کد خبر: 672308
تاریخ انتشار :

سفر الکاظمی به ایران همه را شگفت زده کرد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تاکنون سند همکاری‌ جامع و راهبردی میان ایران- عراق نداشتیم که در دوران حکومت السودانی از هر زمان دیگری برای امضای چنین توافقی مناسب‌ است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید هادی سید افقهی در گفتگو با مهر، با اشاره به سفر وزیر امورخارجه کشورمان به بغداد و دیدار با مقامات سیاسی و امنیتی این کشور، اظهار داشت: این سفر به چند منظور انجام شده است.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه در این سفر روابط میان ایران و عراق است، ادامه داد: فواد حسین در کنفرانس مطبوعاتی به مشترکات میان ایران و عراق اشاره کرد که این صحبت‌ها بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.

زمان مناسب برای امضای سند همکاری‌های جامع ایران- عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: ما همکاری‌های متنوع و متفرقه زیادی از جمله در ابعاد امنیتی، انرژی، توریسم دینی و… داریم اما یک سند همکاری‌های جامع ایران- عراق که در سطح راهبردی تمام این مسائل را در یک سبد قرار دهد، نداشتیم. بنابراین زمان حکومت السودانی از هر زمان دیگری مناسب‌تر است تا چنین سندی امضا شود؛ البته نمی‌دانیم که امریکایی‌ها چقدر کارشکنی و نفوذ خواهند کرد.

بر اساس گزارش مهر، امیر عبداللهیان روز گذشته در دیدار با همتای عراقی خود اشتراکات جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عراق را اشتراکاتی استراتژیک دانسته و اظهار امیدواری کرد که سند همکاری‌های امنیتی میان دو کشور ایران و عراق هرچه سریع‌تر نهایی شود.

در ادامه سیدافقهی با بیان اینکه السودانی دارای شخصیتی با ثبات و واقع بین و در عین حال از یک شجاعت خوبی برخوردار است، تصریح کرد: علیرغم یکسری از ملاحظاتی که اخیراً از طرف او و یا دفتر او منتشر شد، پس از ارائه توضیحات لازم عبور کردیم چرا که معتقد بودیم نباید در زمین دشمن بازی کرد.

مذاکرات ایران و عربستان موضوع دیگر گفتگو در این سفر

وی یکی دیگر از موارد گفتگو در سفر امیرعبداللهیان به بغداد را موضوع مذاکره ایران و عربستان دانست و افزود: پرواضح است که امروز سعودی‌ها بیش از هر زمان دیگر تمایل به ادامه مذاکرات ۵ دور گذشته را دارند. اما حقیقتاً نسبت به مذاکرات ایران و عربستان خوشبین نیستم چرا که در مواردی اثبات شده سعودی‌ها هربار که احساس خطر کنند به ما نزدیک تر می‌شوند. اما در مواردی مثل ایام اغتشاشات رسانه‌هایی همچون اینترنشنال که مورد حمایت سعودی‌ها هستند چگونه اقدام به لجن پراکنی و دعوت به انجام اغتشاشات در داخل کشورمان می‌کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: امیدواریم سعودی‌ها سر عقل آمده و پای میز مذاکره حاضر شوند چرا که این امر به نفع دو ملت ایران و عربستان و همچنین وضعیت امنیتی و راهبردی منطقه و کشورهای همجوار است.

پرونده مفتوح شهید سلیمانی

سید افقهی یکی دیگر از محورهای سفر امیر عبداللهیان به بغداد را پرونده مفتوح شهید سلیمانی عنوان کرد.

وی با اشاره به سفر الکاظمی به ایران، اظهار کرد: روز گذشته آقای الکاظمی که دیگر سمتی در عراق ندارد، به ایران آمد و دیداری را با وزیر امورخارجه داشت که این امر همه را شگفت زده کرده است. بنابراین گمانه زنی‌ها در رابطه با این دیدار بیشتر بر روی موضوع اتهام او در دست داشتن ترور شهید سلیمانی مطرح است.

منبع: جهان نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها