کد خبر: 673257
تاریخ انتشار :

پیش‌بینی قیمت دلار بعد از توافق ایران و عربستان

قیمت دلار در حالی تحت تاثیر خبر توافق ایران و عربستان تا ۴۷ هزار تومان پایین آمد که عباس علوی راد، اقتصاددان معتقد است اگر این توافق پازلی از برجام باشد دلار رنگ ۴۰ هزار تومان را خواهد دید، در غیر این صورت دلار به روند افزایشی خود برخواهد گشت.

پیش‌بینی قیمت دلار بعد از توافق ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتشار خبر توافق ایران و عربستان در حالی شوکی به قیمت دلار و ارز وارد کرد که در لحظه تنظیم این خبر قیمت دلار به ۴۶ هزار تومان هم رسیده و شاهد ضرر سنگین معامله گران دلار و ارز هستیم.

این خبر که تنها یک روز بعد از عدم صدور قطعنامه جدید علیه ایران در آخرین نشست شورای حکام بود توانسته بازار ارز را به شدت ریزشی کند؛ اما سوال این است که قیمت دلار و ارز بعد از توافق ایران و عربستان به کدام سمت و سو می‌رود؟

چشم انداز کوتاه مدت دلار و ارز

عباس علوی راد، اقتصاددان در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه در شرایطی که اقتصاد ایران به طور عام و بازار ارز به طور خاص با انتظارات تورمی عقلانی مواجه است، بدون تردید رویداد مثبتی است.

وی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چشم انداز بسیار کوتاه مدت قیمت دلار در اقتصاد ایران چگونه خواهد بود؟ گفت: اگر قرار باشد وسعت و پایداری تاثیرات این توافق روی بازار ارز تحلیل شود، لازم است موارد متعددی را مدنظر قرار داد. در اینجا سه سناریوی متفاوت مطرح می‌شود.

ریزش قیمت دلار نزدیک است؟

به اعتقاد این اقتصاددان، سناریوی اول این است که این توافق مجزا از سایر تنش‌هایی بین المللی که کشور درگیر آنهاست، تلقی شود. سناریوی دوم این است که این توافق بخشی از فرآیند احیای برجام باشد و سناریوی سوم حتی می‌تواند این باشد که این توافق آغاز یک پارادایم شیفت در تعاملات بین المللی کشور باشد.

علوی راد ادامه داد: هر سناریویی رخ داده باشد، بهبود و حفظ ارزش پول ملی از مجرای تحول در متغیر‌های بنیادی محیط اقتصاد کلان ایران در کوتاه مدت دور از انتظار بوده و این بدان علت است که بیش از یک دهه است خرابی‌های آن‌ها انباشت شده و اساساً ترمیم شان زمان بر است.

تاثیر کاهش انتظارات تورمی بر قیمت دلار و ارز

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در هر سه سناریو تاثیر مورد انتظار این توافق بر قیمت دلار کاهشی و از کانال تعدیل انتظارات کارگزاران اقتصادی خواهد بود، ادامه داد: هرچند اگر این توافق را در سناریوی اول قرار دهیم وسعت تاثیرگذاری کمتر و پایداری آن نیز در سطح پایین تری خواهد بود.

علوی راد افزود: حتی اگر دلارِ ۵۰ هزار تومان چند روز گذشته ملاک قرار گیرد، حدود ۱۰۰ درصد نسبت به اسفند ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشته است و این به مراتب فراتر از رشد نقدینگی یا تورم در همین بازه زمانی بوده است؛ بنابراین صرف نظر از روند‌های بلندمدت و سایر ملاحظات، به صورت تقریبی هم می‌توان گفت هرگونه ریزش قیمت دلار در شرایط فعلی فقط از جنبه تعدیل انتظارات خواهد بود.

دو سناریوی متضاد از قیمت دلار

این اقتصاددان در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ خاطرنشان کرد: اگر توافق ایران و عربستان در طول توافق ایران و آژانس بین المللی هسته‌ای در تهران و پازلی از احیای برجام (سناریوی دوم) باشد و طی روز‌های آینده این سناریو شفاف‌تر و قطعی‌تر شود، قیمت دلار احتمالا به کمتر از ۴۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

علوی راد تاکید کرد: از سوی دیگر اگر توافق ایران و عربستان یک رویداد مجزا از سایر تنش‌های بین المللی و احیای برجام (سناریوی اول) باشد، با افزایش وزن هر کدام از تنش‌های دیگر، شعله‌های آتش انتظارات تورمی مجدد قد خواهد کشید و قیمت دلار خیلی زود از مرز ۵۰ هزار تومان عبور خواهد کرد.

منبع: اقتصاد24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها