کد خبر: 673464
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهدی مطهرنیا

قطع روابط ایران و عربستان باعث نزدیکی اسرائیل به عربستان شد

مهدی مطهرنیا گفت: اگر دولت سیزدهم بنا داشته باشد رویکرد تقابلی در عرصه بین‌الملل داشته باشد حتما شاهد افزایش تنش‌ها خواهیم بود اما اگر به سمت تنش‌زدایی برود، می‌توان انتظار داشت اتفاقات مثبتی رخ دهد.

قطع روابط ایران و عربستان باعث نزدیکی اسرائیل به عربستان شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: توافق ایران و عربستان از جهات مختلف دارای اهمیت است؛ مهم‌ترینش آنکه آیا این توافق می‌تواند باعث گشایش مناسبات ایران و کشورهای غربی شود؟

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «هر توافقی اگر با ضمانت اجرای لازم باشد و زمینه همکاری‌ها و هماهنگی‌های بیشتر میان ملت‌ها و دولت‌ها را ایجاد کند، امر مثبتی است. هیچکس خواهان پرداخت هزینه‌های بیشتر از سوی ملت‌ها و دولت‌ها نیست و در این راستا باید از توافق ایران و عربستان استقبال کرد اما نکته این است که آیا در شرایط کنونی توافق اخیر می‌تواند باعث گشایشی در کار ایران در عرصه بین‌المللی شود؟ آیا می‌توان گفت این توافق زمینه توافق با کشورهای غربی‌ است؟ به نظر من چنین شرایطی نیاز به تغییر گفتمان بین‌المللی ایران دارد. دولت ایران در ظاهر سخن از گفتمان انقلابی می‌زند اما در عمل به سمت تنش‌زدایی می‌روند».

او ادامه داد: «اکنون بعد از هفت سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با وساطت چین به امضای سندی با عربستان دست یافت که البته هنوز جزئیات سند مشخص نیست اما همین قدر می‌دانیم که قرار است به بازگشایی سفارتخانه‌ها منجر شود. در هفت‌سال گذشته عربستان به اسرائیل نزدیک شد و گرچه مانند امارات پیمان ابراهیم را به ظاهر نپذیرفت اما نزدیکی این دو یعنی عربستان و اسرائیل محسوس است. پیش از حمله به سفارت عربستان سیاست آشکار عربستان رودررویی با اسرائیل بود اما اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد. بنابراین می‌بینیم قطع روابط ایران و عربستان باعث نزدیکی اسرائیل به عربستان شد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «دولت برای تنش‌زدایی باید به سمت حل‌وفصل موضوع برجام حرکت کند که اگر چنین کند هم در داخل با پرسش‌هایی روبه‌رو می‌شود و نیروهای انقلابی از دولت انقلابی‌ می‌پرسند که عقب‌نشینی کردی و رویکرد دولت را پراگماتیستی تلقی می‌کنند که البته از دید ما این رویکرد می‌تواند به تنش‌زدایی منجر شود اما به هر حال دولت با چنین پرسش‌هایی هم مواجه خواهد شد».

مطهرنیا در پایان گفت: «اکنون چین نقش میانجی را ایفا می‌کند و دیگر آمریکا یا یک کشور غربی چنین نقشی را دارا نیست. جهان کنونی شاهد رشد چشم‌گیری چین در آسیا و خاورمیانه است. در این شرایط چین دنبال منافع خودش هست و می‌خواهد امنیت تجاری در منطقه داشته باشد. در این شرایط با میانجی‌گری خود عربستان را از تیررس ایران خارج کرد زیرا مبادلات بالای تجاری با عربستان دارد. یک تحلیل هم وجود دارد؛ آنکه اگر تهاجمی به ایران صورت بگیرد عربستان به عنوان یک شریک تجاری چین با توافقی که با ایران کرده است در امان خواهد بود. البته باید زمان بگذرد و ببینیم این تحلیل چه قدر واقعی است اما به هر روی اگر دولت سیزدهم بنا داشته باشد رویکرد تقابلی در عرصه بین‌الملل داشته باشد حتما شاهد افزایش تنش‌ها خواهیم بود اما اگر به سمت تنش‌زدایی برود، می‌توان انتظار داشت اتفاقات مثبتی رخ دهد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها