کد خبر: 671512
تاریخ انتشار :

جنگ بزرگ در اوکراین/ استفاده پوتین از ایده نظامی هیتلر

مسکو به خوبی می داند که تغییر شرایط جنگ و دستیابی کی‌اف به تسلیحات جدید غرب که چند برابر تسلیحات قبلی است، می تواند شرایط جنگ را تغییر داده و مسکو را به سمت شکست بکشاند.

جنگ بزرگ در اوکراین/ استفاده پوتین از ایده نظامی هیتلر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: جنگ در دونباس اوکراین در حال شدت گرفتن است. به اعتراف رسانه های اوکراینی، روسیه حملات بی سابقه ای را به این منطقه ترتیب داده و حدود ۵۰۰ هزار سرباز برای این عملیات در نظر گرفته است. به گفته منابع خبری مختلف، جنگ در برخی مناطق مانند باخموت به اوج خود رسیده و دو طرف تلفات وسیعی دیده اند.

به نظر می رسد پوتین به دنبال این است تا قبل از ارسال کمک های نظامی جدید اروپا و آمریکا در یک عملیات اصلی پیروز شود تا شرایط استراتژیک را به نفع خود تغییر دهد. بر اساس تصمیم مقامات آلمان، برلین قرار است تانک ها و خودروهای زرهی زیادی به کی‌اف برساند. انگلیس و آمریکا نیز تصمیم گرفته اند بیشترین تسلیحات خود را به اوکراین اعطاء کنند. مسکو به خوبی می داند که تغییر شرایط جنگ و دستیابی کی‌اف به تسلیحات جدید غرب که چند برابر تسلیحات قبلی است، می تواند شرایط جنگ را تغییر داده و مسکو را به سمت شکست بکشاند.

به نظر می رسد پوتین قصد دارد در صورت افزایش کمک های نظامی غرب، روند صلح با اوکراین و کشورهای غربی را آغاز کند اما او می داند تنها در صورتی می تواند در مذاکرات احتمالی صلح برنده باشد که پیش از رسیدن تسلیحات غرب به مرزهای اوکراین، مناطق جدایی طلبی مانند دونباس و لوهانسک را به طور کامل اشغال کرده و ارتباط این مناطق را با بخش مرکزی اوکراین قطع کند. به همین دلیل، مسکو قصد دارد در یک عملیات ضربتی سریع در دونباس، عملیات انجام داده و این منطقه را اشغال کند.

استفاده پوتین از ایده نظامی هیتلر

روسیه قصد دارد از طرح "حمله حداکثری در خط اول" استفاده کند. این طرحی است که ارتش آلمان نازی در جنگ هایش از آن بهره می برد. رسم جنگ های کلاسیک این است که‌ دو ارتش ابتدا ارتش دیگر را بسنجند و قوای خود را برای روزهای انتهایی نبرد حفظ کنند  اما هیتلر که ذاتا فردی ریسک پذیر بود، پیش از اوج گیری جنگ، با تمام قوا به خط اول ارتش های متفق حمله می کرد تا آنها را غافلگیر کند. نیروی هوایی ارتش نازی (لوفت‌وافه) با تمام قوا شهرها و خطوط دفاعی متفقین را بمباران می کرد و نیروی زمینی هم با حداکثر قدرت (گاهی با ۴ تیپ زرهی) به خطوط دشمن حمله می برد. ارتش مقابل به محض مقابله با حملات همه جانبه هیتلر، توان خود را از دست می داد و در همان ابتدا، شکست می خورد.

حالا پوتین فهمیده استراتژی اشتباهی را برگزیده است. او در جنگ اوکراین گام به گام و آهسته آهسته حرکت کرد، چرا که از عکس العمل غرب می ترسید؛ اما همین ترس باعث ضربه خوردن شدید او شد. با افزایش کمک غرب به اوکراین و بهبود اوضاع کی‌اف در جبهه های مختلف، مسکو تصمیم گرفته که با تمام قوا به دونباس حمله کند و ریسک آن را بپذیرد. در این جنگ یا پوتین شکست می خورد و با سرعت به سمت شکست نهایی پیش می رود، یا با وجود هزینه بسیار، جنگ را پیروز می شود و از سقوط نهایی توسط غرب اجتناب می کند.

تصمیم غرب چیست؟

به نظر می رسد کشورهای غربی هنوز در رابطه با توان مسکو در عملیات اخیر در مناطق شرقی اوکراین مطمئن نیستند. انگلیس اعلام کرده اوکراینی ها می توانند تا پیش از رسیدن تسلیحات مقاومت کنند. فرانسه و آلمان و آمریکا هم در مورد نتیجه این عملیات شک دارند و به همین دلیل در محاسبات و نقشه های خود در رابطه با کی‌اف تغییری نداده اند.

آنچه در حال حاضر برای غربی ها مبهم است، واکنش مناسب به اتفاقات مختلفی است که پس از پایان عملیات در مناطق شرقی رخ می دهد. در صورت پیروزی پوتین و اشغال کامل دونباس، غرب باید به کدام استراتژی تمسک جوید؟ برلین، واشنگتن، لندن و پاریس حوزه کمک های نظامی خود را گسترش داده و به درخواست های مداوم زلنسکی پاسخ مثبت خواهند داد و موشک ها و هواپیماهای خود را به کی‌اف می دهند یا همانطور که احتمالا پوتین حدس می زند، ناامید شده و حمایت خود را از اوکراین برداشته و مقدمات مذاکرات صلح و احتمالا تضمین بابت عدم الحاق اوکراین به ناتو را فراهم خواهند کرد؟ این مساله ای است که می تواند آینده جنگ و دنیا را تغییر دهد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها