کد خبر: 671057
تاریخ انتشار :

چقدر از استیضاح‌ وزرا در مقطع فعلی جنبه انتخاباتی دارد؟

با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس حال نمایندگان به تکاپو افتاده‌اند تا نشان دهند که از شرایط موجود و عملکرد دولت راضی نیستند و راه آن‌ها از دولت جداست. از جمله ابزار‌هایی که برای نشان دادن انتقاد از دولت به کار می‌رود، استیضاح وزراست.

چقدر از استیضاح‌ وزرا در مقطع فعلی جنبه انتخاباتی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس حال نمایندگان به تکاپو افتاده‌اند تا نشان دهند که از شرایط موجود و عملکرد دولت راضی نیستند و راه آن‌ها از دولت جداست. از جمله ابزار‌هایی که برای نشان دادن انتقاد از دولت به کار می‌رود، استیضاح وزراست. نماینده مردم تبریز درباره جنبه انتخاباتی استیضاح‌های کنونی می‌گوید که استیضاح‌ها بیشتر با هدف دستیابی به امتیازات و خواسته‌ها صورت می‌گیرد. این مجلس هم باتوجه به تعهدی که در قبال دولت دارد، معلوم است سرنوشت آن‌ها چه خواهد بود. در مقابل نماینده مردم قزوین هم معتقد است که در استیضاح‌ها شرایط مردم و کشور در نظر گرفته می‌شود و اگر غیر این باشد یعنی راه را خطا رفته‌ایم. استیضاح جزو اختیارات نمایندگان و برابر قانون است و اگر به این شکل نگاه کنیم، نباید کاری انجام دهیم، چون هرکاری بکنیم ممکن است کسی حرفی بزند.

احمد علیرضابیگی از جمله نمایندگانی است که بارها در گفت و گو با رسانه‌ها عنوان کرده که چندان امیدی به سرانجام رسیدن طرح‌های استیضاح وزرا در این مجلس ندارد. چراکه به باور وی از نمایندگانی که پیشتر به ابراهیم رئیسی نامه می‌فرستند و درخواست می‌کنند که به صحنه انتخابات بیاید، استیضاح ممکن نیست. این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت و گو با «انتخاب» درباره جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی استیضاح وزرا در مقطع فعلی، بیان کرد: «استیضاح‌ها بیشتر با هدف دستیابی به امتیازات و خواسته‌ها صورت می‌گیرد. این مجلس هم باتوجه به تعهدی که در قبال دولت دارد، معلوم است سرنوشت استیضاح چه خواهد شد. اگر کسانی در این راه قدم می‌گذارند، قائل به سرنوشت استیضاح نیستند بلکه می‌خواهند به مختصر امتیازاتی برای حوزه انتخابیه‌شان دست پیدا کنند ولی در نهایت سرنوشت استیضاح، سرنوشت به سامانی نخواهد بود.»

اما نظر لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس که از جمله منتقدان وزیر صمت است و برای استیضاح او تلاش کرده، مقابل نظر علیرضا بیگی است. سیاه‌کلی درباره غالب بودن جنبه انتخاباتی استیضاح‌ها به «انتخاب» گفت: «استیضاح جزو اختیارات نمایندگان و برابر قانون است. در واقع اگر نمایندگان به آن عمل نکنند یعنی وظیفه خود را انجام نداده‌اند. اگر به این شکل نگاه کنیم نباید کاری انجام دهیم چون هرکاری بکنیم ممکن است کسی حرفی بزند. به هر حال هر دوره‌ای اتفاقی می‌افتد؛ یک موقع مسئله امنیت، اقتصاد و... کشور مطرح می‌شود و ما وظیفه قانونی خودمان را انجام می‌دهیم.» وی در ادامه تاکید کرد: «در استیضاح‌ها شرایط مردم و کشور در نظر گرفته می‌شود. اگر غیر این باشد یعنی راه را خطا رفته‌ایم.»

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها