کد خبر: 671837
تاریخ انتشار :

مهمترین خبرهای مجلس در هفته گذشته را بخوانید

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سومین هفته بهمن ماه همچنان ادامه داشت و خروجی مهمی که در پایان هفته گذشته داشت «افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان» و همچنین «تعیین کف و سقف حقوق سربازان» برای سال ۱۴۰۲ بود.

مهمترین خبرهای مجلس در هفته گذشته را بخوانید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این گزارش مروری بر مهمترین خبرهای مجلس شورای اسلامی در سومین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ است:

با توجه به اینکه مجلس طی هفته های گذشته در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ است، سه شنبه (۲۵ بهمن ماه) رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تعیین تکلیف میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده در جلسه نوبت صبح روز چهارشنبه ۲۶بهمن) این کمیسیون خبر داد و گفت که پیشنهادات متعدد و متنوع درباره میزان افزایش حقوق مطرح است.

وی درباره پیشنهادهای نمایندگان در موضوع حقوق و دستمزد کارمندان در سال آینده هم گفت: برخی از نمایندگان پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی حقوق برای همه کارمندان در هر پایه ای را در سال آینده مطرح می کنند؛ برخی هم پیشنهاد افزایش ٢٠ درصدی و برخی دیگر پیشنهاد افزایش حقوق به صورت پلکانی را بیان می کنند که برای مبالغ بالا درصد کمتری افزایش لحاظ شود و برای مبالغ پایین مثلاً زیر ۱۵ میلیون تومان افزایش ۲۰ درصد اعمال شود و سقف افزایش هم همان ٢٠ درصد باشد؛ در نهایت کمیسیون فردا در مورد حقوق و دستمزد تصمیم گیری خواهد کرد.

چهارشنبه (۲۶ بهمن) هم محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده پرداخت و گفت که سال آینده حقوق شاغلان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می کند.

علی اصغر باقرزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ بعد از جلسه هیات رئیسه تلفیق با قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که این جلسه بیشتر برای هماهنگی تشکیل شد تا میزان حقوق در سال آینده به نفع مردم و بدون افزایش پایه پولی باشد.

باقرزاده همچنین گفت: موضوع تبصره ۱۲ درباره حقوق و دستمزد برای مردم و دولت مهم است که مدل‌های مختلفی مطرح است. نگاه سازمان امور استخدامی و دولت و مجلس مختلف بوده که باید بتوانیم آنها را به هم نزدیک کنیم.

سرانجام پس از این جلسات و اظهارنظرها عصر چهارشنبه (۲۶ بهمن) رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از مصوبه این کمیسیون برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده خبر داد.

پنج شنبه (۲۷ بهمن) هم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با بیان این‌که «حداقل حقوق در سال آینده هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان است»، گفت که در سال آینده بیشترین حقوق خالص دریافتی ۵۵ میلیون تومان تعیین شد که پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوانی ممنوع است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایح بودجه ۱۴۰۲ در نشست خبری در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: به منظور تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود نسبت به ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند.

زارع با اشاره به مصوبه جلسه شب چهارشنبه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر در سال آینده به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می کند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی هم پس از حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن در پیامی از مردم ایران برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی کرد و گفت: پروژه در هم‌ شکستن اتحاد ملت با تدبیر خود مردم شکست خورد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته همچنین در دو نامه جداگانه به حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور «قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» و «قانون اصلاح بند «ب» ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده» را ابلاغ کرد.

در هفته گذشته جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ هم با توجه به تصویب واردات خودروهای کارکرده طعنه ای به خودروسازان زد و گفت: مصوبه واردات خودروهای کارکرده، بدجوری خودروسازان را به تکاپو انداخته است و منجر به رفت و آمدهای مستمر برخی خودروسازان در راهروهای مجلس شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بوده ۱۴۰۲ هم از احتمال تعیین سقف معافیت مالیاتی یکسان برای همه حقوق بگیران در سال آینده خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق وارد بررسی بخش های هزینه ای بودجه شده منتها برخی از بندها و تبصره های مربوط به بخش درآمدی به کارگروه های مربوطه برای بررسی بیشتر ارجاع داده شده که بعد از ارائه گزارش، کمیسیون وارد رسیدگی به این مواد می شود.

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هم با اشاره به اظهارات طرف های غربی در خصوص مذاکرات برجام گفت: غربی‌ها چاره‌ای جز مذاکره با ایران ندارند و امروز برای دنیا ثابت شده است که جمهوری اسلامی ایران اهل گفت و گو است اما قرار نیست ما، هم پشت دیوار مذاکره بمانیم و هم تحریم ها را بپذیریم.

وی افزود: به دلیل اینکه تیم مذاکره کننده دولت قبل نتواستند آن‌طور که باید ضمانت های لازم را از طرف های اروپایی و غربی بگیرند شاهد بودیم که طرف های مقابل دبه کرده و به تعهدات خود عمل نکردند، این کوتاهی سبب شد تا برجام روی زمین بماند.

تعیین حداقل حقوق سربازان در سال آینده به میزان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم از خبرهای مهمی بود که در هفته گذشته منتشر شد و مورد توجه سربازان مجرد و متاهل قرار گرفت.

بر این اساس، محسن دهنوی نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از مصوبه این کمیسیون برای افزایش حقوق سربازان در سال آینده خبر داد و گفت که حداقل حقوق ماهیانه سربازان مجرد در سال آینده ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می شود؛ لذا در سال ۱۴۰۲ هیچ سربازی کم‌تر از ۴ میلیون و ۸۰۰هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

قدرت الله حمزه نماینده مردم کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی هم ضمن درخواست کمک از مسئولان در پی بارش شدید برف در این شهرستان و در رابطه با آخرین وضعیت کوهرنگ بعد از بارش سنگین برف، گفت: حجم برف در حدی است که دیگر با بولدوزر، لودر و گریدر هم نمی شود برخی راه ها را باز کرد اما خوشبختانه تاکنون در گازرسانی به منازل مشکل خاصی وجود نداشته است.

علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در توضیح آخرین وضعیت طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد با بیان اینکه این طرح در دستور مجلس قرار دارد گفت: در صورت تبدیل این طرح به قانون، دانشگاه آزاد از حیاط خلوت برخی جریانات در دوره‌های مختلف به یک نهاد علمی شفاف تبدیل می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها