کد خبر: 680437
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با هادی حق‌شناس

آیا روند کاهشی قیمت‌ها ادامه می‌یابد؟

یک اقتصاددان گفت: مسئله اما این است که اخبار مثبتی که می‌شنویم به واقعیت تبدیل شوند. اگر رسیدن به توافق در حوزه هسته‌ای به واقعیت عینی تبدیل شود، مسلما قیمت‌ها باز هم کاهشی خواهد بود اما در غیر این صورت باز هم قیمت‌ها به سر جای فعلی باز می‌گردند.

آیا روند کاهشی قیمت‌ها ادامه می‌یابد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: در روزهای گذشته روند قیمت‌ کالاها کاهشی بوده است که گفته می‌شود به دلیل گشایش‌هایی است که در عرصه سیاست خارجی به وجود آمده است. حالا پرسش آن است که چه‌قدر می‌توان مطمئن بود که این کاهش‌ قیمت‌ها ادامه داشته باشد؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در حال حاضر شاهد ریزش قمیت‌ها نه‌تنها در حوزه دلار و ارز بلکه در حوزه‌هایی مانند خودرو و سهام در بورس هستیم. در بخش مسکن هم قیمت‌ها ثابت است. باتوجه به اخبار مثبتی که در حوزه سیاست خارجی به گوش می‌رسد انتظار می‌رود این روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. باید توجه داشت که قیمت واقعی دلار یا شاخص‌های بورس این چیزی نیست که می‌بینیم یا قیمت مسکن وقتی میانگین هر متر در تهران به هفتاد میلیون تومان در ماه می‌رسد یا خوروی داخلی به یک میلیارد تومان می‌رسد، باید بدانیم که این قیمت‌ها واقعی نیستند و به نوعی ناشی از انتظار تورمی است. وقتی مشکلات به تدریج در حوزه سیاست خارجی رفع شود، انتظار تورمی هم کاهش می‌یابد به تبعش قیمت‌ها هم ریزش خواهد داشت».

او ادامه داد: «مسئله اما این است که اخبار مثبتی که می‌شنویم به واقعیت تبدیل شوند. اگر رسیدن به توافق در حوزه هسته‌ای به واقعیت عینی تبدیل شود، مسلما قیمت‌ها باز هم کاهشی خواهد بود اما در غیر این صورت باز هم قیمت‌ها به سر جای فعلی باز می‌گردند».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره بالابودن قیمت برخی اقلام اساسی بیان کرد: «مثلا مرغ را نظر بگیریم. قیمت مرغ در حالی که نرخ ارز، طلا یا خودرو پایین آمده، پایین نیامد. برخی اقلام اساسی مانند مرغ قدری طول می‌کشد تا مشمول کاهش قیمت‌ها شود زیرا در مثال اخیر دان مرغ‌ها دو ماه پیش به نرخ دلار آن زمان خریداری شده است و نمی‌شود انتظار داشت همان زمان که نرخ دلار کاهشی می‌شود، قیمت مرغ هم پایین آید».

حق‌شناس در پایان گفت: «ببینید باز هم می‌گویم که مسئله انتظار تورمی بازار ایران است. باید زمینه‌های این موضوع رفع شود. وقتی در سال97 ترامپ از برجام خارج شد، انتظار تورمی شدیدی در ایران شکل گرفت و نرخ دلار بالا رفت. حالا اگر نرخ دلار متعاقب رفع مشکلات ایران با عرصه بین‌المللی پایین آید، بسیاری از مشکلات دیگر اقتصادی مانند نظارت بر بازار هم رفع می‌شود زیرا در آن صورت رقابت در ارزان‌فروشی می‌شود و دیگر مسائلی که امروز از آنها صحبت می‌کنیم، محل بحث نخواهند بود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها