کد خبر: 673877
تاریخ انتشار :

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد:

برنامه ۱۴۰۲ مناطق آزاد کشور تحقق ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد برنامه ۱۴۰۲ مناطق آزاد کشور را تحقق ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی اعلام وعنوان کرد: سرمایه گذاری عنصر اصلی و اولیه تولید است به همین منظور در مناطق آزاد ۳۵۰ بسته سرمایه گذاری خارجی فراهم شده است.

برنامه ۱۴۰۲ مناطق آزاد کشور تحقق ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حجت اله عبدالملکی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: مناطق آزاد با جدیت فرصت‌های سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنند و به‌زودی درخواست آماده‌سازی مرحله دوم با ۵۰ بسته سرمایه گذاری تا اواخر خرداد ماه به مناطق آزاد هفت‌گانه کشور اعلام خواهد شد.

وی کامل ترین بسته‌های سرمایه گذاری را در سال ۱۴۰۱ متعلق به منطقه آزاد انزلی دانست و بیان کرد: امسال بازاریابی و سرمایه گذاری در سطح بین المللی و خارجی کشور در حوزه مناطق آزاد به طور جدی دنبال می شود.

وی در ادامه به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» اشاره کرد و افزود: رشد اقتصادی و مهار تورم که از سوی مقام معظم رهبری بعنوان شعار امسال اعلام شد مکمل هم بوده و نظریه‌های سنتی اقتصادی که در گذشته تورم را موجب رونق اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری می دانستند، نفی می‌کند.

عبدالملکی مهمترین مساله در مهار تورم را هماهنگی بین دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی در مهار تورم وظایفی دارند که متاسفانه تاکنون هماهنگی لازم برای مهار آن ایجاد نشده است.

وی افزود: در بخش تولید در مناطق آزاد ۲ وظیفه اصلی بر عهده مناطق آزاد است که نخستین آن سرمایه گذاری و دومین جهش صادراتی می باشد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تاکید کرد: ما ۲ خلا اصلی درجذب سرمایه گذاری خارجی داریم که نخستین آن نامساعد بودن فضای کسب و کار در کشور و مناطق آزاد است لذا برای حرکت به این سمت باید فضای لازم برای مقررات زدایی در کسب و کار و سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایجاد شود.

عبدالملکی دومین مورد را عدم اطلاع رسانی مناسب در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: بسیاری از سرمایه گذاران خارجی از فرصت های ایجاد شده در مناطق آزاد بی اطلاع هستند. ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدورهای اصلی و دسترسی به آبهای آزاد، اقلیم مناسب و از همه مهمتر وجود امنیت در جمهوری اسلامی یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری بشمار می رود.

وی برنامه و پویش اساسی مناطق آزاد کشور در سال ۱۴۰۲ را توجه به سرمایه گذاری بین المللی و خارجی اعلام کرد و افزود: باید شعار " مناطق آزاد را به بهشت سرمایه گذاری تبدیل می‌کنیم" را عملی سازیم و این مساله را به طور جدی دنبال کنیم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اقدام بعدی در راستای رشد تولید را بازاریابی صادراتی اعلام کرد و افزود: ظرف ۲ماه آینده بازاریابی صادراتی در مناطق آزاد راه اندازی و سرمایه گذاری برای کالاهای تولیدی سرزمین اصلی در مناطق آزاد ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در گذشته صادرات محصولات تولیدی مناطق آزاد و صادرات مجدد وجود داشت و امسال سومین مبحث صادراتی یعنی بازاریابی صادراتی برای کالاهای تولیدی سرزمین اصلی انجام خواهد شد. به طور مثال در منطقه آزاد انزلی برای کالایی که در استان اصفهان تولید شده بازاریابی صادراتی انجام خواهد شد.

عبدالملکی راهبرد اول در مناطق آزاد را مردمی سازی و راهبرد دوم را جهانی سازی منطق آزاد اعلام کرد و افزود: هر ۲ راهبرد در مقوله سوم بازاریابی صادراتی وجود دارد و لزومی بر فرآوری مجدد بر تولیدات کارخانه ها و شرکتها وجود ندارد و تنها محصول به کشورهای خارجی معرفی و بازاریابی می شود. لذا باید از افراد کاردانی که اقتصاد و تجارت بین الملل را می فهمند و در این حوزه تولید کننده نیستند در بازارسنجی، شناسایی بازار و ظرفیت خالی شرکت های داخلی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در زمینه مهار تورم نیز مناطق آزاد با یافتن راههایی برای کاهش هزینه تولید به مهار تورم کمک خواهند کرد.

عبدالملکی گفت : منطقه آزاد انزلی در زمستان سال ۱۴۰۱نسبت به سایر مناطق آزاد کشور عملکرد خوبی داشته اما راه زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر پیش رو دارد. انزلی در بین مناطق آزاد بسیار پویاست و امیدواریم امسال هم کارنامه بهتری نسبت به سال قبل داشته باشد.

بازدید از زیرساختهای بندری بندر کاسپین و نقطه اتصال راه آهن به این بندر، مجتمع های تجاری و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات اقوام ایرانی و استان گیلان از دیگر برنامه های عبدالملکی در سفر به منطقه آزاد انزلی بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها