کد خبر: 671644
تاریخ انتشار :

یک نظرسنجی ترسناک برای نتانیاهو

زمزمه های انتخابات زودهنگام در تل آویو

این روزها تل آویو وحیفا به کانونهای بحران سیاسی ، داخلی و امنیتی در منطقه تبدیل شده اند. تظاهرات علیه کابینه چندتکه و افراطی رژیم اشغالگر قدس در مناطق مختلف اشغالی ادامه دارد. در این میان، هر روز بر عمق و گستره نگرانی های نتانیاهوو اطرافیانش افزوده می شود. پس از هشدار صریح "بن گویر"رهبرجریان صهیونیسم مذهبی به نتانیاهو در خصوص احتمال خروج از کابینه در صورت محقق نشدن خوسته های جریان متبوع خود، وی تصمیم گرفته است بر شدت و میزان تعامل خود با اعضای دست راستی کابینه بیفزاید. با این حال به نظر می رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نهایت به دلیل فقدان قدرت مدیریت لازم ( در ادامه این بازی )، تسلیم شده و کابینه وی نیز در آینده ای نزدیک از هم فروبپاشد.

زمزمه های انتخابات زودهنگام در تل آویو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در این میان، برخی نزدیکان نتانیاهو به وی توصیه کرده اند که نگران فروپاشی کابینه نباشد زیرا او بار دیگر در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام می تواند پیروزشده تشکیل کابینه دهد! با این حال نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مشاهده نظرسنجی های اخیر، ادعای اطرافیان خود را نقض کرده است! بر اساس نظرسنجی جدید معاریو ، ائتلاف به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، در صورت برگزاری انتخابات در کنست، موفق به کسب اکثریت در کنست نخواهد شد.

بر اساس این نظرسنجی، لیکود 31 کرسی، یش آتید 27 کرسی، حزب وحدت ملی 15 کرسی، شاس 9 کرسی، اوتزما یهودیت هشت کرسی و یهودیت متحد تورات هفت کرسی به دست خواهند آورد.در این نظرسنجی ، حزب صهیونیست مذهبی، مرتز و اسرائیل بیتنو هر کدام پنج کرسی و حزب کارگر و هدش تعال هر کدام چهار کرسی خواهند داشت. این ترکیب نشان می دهد که کابینه نتانیاهو قدرت احیای حداقلی خود را در مناسبات سیاسی تل آویو از دست می دهد و دیگر حضور وی در راس هرم قدرت معنایی ندارد. 

بر اساس این نظرسنجی، بلوک نتانیاهو به 60 کرسی و بلوک موسوم به صهیونیستهای لیبرال 56 کرسی را به دست خواهند آورد. اما نکته اصلی اینجاست که به دلیل عدم پیوستن حزب صهیونیستی "هدش تعال" به کابینه نتانیاهو ، جریان دست راستی رژیم صهیونیستی عملا 56 کرسی در کنست را به دست خواهد آورد و در نتیجه، هیچ یک از دوجریان اصلی قدرت در اراضی اشغالی قادر به تشکیل کابینه نیستند. نکته مهم دیگر در این نظرسنجی، معطوف به تلاش نتانیاهو در خصوص کاهش اختیارات مقامات قضایی رژیم صهیونیستی با هدف مختومه شدن پرونده های فساد چهارگانه اش در دادگاه است. در این نظرسنجی از صهیونیستها  پرسیده شده است  که آیا از اصلاحات قضایی که توسط دولت فعلی انجام می‌شود حمایت می‌کنند یا با آن مخالف هستند؟

در پاسخ به این سوال، 44 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که با اصلاحات مخالف هستند، در حالی که 39 درصد از آن حمایت می کنند.موضوع دیگری که در این خصوص موردتوجه قرار گرفته، مربوط به اعتراضاتی است که در اراضی اشغالی و خصوصا در دو شهر تل آویو و حیفا علیه نتانیاهوو کابینه اش رخ داده است. در این نظرسنجی، 47 درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که  اعتراضات و استمرار آنها می تواند بر روی شرایط جاری در اراضی اشغالی و  تجدید نظر در تصمیماتی از جمله "کاهش اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی"تاثیرگذار باشد .برخی از معترضین نیزمعتقدند در صورت استمرار روند کنونی، کابینه نتانیاهو قدرت ادامه کار را نداشته و به زودی سقوط خواهد کرد.در مقابل ، 33 درصد معتقدند که این اعتراضات در نهایت تاثیری بر چینش معادلات قدرت در تل آویو و تجدید نظر نتانیاهو در رفتارهایش نخواهد داشت. 20 درصد از شرکت کنندگان نیز تاکید کرده اند که برداشتی از آینده اعتراضات داخلی و سرنوشت آن ندارند. جامعه هدف این نظرسنجی، افراد بالای 18 سال در اراضی اشغالی بوده و تعداد زیادی از ساکنان تل آویو وحیفا در آن مورد پرسش و تحقیق قرار گرفته اند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها