کد خبر: 671585
تاریخ انتشار :

محمد هاشمی:

امتداد عفو رهبری توسط دولت توطئه‌ ایجاد تقابل بین مردم و نظام را خنثی کرد

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقدام اخیر رهبری و در امتداد آن اقداماتی که دولت برای عفو برخی متهمان حوادث اخیر اعلام کرده انجام خواهد داد، توطئه آمریکا در برنامه‌ریزی برای ایجاد تقابل مردم و نظام را به کلی خنثی کرد.

امتداد عفو رهبری توسط دولت توطئه‌ ایجاد تقابل بین مردم و نظام را خنثی کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر عفو گسترده رهبری و امتداد این اقدام از سوی دولت و ریاست جمهوری بر فضای جامعه و کاستن فاصله میان دولت و ملت با بیان این که مبنای تظاهرات یا تشنج‌هایی که در چند ماه اخیر به وجود آمد، روشن و مبتنی بر یک برنامه از پیش طراحی شده بود، افزود: در سال‌های قبل از این گونه حوادث داشتیم، یک چند روزی یا یکی دو ماهی به طول می انجامید، اما با تدبیر کنترل می‌شد و شرایط آرام م‌شد، اما نکته‌ای که اینجا باید به آن توجه کنیم، ریشه این نوع تشنجات و اعتراضات است که از سوی آمریکا و عمدتا ایرانیان مقیم خارج یا افراد دیگر در آمریکا برنامه‌ریزی شده بود.

وی ادامه داد: هنوز انقلاب پیروز نشده بود، وقتی امام از پاریس می‌خواست به ایران بیاید، کارتر رییس جمهور وقت آمریکا نماینده ای فرستاد خدمت امام که خواستند به ایران نروند و می‌گفتند ایران خطر دارد، امام گفتند مشکلی ندارم و اعلام کرد که می آید و بعد که آمد معلوم شد همزمان کارتر و هایزر داشتند انجام یک کودتا در ایران توسط ارتش را بررسی می‌کردند. اکثر فرماندهان ارتش مخالف کودتا بودند و تعدادی هم البته موافق، اما در نهایت به این تصمیم منجر نشد.

وی اضافه کرد: منظور این‌که از همان قبل از پیروزی انقلاب زمانی که شاه از ایران رفت، آمریکا در صدد کودتا و بردگراداندن شاه مثل تجربه‌ای که در زمان مصدق داشتند، بود، ولی این دفعه موفق نشدند. آنها با جنگ تحمیلی و تحریم‌ها و مسایل گوناگون تلاش زیادی برای این کار داشتند، اما باز هم موفق نشدند. این دفعه هم برنامه‌ریزی شده بود و اجرایش عمدتا توسط گروه‌ها و اشخاصی که خارج از کشور هستند، قرار بود انجام شود؛ کسانی که با انقلاب اسلامی مساله دارند. 

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این طرح آمریکایی‌ها سعی داشت مردم را روی به روی حکومت قرار دهد. مردم علیه حکومت تظاهرات کنند و جدایی بین ملت و حکومت ایجاد کنند؛ این برنامه‌شان بود.

هاشمی گفت: در این سه چهار ماه تعداد زیادی از افراد دستگیر و زندانی شدند و این فضای نامناسبی در کشور ایجاد کرد، اما اقدام اخیر رهبری توطئه آمریکا در برنامه ریزی برای ایجاد تقابل مردم و نظام را به کلی خنثی کرد. در این اقدام شرایطی را برای عفو گذاشتند که فقط افراد معدودی ممکن است شامل عفو نشوند. در ادامه این اقدام، رییس جمهور در راهپیمایی روز 22 بهمن اعلام کرد بسته‌ای را معرفی می کند که حتی ایرانیان خارج از کشور هم که مشکل سیاسی در پی اتفاقات اخیر پیدا کردند، مورد عفو قرار گیرند.

وی درباره تاثیر این اقدامات بر بهبود روابط خارجی و تسهیل تعاملات بین‌المللی به ویژه با غرب اظهار کرد: مساله‌ای که اتفاق افتاده و بیش از همه تاثیر منفی در روابط غرب با ایران داشته، بحث اوکراین است و ادعاهایی که درباره پهپادهای ایرانی مطرح شده است تعاملات را متشنج کرده، به نحوی می‌خواهند ایران را در جنگ اوکراین شریک کنند، اما واقعیت این است که ایران از همان ابتدا اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین را تایید نمی‌کند. اما این یک سناریویی است که علیه ایران شکل گرفته است.

هاشمی خاطرنشان کرد که مواضع سخت غرب با ایران بیشتر ناشی از مساله اوکراین است تا مسایل داخلی ایران.

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که آلمان‌ها می‌خواستند کاری کنند تا در پی جنگ اوکراین و قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و آلمان، از نفت ایران استفاده کنند که به هر حال این اتفاق نیفتاد و البته باید بگوییم که آنها خودشان نیامدند. در عین حال معتقدم این اقدامات اخیر در عفو زندانیان می‌تواند رفتار معتدلانه‌ای در فضای بین‌المللی با ایران به ویژه با غرب ایجاد کند.

وی ادامه داد: ناراحتی غربی‌ها ارتباط ایران با روسیه است. آنها می‌خواستند ارتباط ایران با غرب بیشتر شود، ولی قرارداد ایران با چین، هند و روسیه سبب شد تا از غرب فاصله بگیرد از این رو غرب مایل است ایران وابستگی‌اش را از دولت‌های شرقی کم کند، اما در عمل نتوانسته است. در هر حال ایران از زمان دولت روحانی حرکت و تمایل به سمت شرق از جمله عضویت در پیمان شانگهای را آغاز کرد البته اگر آمریکایی‌ها بخواهند رابطه‌ای برقرار کنند از طریق همین برجام وارد بحث می‌شوند. احیای برجام البته بدون شروطی که ممکن است الان آمریکا در رابطه با پهپادها و موشک‌ها داشته باشند، می‌تواند در بهبود روابط با غرب موثر باشد.

هاشمی تصریح کرد: ایران الان تنها نیست، غرب خودش را از تعامل با ایران کنار کشیده است. آنها تلاش کردند ایران را در تنگنا قرار دهند، البته توانسته‌اند مشکلاتی ایجاد کنند، اما هدف آمریکایی‌ها به طور کلی محقق نشده است. حتی یک مقداری هم نتیجه عکس داشته است. هر چه آمریکایی‌ها فشار آوردند و تهدید کردند تمایل و سرعت نزدیکی ایران به روس‌ها و شرق بیشتر شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها