کد خبر: 672262
تاریخ انتشار :

نقطه بحرانی در جنگ روسیه و اوکراین

رویایی به نام صلح؛ پوتین چه نقشه ای در سر دارد؟

سازمان اطلاعات آلمان گفته است که رهبری روسیه هیچ نشانه ای از آمادگی برای مذاکره جهت پایان دادن به درگیری یک ساله در اوکراین نشان نمی دهد و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به جای مذاکره علاقه مند به پایان دادن به جنگ در میدان نبرد است.

رویایی به نام صلح؛ پوتین چه نقشه ای در سر دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: جنگ روسیه و اوکراین به نقطه بحرانی رسیده است. در حالیکه روسیه حملات خود را به اوج خود رسانده، اوکراین با حمایت غرب، در حال دفاع از مواضع خود است و تلاش دارد روسیه را مجبور به خروج از مرزهای خود و نشستن پای میز مذاکرات صلح کند. الجزیره قطر در گزارشی آخرین تحولات جنگ را بررسی کرده است. 

رویای محالی به نام صلح/ پوتین جنگ می خواهد

سازمان اطلاعات آلمان گفته است که رهبری روسیه هیچ نشانه ای از آمادگی برای مذاکره جهت پایان دادن به درگیری یک ساله در اوکراین نشان نمی دهد و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به جای مذاکره علاقه مند به پایان دادن به جنگ در میدان نبرد است. برونو کال، رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان، در بیانیه‌ای که چهارشنبه مرکز اطلاع رسانیRND منتشر کرد، به این مساله اشاره کرد و گفت، پوتین قصد دارد حداکثر امتیازات ممکن را در میدان جنگ به دست آورد تا شاید در آینده بتواند توافق نامه صلح را به نفع خود تمام کرده و شرایط خود را بر غرب دیکته کند.

ارزیابی اطلاعاتی آلمان پس از سخنرانی سالانه دیروز پوتین در مجلس انجام شد، جایی که وی بر اصرار دولتش بر ادامه جنگ تاکید کرد و گفت که اگر جنگ اوکراین با دخالت غرب تبدیل به یک رویارویی جهانی شود، آماده مقابله و واکنش سریع است.

غرب و سیل تسلیحات کمکی به اوکراین

جورجیا ملونی، نخست وزیر جدید ایتالیا - که از دو روز قبل به کی‌اف سفر کرده است - تأیید کرد که حمایت کشورش از اوکراین در مقابله با نیروهای روسی، علیرغم وجود اختلافات داخلی رم در این زمینه، «تضعیف نخواهد شد». ملونی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: «می‌خواستم به کی‌اف بیایم تا بر حمایت کامل ایتالیا از اوکراین در مواجهه با تجاوز روسیه تاکید کنم و مجدداً بگویم که ایتالیا قصد تضعیف یا کاهش این حمایت را ندارد».

ملونی طی بازدید خود از دو شهر جنگ زده اوکراین گفت: "من تمام تلاشم را می کنم تا آنچه را که دیدم به همه ایتالیایی ها بگویم." وی در مورد امکان ارسال محموله های تسلیحاتی اضافی به کی‌اف، گفت که رم "تمرکز خود را بر سیستم های پدافند هوایی" گذاشته است؛ سیستم هایی که قرار بود ایتالیا به طور مشترک با پاریس به ارتش اوکراین عرضه کند. ملونی در مورد درخواست زلنسکی برای تامین هواپیماهای جنگی به نیروهایش نیز گفت که این امر نیاز به "تصمیم گیری جمعی و مشورت با شرکای بین المللی دارد."

از سوی دیگر، سفیر فرانسه در اوکراین ابراز امیدواری کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور در ماه مارس آینده به اوکراین سفر کند. با این حال، منابع دیپلماتیک فرانسوی تأیید کردند که مکرون نمی‌خواهد دست خالی به کی‌اف سفر کند و امیدوار است با در دست داشتن اعلامیه‌ و دستورالعمل های ملموس  در رابطه با حمایت نظامی از اوکراین به آنجا برود. در رادیو فرانسه، سفیر اوکراین از «سطح حمایت بی‌سابقه» پاریس از اوکراین از آغاز جنگ تا کنون خبر داد و ابراز امیدواری کرد که فرانسه به «حمایت» خود از اوکراین ادامه دهد.

اختلاف داخلی در بین روس ها؟

از سوی دیگر، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه نظامیان واگنر، از اختلاف عمیق این گروه که در جنگ اوکراین به شدت فعالند با وزارت دفاع روسیه خبر داد. او در یک فایل صوتی جدید که به‌ تازگی منتشر شده وزارت دفاع روسیه را به دروغگویی و گمراه کردن افکار عمومی متهم کرده است. پریگوژین گفته که نیروهایش 80 درصد مهمات مورد نیاز خود در جنگ را دریافت نمی کنند. وی افزود: "بیانیه های اخیر وزارت دفاع فقط متوجه واگنر است. آنها تلاش می کنند که  اهمالشان در کمک به مبارزانی که در باخموت دست به عملیات می زنند را پنهان کنند... (خطاب به مسئولان ارشد ارتش و وزارت دفاع روسیه) اگر می خواهید مهمات در اختیار ما قرار دهید، این کار را انجام دهید. اینقدر در رسانه ها صحبت نکنید و مردم روسیه را فریب ندهید.

حملات همه جانبه روس ها و دفاع تمام عیار اوکراین/ در جبهه جنگ چه خبر است؟

بر اساس گزارش اخیر الجزیره، به دلیل برخاستن هواپیماهای جنگنده روسی از فرودگاه های بلاروس، آژیر خطر در سراسر اوکراین به صدا درآمده است. ارتش اوکراین اعلام کرد که حملات روسیه به مناطق شرقی این کشور از جمله باخموت شدت گرفته اما پدافند ضد هوایی اوکراین، آنها را دفع کرده است. سرگئی گایدی، فرماندار اوکراینی لوهانسک، یک کلیپ ویدئویی پخش کرده که مدعی است روسیه سعی دارد در محور کرمینا، در غرب لوهانسک، به شرق منطقه دونباس پیشروی کند اما ارتش اوکراین این حمله را دفع و این تلاش را بی ثمر گذاشته است. گایدی ادعا کرد که این حمله با انهدام یک تانک و چند پیاده نظام روسی به پایان رسید.

خبرنگار الجزیره در خصوص باخموت اعلام کرد که با وجود تشدید نبردها و افزایش حملات روسیه به این شهر، نیروهای روسی سه روز است که در همه محورهای نبرد متوقف شده اند و اگرچه وضعیت استراتژیک شهر پیچیده است، اما تحت کنترل است.

در خرسون، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه در دو روز گذشته 51 بار این منطقه را بمباران کرده و از جمله 4 بار به خرسون هجوم برده و 18 محله مسکونی را نیز با توپخانه بمباران کرده است.

از سوی دیگر، مقامات حامی روسیه دونتسک مدعی شدند که واشنگتن 12 واحد از سامانه های موشکی HIMARS با برد 150 کیلومتر را به کی‌اف تحویل داده است. این مقامات همچنین اعلام کردند که نیروهای اوکراینی در دو روز گذشته مناطق تحت کنترل خود را به شدت بمباران کردند که منجر به زخمی شدن دو غیرنظامی شد.

جدایی طلبان همچنین مدعی شدند که بمباران زیرساخت های شهر دباتسووو در شمال دونتسک با شش موشک HIMARS آمریکا آغاز شده است. آنها تاکید کردند که پدافند هوایی روسیه دو شب گذشته موشک‌های اوکراینی را بر فراز شهرهای دونتسک، کامیوکا، خارزیسک و تورز رهگیری کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها