کد خبر: 670873
تاریخ انتشار :

جنگ پهپادها میان ایران و بازیگران منطقه‌ای/ ایران حمله اصفهان را تلافی می‌کند

جورزالیم پست گزارش داد: برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران بیشتر بر پهپادهای کامیکازه تمرکز دارد. پهپادهایی که مأموریت های یک طرفه را انجام می دهند و خود پهپاد، اسلحه آن است.

جنگ پهپادها میان ایران و بازیگران منطقه‌ای/ ایران حمله اصفهان را تلافی می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اعتمادآنلاین نوشت: روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست در نوشتاری کوتاه به بررسی عملیات علیه یکی از مجتمع های نظامی ایران در اصفهان پرداخته و علیرغم آنکه جمهوری اسلامی ایران از استفاده عامل یا عوامل حمله از ریزپرندگان سخن گفته، ادعا کرده که به احتمال بسیار قوی پای پهپادها در میان بوده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، در بخشی از این گزارش به سابقه جنگ پهپادها در منطقه اشاره شده و آمده است :

هواپیماهای بدون سرنشین برای چندین دهه در جنگ مورد استفاده قرار گرفته اند. اسرائیل در دهه 1980 پیشگام استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بود. در آن روزها از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت استفاده می شد و آنها وسایل نقلیه بدون سرنشین یا هدایت شونده از راه دور بودند که به کشورها امکان می داد بدون خطر کردن خلبانان ببینند در میدان جنگ چه اتفاقی می افتد.

پهپادها از آن زمان توسعه زیادی پیدا کرده اند و به انواع مختلفی تقسیم شده اند. این بدان معناست که پهپادهای بزرگی مانند گلوبال هاوک ایالات متحده وجود دارند که می توانند هزاران مایل در ارتفاعات بالا پرواز کنند  همزمان میکرو پهپادهای قابل استفاده توسط سربازان در میدان جنگ وجود دارد که زمان پرواز نیم ساعت و برد کوتاهی دارند.

پیشرفت عمده در دهه های گذشته این بوده است که کشورهایی مانند ایران و چین وارد تجارت هواپیماهای بدون سرنشین شده اند. در حالی که اسرائیل و ایالات متحده قبلاً بر بازارهای جهانی هواپیماهای بدون سرنشین تسلط داشتند امروزه بسیاری از کشورها در حال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

حالا اتفاقی که افتاده این است که برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران بیشتر بر پهپادهای کامیکازه تمرکز دارد. پهپادهایی که مأموریت های یک طرفه را انجام می دهند و خود پهپاد اسلحه آن است و گفته می شود که روسیه از این پهپادها در جنگ اوکراین استفاده می کند. به ادعای منابع غربی ، روسیه پهپادهای شاهد ایرانی را وارد کرده و از آنها برای هدف قرار دادن اوکراینی ها استفاده کرده است که بیشتر به غیرنظامیان آسیب می رساند. این امر به تقویت اتحاد روسیه و ایران منتهی شده و این نگرانی را ایجاد کرده  که ایران ممکن است در ازای این پهپادها فناوری دیگری از مسکو دریافت کند. این همکاری می تواند برنامه موشکی و هسته ای ایران را تقویت کند.

جورزالیم پست در ادامه ادعا می کند که اسرائیل که سالهاست با تهدیدات ایران مواجه بوده، اکنون نگرانی های خود را معتبر یافته و امروز کشورهای دیگر می دانند که تهدید هواپیماهای بدون سرنشین ایران مهم است.  پهپادها اکنون کشتی‌ها را در خلیج عمان، عربستان سعودی و خلیج فارس و اسرائیل و همچنین نیروهای آمریکایی در سوریه را تهدید می‌کنند. اخیراً پهپادها در سوریه یک پادگان آمریکایی را هدف قرار دادند که احتمالاً  گروه های طرفدار ایران پشت این حمله بوده اند.

ادعاهایی مبنی بر استفاده از پهپاد در ایران برای حمله به اصفهان نشان می‌دهد که در حال حاضر از پهپادها در همه جای منطقه استفاده می‌شود و در یک حادثه نادر، ممکن است از پهپادها برای هدف قرار دادن کارخانه مهمات مرتبط با جنگ‌های پهپادی ایران استفاده شود. این بدان معناست که ما در حال رسیدن به دورانی هستیم که کشورها از پهپادها علیه پهپادها استفاده می کنند، جایی که جنگ های پهپادی شامل نبرد هواپیماهای بدون سرنشین در برابر هواپیماهای بدون سرنشین می شود.  در چنین شرایطی هر طرفی سعی می کند از این فناوری و توانایی در جنگ های منحصر به فرد استفاده کند.

در گذشته رسانه‌های طرفدار جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان را به میزبانی اسرائیلی‌ها و تهدیدی برای ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی آذربایجان متهم کرده بودند. این بدان معناست که ایران بیش از پیش با شک به باکو می نگرد. علاوه بر این، متحدان ایران در عراق در گذشته ادعاهای مشابهی در مورد هواپیماهای بدون سرنشین که از آذربایجان بلند شده داشتند. در سال 2019، گاردین گزارش داد: «گروه های نظامی شیعه در عراق ادعا کردند که اسرائیل از هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب شده از آذربایجان برای حمله به اهدافی در شمال و مرکز این کشور استفاده کرده است - مناطقی که مقامات منطقه می گویند به مراکز ترانزیتی برای ارسال سلاح به مواضع ایران در نزدیکی اسرائیل تبدیل شده است.

جنگ‌های هواپیماهای بدون سرنشین در حال حاضر در منطقه داغ شده  و تهدیدات پهپادها علیه کشورها افزایش خواهد یافت و همچنین شایعات بیشتری در مورد مکان و نحوه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین منتشر خواهد شد.

این وضعیت منجر به آشفتگی بیشتر در ایران می شود و همچنین می تواند به تلاش ایران برای انتقام گیری از حادثه اصفهان دامن بزند. ایران احتمالاً از پهپادهای خود برای هر نوع تلافی استفاده خواهد کرد.  در گذشته ادعا شده بود که ایران از پایگاه های پهپادی خود در چابهار به کشتی‌هایی در خلیج عمان حمله کرده است.

توانایی ها و استفاده گسترده از پهپادها در خاورمیانه اکنون به این معنی است که تنش ها و نبردهای بیشتری با این سیستم ها انجام خواهد شد. از جمله بسیاری از حوادث که در آن نوع سلاح مورد استفاده و عامل حملات مشخص نیست.

به عنوان مثال، ایران می تواند پهپادهای خود را به یمن، لبنان، سوریه و عراق صادر کرده به نیروهای نیابتی اجازه استفاده از آنها را بدهد. کاری که گفته می شود با روسیه هم انجام داده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها