کد خبر: 679434
تاریخ انتشار :

مجلس بزرگان/ گفت‌وگوی «فردا» با غلامعلی رجایی

برخی دنبال انتخابات حداقلی هستند/ ویترین انتخابات باید متنوع باشد

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: برخی تصور می‌کنند که می‌شود انتخابات را با چند درصد از نیروهای انقلابی که همیشه در انتخابات شرکت می‌کنند، مدیریت کرد و نیازی نیست که همه مردم در انتخابات شرکت کنند.

برخی دنبال انتخابات حداقلی هستند/ ویترین انتخابات باید متنوع باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، این پرسش بیشتر تقویت می‌شود که آیا مردم قانع به حضور در انتخابات می‌شوند؟ آیا بار دیگر شاهد انتخاباتی شبیه به آنچه در سال98 مشاهده کردیم، خواهیم بود؟ و اکنون چه باید کرد که زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود؟

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «حاکمیت برای بالابردن مشارکت عمومی در انتخابات باید چند گام مهم بردارد؛ به ویژه‌ اینکه در این سال‌ها اوضاع معیشت مردم اصلا خوب نبوده است و تجربه حضور ضعیف مردم در دو انتخابات قبلی یعنی ریاست‌جمهوری 1400 و مجلس98 هم وجود دارد. واقعیت این است که در سپهر سیاسی ایران در مقطع کنونی شوری برای انتخابات دیده نمی‌شود. مردم باید احساس کنند که وضع معیشتشان خوب می‌شود یعنی به صورت عملی این موضوع را مشاهده کنند به نحوی که قیمت‌ها پایین آید، وضعیت مسکن سامان داده شود، خودرو با قیمت واقعی و نه شرایطی که اکنون هست، به مردم فروخته شود و در سایر عرصه‌ها. در هیچ عرصه‌ای اوضاع مردم بهتر نشده است و وضعیت از آن شرایطی که تحویل دولت سیزدهم داده شد هم بدتر شده است».

او ادامه داد: «مسئله بعد تکثر نامزدهاست؛ ویترین انتخابات باید متنوع باشد و مردم باید نامزد مورد نظر خود را در انتخابات ببینند. من قرینه‌ای مبنی بر اینکه شورای نگهبان رویکردش در بررسی صلاحیت‌ها را تغییر دهد، مشاهده نمی‌کنم و این شرایط اگر ادامه یابد بعید است مردم نسبت به انتخابات اقبال نشان دهند. ممکن است در شهرهای کوچک قدری رغبت نشان دهند اما در شهرهای بزرگ بحران مشارکت محدود وجود خواهد داشت. یکی دیگر از اقداماتی که باعث ایجاد امید در جامعه و سیاسیون می‌شود، آزادی زندانیان سیاسی است مانند اقدام خوب عفو که داده شد. اگر چنین شود جامعه احساس می‌کند بناست که اصلاحاتی رخ دهد و امید اجتماعی شکل می‌گیرد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «برخی تصور می‌کنند که می‌شود انتخابات را با چند درصد از نیروهای انقلابی که همیشه در انتخابات شرکت می‌کنند، مدیریت کرد و نیازی نیست که همه مردم در انتخابات شرکت کنند و این نیروهای خاص دنبال انتخابات حداثلی هستند اما در ساحت سیاست ما با مفهوم شهروند مواجهیم و شهروند لزوما نباید انقلابی باشد. مسئولان تصمیم‌ساز باید به این فکر کنند که چگونه همه مردم و نه  صرفا بخش محدودی از مردم را پای صندوق‌های انتخابات بیاورند. اینکه اینترنت محدود می‌شود و مردم مجبور می‌شوند که فیلترشکن بخرند، اینکه درباره حجاب به صورت یک‌طرفه قانون وضع شود و... باعث می‌شود مردم از سیاست دلزده شوند؛ در صورتی که در موضوع حجاب می‌شود با چند استفساریه از رهبر انقلاب و مراجع تقلید موضوع را حل کرد».

رجایی در پایان گفت: «مردم با یک پرسش مواجه‌اند؛ اینکه دولت و مجلس غیرجناحی است؟ یا اگر جناحی هم باشد، غیرجناحی عمل می‌کند؟ پاسخ عموم مردم منفی است زیرا دولت و مجلس هم جناحی‌ هستند و هم جناحی عمل می‌کنند. اکنون باید فشار بر اصلاح‌طلبان برداشته شود، باید حرف مردم شنیده شود و باید همه مسئولان با همه وجود بپذیرند که مردم در انتخابات تعیین‌کننده هستند و تا وقتی همه اینها رخ ندهد نمی‌توان انتظار داشت که همه مردم پای صندوق‌های رأی بیایند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها