کد خبر: 672800
تاریخ انتشار :

جزئیات کنفرانس خبری مشترک گروسی با اسلامی/ گروسی: هنوز کارمان تمام نشده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه می‌خواهیم گفت‌وگوی سیستماتیک با ایران داشته باشیم، گفت: هنوز کار ما تمام نشده و کار و همکاری با ایران ادامه دارد. اسلامی نیز گفت که آنچه در چارچوب پادمان است، به آن پایبند بودیم و همکاری ما با آژانس تداوم خواهد داشت.

جزئیات کنفرانس خبری مشترک گروسی با اسلامی/ گروسی: هنوز کارمان تمام نشده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین بخش اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به شرح زیر است:

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی

انتظار داریم گزارش‌های آژانس اعتمادآفرین باشد/ سفر گروسی پیام‌آور برقراری ارتباطات است

* دیدار اخیر گروسی که از دیروز آغاز شد، پیام‌آور برقراری ارتباطات و روابط بین ایران و آژانس است.

* نکته قابل توجه این است که گزارشات همواره اعتماد افرین باشد و بتوانیم به صورت اطمینان بخش برای حل و فصل مسائل بدون ورود عناصری که نیت انها برهم زدن روابط عادی است، به وجود بیاوریم. 

* این مطالب در قالب گفتگوهای مشترک بین ما و اقای گروسی انجام شده و اطمینان دارم به صورت پایدار تاثیرگذار خواهد بود.

سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی آقای گروسی شد

* پیام واضح همایش شب گذشته این بود که جریان علمی، پژوهشی و فناوری هسته‌ای در ایران، جریانی قدرتمند است و  پیام‌آور صلح، مودت و دوستی است.

به پادمان پایبند بوده‌ایم

سوال: احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست بعدی آژانس وجود دارد؟

پاسخ: اگر قرار باشد قطعنامه‌ای صادر شود مقامات ذیربط تصمیم‌گیری می‌کنند. آنچه در چارچوب پادمان است، به آن پایبند بودیم. همکاری ما با آژانس تداوم خواهد داشت.

در قالب الگو‌ی تعاملی، موضوع سه مکان را به سمت حل‌وفصل می‌بریم

سوال: آیا توافقی درباره مسائل پادمانی و بیانیه مشترک خواهیم داشت؟ 

پاسخ: در گزارش گروسی شناسایی ذره ۸۴ درصد آماده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. درباره سه مکان، الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می ‌کنیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگو‌ی تعاملی آن را به سمت حل‌وفصل می‌بریم. الان همکاران در حال گفت‌وگو هستند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

آماده هستیم کار را به پیش ببریم

* دو مسئله وجود دارد، اول توقعات بالا است. حضور شما از مطبوعات نشان دهنده اهمیت مسئله است و در سطح جهان هم این توقعات به چشم می‌خورد که تضمین‌هایی برای مسئله هسته‌ای ایران داده شود.

* دوم، مربوط می‌شود به همکاری فنی و علمی بین ایران و آژانس. شب گذشته در این خصوص با آقای اسلامی بحث کردم. قرار است یک رویداد سنتی شخصیت بین‌المللی پیدا کند تا ببینیم چه طور آژانس می‌تواند به ایران کمک کند و این نشست در سال آینده برگزار می‌شود.

هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم است

سوال:  هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورهای عضو آژانس تخلف است، چرا شما حتی تهدیدهای  مکرر رژیم صهیونیستی و  آمریکا علیه ایران را محکوم نکردید؟

پاسخ: دو مساله است، اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی رایج شده و این به خاطر حمله به اوکراین است که ممکن است خاطرات گذشته را به یاد بیاورد. طی کنفرانس‌های عمومی آژانس، این‌ها محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی و خارج از نرم‌های قانونی است.

می‌خواهیم گفت‌وگوی سیستماتیک با ایران داشته باشیم

سوال: آیا از سفرتان رضایت دارید؟ 

پاسخ: همیشه از دیدار با اسلامی استقبال می‌کنم و رضایت‌بخش است ولی بحث ما بحث ضرورت است. می‌خواهیم گفت‌وگوی سیستماتیک با ایران داشته باشیم. خوشحالم به ایران بیایم. هنوز کار ما تمام نشده. کار و همکاری با ایران ادامه دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها