کد خبر: 673394
تاریخ انتشار :

محبعلی: توافق ایران و عربستان بر بهبود روابط ایران و غرب اثر می‌گذارد

قاسم محبعلی گفت: اکنون باتوجه به توافق بزرگی که میان چین و عربستان صورت گرفته است، چینی‌ها می‌خواهند در منطقه‌ای امن حضور داشته باشند زیرا یکی از موضوعات مهم برای آنها امنیت نفتی در خاورمیانه است است.

محبعلی: توافق ایران و عربستان بر بهبود روابط ایران و غرب اثر می‌گذارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: توافق ایران و عربستان از جهات مختلف بسیار مهم است؛ به ویژه آنکه ممکن است حتی بر روابط ایران و غرب و مشخصا بر بهبود شرایط در مذاکرات رفع تحریم‌ها اثربخش باشد.

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «یکی از موضوعات مربوط به برجام کمک به ثبات در منطقه و جهان است. توافق ایران و عربستان می‌تواند به روابط ایران و کشورهای منطقه کمک کند و مناقشات امنیتی را کاهش دهد؛ بنابراین به طور غیرمستقیم بر بهبود روابط ایران و غرب هم تأثیر می‌گذارد. واقعیت این است که عربستان به نوعی می‌گفت که ما با دولت‌ها در ایران کاری نداریم و می‌خواهیم با نهادهای بالادستی مذاکره کنیم. حتی در زمان دولت آقای روحانی هم همین نگاه وجود داشت و حالا دیدیم که شورای عالی امنیت ملی را نهادی بالاتر از دولت فرض کرده‌اند. به همین دلیل هم بود که آقای شمخانی در مذاکرات نهایی حاضر شد»

او ادامه داد: «توافق ایران و عربستان فعلا بر بازگشت روابط دیپلماتیک میان دو کشور است و سایر موضوعات از جمله یمن، سوریه، لبنان، گروه‌های مورد حمایت دو طرف و شبکه اینترنشنال به پس از از سرگیری روابط دیپلماتیک موکول شده است. طبیعی است در میان موضوعاتی که بعد از این موضوع مذاکره ایران و عربستان خواهد بود، بحث‌های اقتصادی و تجاری هم جای دارد و در بلندمدت می‌تواند بر اقتصاد دو کشور اثر بگذارد اما مسئله اصلی در بهبود اوضاع اقتصادی ایران توافق با اروپا و آمریکایی‌ها در موضوع برجام است که باید حل و فصل شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها از زمان اوباما تلاش می‌کردند حضورشان را در خاورمیانه کاهش دهند. اکنون باتوجه به توافق بزرگی که میان چین و عربستان صورت گرفته است، چینی‌ها می‌خواهند در منطقه‌ای امن حضور داشته باشند زیرا یکی از موضوعات مهم برای آنها امنیت نفتی در خاورمیانه است است. چینی‌ها بنا دارند خریدار مهم نفت خاورمیانه باشند و می‌خواهند این مهم را در شرایط با ثبات دنبال کنند. البته بعید است آمریکایی‌ها هم مخالف این موضوع باشند زیرا نمی‌خواهند با هزینه‌های تازه‌ای روبه‌رو شوند؛ هرچند شرایط اسرائیل در این موضوع با آمریکا تفاوت دارد».

محبعلی در پایان گفت: «چینی‌ها پیش از جنگ اوکراین می‌خواستند از طریق روسیه و اروپای شرقی به بازار‌های مهم اروپا دست یابند اما جنگ اوکراین همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داد. آنها اکنون می‌خواهند از طریق پاکستان و سپس خلیج فارس به اروپا برسند که در این چارچوب هم بازار خاورمیانه را داشته باشند و هم اروپا. در چنین وضعیتی هر جهت برایشان مهم است که خاورمیانه دارای امنیت باشد و به همین دلیل است که راه‌های دیپلماتیک را در پیش گرفته‌اند. طبیعی است در این وضعیت نقش آمریکا کمرنگ می‌شوند زیرا یک بازیگر پرقدرت اقتصادی به نام چین وارد خاورمیانه شده است که با آمریکا رقابت بسیاری دارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها