کد خبر: 649688
تاریخ انتشار :

ندیمی پاسخ داد:ریشه‌ گرانی‌های روزهای اخیر چیست؟

ابوذر ندیمی گفت: از یک‌سو درگیر شیوه نادرست نظارتی هستیم و از سوی دیگر سیستم عرضه درستی نداریم. افزون بر اینها مشکلات ایران در حوزه سیاست خارجی هنوز حل نشده است.

ندیمی پاسخ داد:ریشه‌ گرانی‌های روزهای اخیر چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: با حذف ارز ترجیحی اقلام اساسی از جمله دارو گران شده است. دولت مدعی است که می‌تواند این موضوع را کنترل کند اما به باور برخی کارشناسان این موضوع دستِ‌کم تا زمان رفع تحریم‌ها به راحتی میسر نیست.

ابوذر ندیمی، نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره این موضوع به «فردا» گفت:  «سالانه هفت تا 14 میلیارد دلار صرف کالاهای اساسی می‌شد که سه تا چهار میلیارد آن به دارو اختصاص می‌یافت. حالا با حذف ارز ترجیحی یا همان ارز 4200تومانی طبیعی است که قیمت دارو افزایش یابد. البته در این بین موضوعاتی مانند نبود نظارت نیز بر گرانی این کالا اثر می‌گذارد اما گرانی اخیر دارو به حذف ارز ترجیحی مربوط است اما نکته مهمی که در این بین قابل اشاره است، آن است که بخش عمده ارز ترجیحی به مواد مورد استفاده در داروها تخصیص می‌یافت که اکنون از هند و چین و پیشتر از اروپای غربی و مشخصا آلمان وارد می‌کردیم؛ با این وصف با حذف ارز ترجیحی نه‌تنها داروهای وارداتی گران می‌شود، بلکه داروهای تولید داخل هم گران خواهد شد زیرا مواد تولید آنها از خارج از کشور وارد می‌شد».

او ادامه داد: «می‌گویند قرار است با حذف ارز ترجیحی از بیمه‌ها حمایت شود تا در این بین مصرف‌کننده فشاری را تحمل نکند اما بر اساس تجربه ناکامی که در تخصیص یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به بیمه سلامت می‌توان گفت که تخصیص بودجه‌های هنگفت در اختیار بیمه‌ها کاری مطمئن نیست زیرا مشخص نیست محل خرج آن بودجه کجا خواهد بود. به یاد داریم بیمه سلامت مالیات بر ارزش افزوده را صرف خرید ساختمانی در شهرک غرب کرد و عملا وارد چرخه امور بیمه نشد. از طرفی مشخص نیست قرار است چه عددی به بیمه‌ها بدهند و نظارت بر هزینه‌کرد آنها چگونه خواهد بود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره گرانی‌های عمومی مطر ح کرد: «باید دید ریشه گرانی اقلام در چیست. ما از یک‌سو درگیر شیوه نادرست نظارتی هستیم و از سوی دیگر سیستم عرضه درستی نداریم. افزون بر همه اینها مشکلات ایران در حوزه سیاست خارجی هنوز حل نشده است و تا زمانی که ایران تحت تحریم‌ها قرار دارد، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت. باید سیاست‌های بودجه‌ای، نظارتی و صنعتی تغییر کند و نیز تحریم‌ها هم رفع شود».

ندیمی در پایان گفت: «شش تحریم شورای امنیت که بعد از انعقاد برجام به حالت تعلیق درآمد، باعث گشایش‌های مهمی در اقتصاد شد. حالا فرض کنیم مذاکرات به نتیجه نرسد و آن تحریم‌ها هم برگردد و تحریم‌های کنونی آمریکا هم برجای خود باقی باشد؛ طبیعی است که فاجعه رخ می‌دهد. برجام یک واقعیت است که به هر حال باید احیا شود و راه دیگری وجود ندارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها