کد خبر: 676104
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسن هانی‌زاده

مثلث ایران، روسیه و چین باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا در آستانه انتخابات 2024 و با توجه به شکست‌های بایدن در سیاست خارجی و داخلی مقامات این کشور سعی می‌کنند با استفاده از موضوع ایران برگ برنده انتخابات برای خود دست‌وپا کنند.

مثلث ایران، روسیه و چین باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا بر ایران به وسیه اِعمال تحریم‌های تازه در حالی رخ می‌دهد که در همین چند روز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی برای مصارف «انسان‌دوستانه» آزاد می‌شود. این سیاست دوگانه غربی‌ها را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

حسن هانی‌زاده، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آمریکا و اتحادیه اروپا در طول سال‌های اخیر از همه ابزارهای فشار خود استفاده کردند و نتوانستند ایران را تسلیم کنند؛ سلسله‌ فشارهایی با بهانه‌هایی مانند پهپادها، کمک به روسیه در جنگ اوکراین، حقوق بشر و فعالیت ایران در منطقه که همه این اتهام‌زنی‌ها ابزارهای توجیه‌شان در اِعمال فشار بود. اکنون هم همین سیاست را دنبال می‌کنند و تحریم‌های اتحادیه اروپا را در همین چارچوب باید بررسی کرد. آنها همچنان دنبال استفاده از سیاست چماق و هویج هستند؛ در صورتی که مشخص است که این سیاست شکست‌خورده است».

او ادامه داد: «آمریکا در آستانه انتخابات 2024 و با توجه به شکست‌های بایدن در سیاست خارجی و داخلی مقامات این کشور سعی می‌کنند با استفاده از موضوع ایران برگ برنده انتخابات برای خود دست‌وپا کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ایران در سال‌های گذشته به تمام بندهای برجام عمل کرد اما سه کشور اروپایی و آمریکا که در سال2018 از برجام خارج شد، ثابت کردند که طرف‌های قابل اعتمادی نیستند. شکل‌گیری مثلت ایران روسیه و چین باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده است. هم در بعد اقتصادی و هم در بعد نظامی از نظر آمریکا این مثلث تهدیدی بالقوه برای آمریکا محسوب می‌شود».

هانی‌زاده در پایان گفت: «در این شرایط آمریکایی‌ها هنوز دنبال سیاست چماق و هویج هستند و از یک طرف تحریم‌های تازه وضع می‌کنند و از سوی دیگر می‌گویند ایران می‌تواند بخشی از پول‌های بلوکه‌شده‌اش در کره جنوبی را استفاده کند یا به پادشاه عمان پیام می‌فرستند و می‌خواهند او واسطه مذاکره شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها