در کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر کووید بوده و آمار فوت واکسن نزده‌ها ۱۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از فوتی‌های واکسن زده بوده است.

وی افزود: سویه اومیکرون با توجه به میزان ابتلا و سرایت‌پذیری بالایی که دارد و همچنین نحوه انتقال بسیار سریع آن، می‌تواند جامعه را درگیر و آحاد مختلف از جمله گروه‌های پرخطر را با مشکلات جدی مواجه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: زیرسویه‌های جدید سویه اومیکرون در بیش از ۱۱۰ کشور دنیا دیده شده و مردم بسیاری از کشورهای جهان به این نوع از بیماری مبتلا شده‌اند. این سویه‌ در بسیاری از کشورهای جهان به سویه غالب تبدیل شده و بیشتر مبتلایان جدید گرفتار این سویه شده‌اند.

 کیانی با بیان اینکه انجام واکسیناسیون دوز یادآور در این روزها بیش از پیش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در مدت ۳۶ ماهی که از آغاز بحران کرونا گذشته، همه به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ چیزی در بحث افزایش ایمنی مهمتر از واکسیناسیون کامل نبوده و نیست و در انجام این کار بسیار مهم و به‌خصوص دریافت دوز یادآور آن، نباید از استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی که ۳ اصل کلیدی در حفظ سلامت جامعه بوده و هست نیز غافل شویم.

وی اضافه کرد: در روزها، هفته‌ها و ماه‌های اولیه فعالیت دولت مردمی سیزدهم اقدامات قابل توجهی در بحث انجام واکسیناسیون گسترده صورت گرفت و در ۳ ماهه اول فعالیت این دولت انقلابی بیش از ۱۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا به گروه‌های هدف تزریق شد تا شاهد افزایش ایمنی در سطح جامعه باشیم و نتایج مؤثر آن را در موج هفتم بحران کرونا دیدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بهترین کار در برابر سرایت‌پذیری بالای سویه اومیکرون انجام اقدامات پیشگیرانه است، تأکید کرد: متأسفانه برخی افراد رفتارهای عادی انگارانه داشته و تصور می‌‎‌کنند اومیکرون یک بیماری ساده است و آسیبی به فرد مبتلا و اطرافیان وی نمی‌رساند. گرچه اومیکرون شرایطی خفیف دارد، اما به جهت سرایت‌پذیری بالا، بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده و خطرات آن برای آحاد مختلف جامعه به‌خصوص گروه‌های پرخطر بسیار جدی است.

کیانی ادامه داد: براساس آمارهای ثبت، تعداد زیادی واکسن نزده و واکسن ناقص داریم و باید بگوییم که ۹۰ درصد از جانباختگان مبتلا به اومیکرون حتی یک دوز واکسن کرونا را هم دریافت نکرده بودند و همین آمار بیانگر آن است که کم خطر بودن این سویه به نسبت سویه‌های دیگر به معنای عدم نیاز به واکسن کووید نیست و سویه اومیکرون می‌تواند برای واکسن نزده‌ها و حتی واکسن ناقص‌ها خطرناک باشد. نباید تصور کنیم که ما نیازی به واکسن نداریم و یا اینکه ۳ دوز دریافت کردیم و نیاز به دریافت دوز یادآور نداریم.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی اضافه کرد: در این روزها که زمزمه موج هشتم این بحران به‌گوش می‌رسد باز هم تأکید بر انجام این کار بسیار مهم و حیاتی داریم و از تمامی افراد بالای ۱۸ سالی که ۶ ماه از زمان دریافت آخرین دوز واکسنشان گذشته می‌خواهیم که جهت دوری از آسیب‌های موج هشتم بحران کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و دوز یادآور را دریافت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها