کد خبر: 672039
تاریخ انتشار :

کوشکی: اغتشاشات، دستاورد اجلاس شانگهای را هوا کرد

صادق کوشکی می‌گوید: پیوستن به اجلاس شانگهای می توانست مشکلات مان را کم کند. اما اغتشاشات و آشوب ها مجالِ فعالیت را از بخش خصوصی و فعالینی که از خارج می خواستند، برای فعالیت به ایران بیایند، گرفت.

کوشکی: اغتشاشات، دستاورد اجلاس شانگهای را هوا کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: محمدصادق کوشکی چهره اصولگرا و استاد اندیشه سیاسی دانشگاه در تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی به رویداد۲۴ گفته «آمریکا نه الان، بلکه از سال ۹۷ برجام را کنار گذاشت، بنابراین اینکه دلخوش به چراغ سبز آمریکا باشیم، خطایی است که آقای روحانی در سه سال آخر دولتش و آقای رئیسی در یک سال و چند ماهی که از دولتش می‌گذرد، مرتکب شدند. البته هر دو دولت سعی‌شان این بود که به نحوی امور را اداره کنند و تا حدی هم موفق بودند»

نیازی به برجام نداریم چون در فروش نفت مشکلی وجود ندارد

کوشکی می‌گوید: ما الان در فروش نفت مشکلی نداریم، پس نیازی به برجام نداریم. با این توضیح که اتکا به دلال‌ها برای فروش نفت، به دوران احمدی‌نژاد ربط داشت. در واقع برجام برای ما بارِ روانی داشت. یعنی چه در دوره روحانی و چه در این دوره توافق یا عدم توافق هسته‌ای، تاًثیری در مسائل اقتصادی نداشت.

قرار نیست پول نفت مشکل مردم را رفع کند

این چهره اصولگرا تصریح کرد: مشکل این است، ما بیشتر از یک ملیون و ۲۰۰ هزار بشکه نمی‌توانیم بفروشیم. همچنین به دلیل تاثیرات جنگ اوکراین، گندم و روغن را با ۴ برابر قیمت خریدیم. یعنی گندم را در سال ۹۹، تنی ۲۰۰ دلار و امسال تنی ۱۰۰ هزار دلار خریداری کردیم. در نتیجه یک ملیون و خرده‌ای بشکه صادرات، کفاف دخل و خرج را نمی‌دهد، پس قرار نیست پول نفت مشکل مردم را رفع کند.

قیمت دلار در تعطیلات سه روزه که همه بازار‌های جهان تعطیل‌اند، افزایش یافته است

او می‌گوید: حالا اگر دلار در کانال ۴۰ هزار تومان مانده و گرانی به مردم فشار می‌آورد، خرابکاری است. مثلاً در تعطیلات سه روزه که همه بازار‌های جهان تعطیل‌اند، وقتی دلار گران می‌شود معنی خاصی دارد. واقعیت این است، دولت باید ساز و کار پولی را مرتب کند و مشکلات را به گردن برجام نیندازد چون در صورت توافق هسته‌ای هم، دلار بالا و پایین خواهد داشت.

اغتشاشات، دستاورد اجلاس شانگهای را هوا کرد

کوشکی می‌گوید: البته پیوستن به اجلاس شانگهای می‌توانست مشکلات‌مان را کم کند. اما متاًسفانه این اتفاق خوب و دستاورد آن، با اغتشاشات و آشوب‌ها مجالِ فعالیت را از بخش خصوصی و فعالانی که از خارج می‌خواستند برای فعالیت به ایران بیایند، گرفت. در واقع اغتشاشات شانگهای را هوا کرد.

تیم برنامه و بودجه از دولت هاشمی تا کنون ثابت هستند

این تحلیلگر اصولگرا ادامه می‌دهد: مادامی که یک تیمِ مشخص بحث برنامه و بودجه را در دست داشته باشند، مشکلات پابرجا خواهند آمد. نکته تعجب‌برانگیز چیزی جز این نیست که آن تیمِ مشخص از دوره مرحوم هاشمی برنامه و بودجه را اداره می‌کند و با اینکه ده‌ها بار شکست خورده‌اند، همچنان روی کار هستند. تا زمانی که همان‌ها هستند، هیچ گرهی باز نمی‌شود. در واقع اقتصاد در چنبره‌شان گرفتار است. جالب این است که با تغییر دولت‌ها هم از جای خود تکان نمی‌خورند.

کوشکی در پاسخ به این پرسش که «آن تیم زورش از کجا می‌آید که تغییر نمی‌کند» گفت: من نمی‌دانم. اما اینها هم در دولت هاشمی، هم در دولت خاتمی، هم در دولت احمدی‌نژاد و هم در دولت‌های روحانی و رئیسی طراح اصلی اقتصاد هستند و جالب اینکه هنگام بحران، در صف اول منتقدان ابراز وجود و انتقاد می‌کنند. در واقع هیچکدام از روسای جمهوری اراده لازم را بر برکناری آن‌ها نداشتند و رئیسی هم ندارد. می‌توان گفت، عوض نشدن تیم برنامه و بودجه خیلی خیلی عجیب است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها