کد خبر: 674590
تاریخ انتشار :

فواید معجزه آسای حجامت بر بدن

تاریخچه ی حجامت به ۳۳۰۰ سال قبل برمیگردد و حکمای طب سنتی و اسلامی مثل ابوعلی سینا، رازی و.‌‌.. از حجامت برای پیشگیری و درمان خیلی از بیماری ها استفاده میکردند.

فواید معجزه آسای حجامت بر بدن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: حجامت یک روش درمانی سنتی و تاریخی است که هنگام عروج پیامبر هم در شب معراج به ایشان توصیه شده است و حدیث های زیادی در رابطه با آن وجود دارد‌. پس بنابراین حجامت یک امر درمانی است که با معنویت آمیخته شده است.

تاریخچه ی حجامت به ۳۳۰۰ سال قبل برمیگردد و حکمای طب سنتی و اسلامی مثل ابوعلی سینا، رازی و.‌‌.. از حجامت برای پیشگیری و درمان خیلی از بیماری ها استفاده میکردند.

به گزارش رویداد۲۴ تحقیقات نشان داده است که حجامت در عملکرد خود تنظیمی بدن انسان نقش دارد. طب سنتی و اسلامی حجامت را به همه‌ ی افراد توصیه میکند تا حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را انجام دهند اما کودکان و خانم های باردار از حجامت منع شده اند چرا که ممکن است مشکلاتی را برای آنها  به وجود بیاورد.

روش انجام حجامت

حجامت به خارج کردن خون از بدن به وسیله ی یک ابزار تیز گفته میشود و به منظور پیشگیری یا درمان برخی بیماری ها انجام میشود. با این کار خون آلوده از بدن فرد خارج میشود و به بدن فرصت داده میشود تا خون تمیز را جایگزین آن کند و باعث تعادل کلی در بدن میشود‌. 

نحوه عملکرد حجامت در بدن

 این امر با ایجاد یک التهاب موضعی باعث تحریک در سیستم ایمنی شده و سبب تکثیر سلول های سیستم ایمنی میشود. حجامت بر تیموس که   سیستم انعقادی بدن را تنظیم میکند.

 سبب افرایش مایع لنف در بدن میشود.

 با کم کردن غلظت خون باعث بهبود اکسیژن رسانی به بافتها میشود و بار کاری قلب و ریه را کاهش میدهد‌. 

 باعث تصفیه خون میشود و مواد زائد و سموم از خون دفع میشود. مواد زائدی مثل تری گلیسرید و اسید اوریک در خون کاهش میابد.

 همچنین باعث میشود علائم بیماریهای عفونی در خون کاهش یابد، از جمله این بیماری ها میتوان به زونا، آبله مرغان، کهیر، سرخک و سرخجه اشاره کرد.

 باعث افزایش ترشح سروتونین شده و در کاهش علائم افسردگی و اختلالات عصبی نقش دارد.

 حجامت سبب میشود فاکتورهایی که باعث سکته میشوند، کاهش یابد. یکی از این فاکتورها آهن است.

انواع حجامت

بادکش درمانی به کمک آتش

 این نوع حجامت با استفاده از پنبه الکلی انجام میشود‌ و احتمال سوختن پوست وجود دارد.

حجامت عام

این نوع حجامت بیشتر مطرح بوده‌ و محل انجامش بین دو کتف است و به این صورت انجام میشود که در ابتدا با استفاده از یک لیوان که مکش دارد، خون های آلوده در  قسمت بین دو کتف جمع میشود و سپس با استفاده از یک تیغ چند خراش سطحی روی آن محل ایجاد میکنند‌. خون های آلوده با مکش وارد لیوان میشود. از جمله فواید اختصاصی حجامت عام می توان به تقویت بینایی،  بهبود ریزش مو و شوره، تعادل در فشار خون و کاهش غلظت خون، اسپاسم و گرفتگی عضلات، خواب رفتگی دست و پا، اختلالات هورمونی و رفع موهای زائد اشاره کرد.

حجامت زیر چانه

گاهی برای درمان بیماری های دهان و دندان زیر چانه را حجامت میکنند. 

حجامت نقره

این نوع حجامت در سنین بزرگسالی توصیه نمیشود‌. از جمله فواید این حجامت میتوان به کاهش حرارت در سر و بدن  و کاهش بزاق در کودک اشاره کرد.

حجامت کبد

برخی افراد حجامت کبد را بهترین نوع حجامت می دانند چرا که در بهبود عملکرد کبد و پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با آن نقش دارد و سبب درمان غلظت خون و کبد چرب میشود. محل انجام این نوع حجامت در پشت قفسه‌ی سینه و در قسمت زاویه ی تحتانی استخوان کتف در سمت راست بدن است. 

حجامت ساقین

در این نوع حجامت از ساق دست ها خون را خارج میکنند که فواید آن بهبود عملکرد کلیه، بهبود مشکلات رحم و قاعدگی است.

خواص کلی حجامت

حجامت یک روش درمانی سنتی بوده و خاستگاه آن از کشور چین است. ادعا میشده که حجامت باعث بهبود جریان "چی" در بدن می شده. در چین کلمه "چی" به معنای زندگی است. 

از جمله خواص حجامت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش قد

یکی از فواید حجامت افزایش قد در نوجوانان است که در کنار اصلاح تغذیه و خواب مناسب استفاده میشود‌.

جاری شدن خون

حجامت سبب میشود که خون فرد تازه شود و انجام منظم حجامت و جریان روان خون از رسوب گرفتن چربی ها جلوگیری میکند.

کمک در درمان میگرن

میگرن یک بیماری مزمن است و فرد برای درمان ان راه های خیلی زیادی را امتحان کرده. حجامت میتواند برای بهبود میگرن بسیار مفید باشد.

بهبود درد های مفصلی

با افزایش سن، فرد دچار دردهای عضلانی، مفصلی و اسکلتی میشود. یکی دیگر از خواص حجامت تخفیف درد های مفصلی و عضلانی است.

لاغری

حجامت میتواند در بدست آوردن وزن مناسب به شما کمک کند. البته حجامت به تنهایی باعث لاغری نمیشود و باید در کنار آن سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

کاهش اضطراب

زمانی که توسط لیوان مکش روی سطح پوست  انجام میشود، سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن فعال میشود و آرامشی را برای کل بدن ایجاد  میکند. و در نتیجه‌ی آن باعث کاهش ضربان قلب، افزایش گردش خون در سیستم گوارش و در نتیجه بهبود عملکرد این سیستم و هضم بهتر غذاها می شود  سوء هاضمه را رفع میکند.

بهبود رگ های واریسی و عنکبوتی

وقتی دریچه های لانه کبوتری داخل رگ ها به درستی کار نکنند، خون درون اندام متراکم شده و رگ ها پیچ خورده و متراکم میشوند. حجامت کردن باعث بازگشت جریان خون و اکسیژن به این قسمت های مشکل دار میشود‌‌.

درمان مشکلات ریوی

مشکلاتی مثل احتقان ترشحات در ریه با حجامت می تواند درمان شود. لیوان مکنده را معمولا روی پشت میگذارند اما گاهی آن را بر روی قفسه‌ی سینه نیز قرار میدهند. از این روش میتوان برای برطرف کردن انسداد و گرفتگی در سینوس ها نیز استفاده کرد. 

به طور معمول رد تیغ ها کوچک هستند و جایش بر روی بدن فرد نمی ماند‌‌. ولی برای اطمینان بیشتر، هر دفعه که لیوان برداشته میشود، باید خون به طور کامل پاک شود و چیزی لابه لای زخم باقی نماند. همچنین پانسمان محل با عسل میتواند کمک کننده باشد.

عوارض جانبی حجامت

درست است که حجامت در درمان بسیاری از بیماری ها نقش بسزایی دارد اما گاهی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. از جمله‌ی این عوارض می توان به درد بسیار زیاد و غیر طبیعی، تورم، غش کردن، حالت تهوع و استفراغ، تاول، عفونت، کم خونی و ایجاد رد سوختگی اشاره کرد.

چه کسانی نباید حجامت کنند؟

برخی افراد دارای شرایط خاص نباید حجامت انجام دهند چرا که انجام حجامت در آنها با عوارض جانبی همراه خواهد بود:

 در قسمت هایی که پوست نازک، ملتهب و تحریک شده است.

 بر روی عروق، شریان و ورید ها و غدد لنفاوی بدن

 خانم های باردار و زنان در دوران قاعدگی‌شان

  کودکان با سن زیر ۲ سال

  افراد سالخورده با سن بالای ۷۰ سال 

  افراد مبتلا به بیماری های خاص مثل هموفیلی، اختلالات خونی، سرطان ها و بیماری های قلبی.

  افرادی که داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین، هپارین و‌... را مصرف میکنند.

توصیه های برای قبل از انجام حجامت

 بهتر است فرد ۳ روز قبل از انجام حجامت غذاهای سنگین و پرچرب نخورد و وعده های غذایی سبکی مثل انواع سوپ، سبزیجات و ... را جایگزین کند. 

 خوردن آب انار طبیعی به دفع خون آلوده از بدن کمک میکند.

 بهترین زمان برای حجامت کردن فصل بهار است. چرا که در این زمان مواد سمی و زائد در خون افزایش پیدا میکنند. روزهای یکشنبه و پنجشنبه بهترین روزهای هفته و چهارشنبه و جمعه بدترین روزها برای انجام حجامت هستند.

برای بهتر موثر واقع شدن این روش درمانی استمرار در انجام آن توصیه شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها