کد خبر: 680407
تاریخ انتشار :

سیر تا پیاز عباس علی‌ آبادی، وزیر جدید صنعت و معدن

عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر وزارت صنعت معدن و تجارت انتخاب شد. او سابقه مدیریتی در شرکت مپنا، منابع آب و نیروی ایران (آب نیرو) را داشته و مدتی نیز معاون وزیر نیرو در دولت احمدی‌نژاد بوده است.

سیر تا پیاز عباس علی‌ آبادی، وزیر جدید صنعت و معدن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «عباس علی‌آبادی» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد دادند. علی آبادی پیش از مدیرعامل شرکت نیروگاهی مپنا بود. این شرکت پروژه‌های عظیم نیروگاهی در سراسر کشور را در دست دارد و جزو سهامی عام تلقی می‌شود.

علی‌ابادی پیش از این قرار بود به عنوان وزیر نیروی دولت رییسی معرفی شود اما در نهایت قرعه به نام علی‌اکبر محرابیان افتاده بود که وزیر صنعت دولت احمدی نژاد نیز بوده است. با این حال این بار عباس علی ابادی گزینه رییسی در وزارت صنعت شده است. در این مقاله درباره پیشینه علی ابادی می‌خوانیم. 

بیوگرافی عباس علی‌آبادی

عباس علی‌آبادی متولد سال ۱۳۴۰ در اراک است. او مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مکانیک از دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف کسب کرده و در مقطع دکتری نیز در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

بیشتر بخوانید: ایمیدرو؛ پاشنه آشیل دولت رئیسی/ نماینده مجلس: معادن توسط ایمیدرو تصرف شده‌اند، بخش خصوصی اجازه کار ندارد!

 او عموماً در بخش اجرایی صنعت فعال بوده است؛ با این حال مسئولیت‌های دانشگاهی نیز داشته که از جمله این می‌توان به ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر اشاره کرد. شاید بتوان اولین پله ترقی عباس علی‌ابادی را حضورش در جهاد سازندگی دانست. مسیری راه او را تا وزارت و مدیریت کلان پروژه‌ها در مپنا باز کرد. 

 عباس علی‌آبادی در وزارت نیرو 

مهم‌ترین سمت علی‌آبادی در وزارت نیرو، معاونت وزیر نیرو بوده است. کسی که در این دوره اقداماتش عمدتاً شامل افزایش قیمت برق، تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام و استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود و تاثیر مهمی در مدیریت اجرایی وزارت نیرو داشته است.

البته او پیش از معاونت در وزارت نیرو نیز در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت و می‌توان گفت مدیرعاملی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران (آب نیرو) جزو مهم‌ترین سمت‌های مدیریتی او در بخش اجرایی بوده است. این مسیولین او راه را برای حضور به عنوان معاون وزارت نیرو در دولت احمدی‌نژاد گشود. 

عباس علی‌آبادی در مپنا

به گزارش رویداد۲۴ مپنا از سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و از سال ۱۳۸۸ تاکنون عباس علی‌آبادی مدیرعامل این شرکت بزرگ بوده است. گفته می‌شود در زمان حضور علی‌آبادی به عنوان معاون وزیر نیرو بوده که بحث واگذاری مپنا به استان قدس نیز مطرح شده و البته به دلیل مخالفت‌ها مپنا پس از یک سال واگذاری به استان قدس مجدداً به وزارت نیرو بازگشته است.

عباس علی‌آبادی کیست؟

دلیل این واگذاری در این زمان، بدهی‌های دولت به استان قدس عنوان شده بود. پیش از حضور علی‌آبادی در مپنا شخصی به نام موسی رفتن این مسئولیت را بر عهده داشته است. کسی که گفته می‌شود برکناری‌اش یکی از همان برکناری‌های عجیب و غریب احمدی نژاد بوده است. یک شبه و بدون توضیحات خاصی از مدیریت مپنا کنار رفت؛ حال آنکه کارنامه مدیریتی‌اش در مپنا درخشان بوده است. علی‌ابادی با رانت احمدی نژاد به این سمت گمارده شد و البته در همان زمان مدیریتش بسیار از سوی رسانه‌ها با مدیریت موسی رفتن مقایسه می‌شد.

در هر حال علی‌ابادی نیز طی چند سال توانست در این سمت خودی نشان دهد؛ به طوریکه در دولت روحانی نیز همچنان به عنوان مدیرعامل مپنا باقی ماند. البته مدیریت ایران‌خودرو در سال ۹۸ را هم آزمود اما فقط یک روز توانست در ایران‌خودرو بماند و دوباره به مپنا بازگشت. 

اقدامات عباس علی‌آبادی در مپنا

شاید بتوان مهمترین اقدام. علی‌ابادی در مپنا را تلاش برای توسعه این شرکت از پروژه‌های نیروگاهی به دیگر پروژه‌ها دانست.

در دوران او قراردادهایی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و او ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودرو‌های برقی و... در دستور کار قرار داد.

مپنا در زمان علی آبادی از تحریم‌ها سود برد و تقریبا انحصار ساخت نیروگاهی در داخل را به دست گرفت و تماما از قراردادهای خارجی شانه خالی کرد و مهم‌ترین بهانه‌ای در این زمینه حمایت از ساخت داخل بود. مشابه‌ای که در صورت انتخاب وی به عنوان وزیر صمت می‌تواند نگران کننده باشد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها