کد خبر: 681378
تاریخ انتشار :

روسیه: ماکرون نباید به نشست بریکس دعوت شود

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه ماکرون مهمانی نامناسب در نشست گروه بریکس است، از کشورهایی که در سیاست‌هایشان، روسیه را متخاصم می‌دانند، انتقاد کرد.

روسیه: ماکرون نباید به نشست بریکس دعوت شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قرار است در اوت ۲۰۲۳ نشستی در ژوهانسبورگ داشته باشند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه درباره تمایل امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه برای حضور در این نشست گفت: واضح است که سران کشورهایی که چنین رویکرد خصمانه و غیرقابل قبولی را در قبال مسکو دارند، با چنان تاکیدی درباره منزوی کردن مسکو از عرصه جهانی صحبت می‌کنند و در مسیر ناتو مبنی بر شکست استراتژیک روسیه قرار دارند، نباید در نشست سران کشورهای عضو بریکس حضور داشته باشند و حضورشان نامناسب است.

وی ادامه داد: ما به همتایان خود از آفریقای جنوبی این مساله را گفته‌ایم. انتظار داریم که رویکرد ما را به صورت کامل بپذیرند.

آفریقای جنوبی در حال بررسی گزینه‌های حقوقی است اگر که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تصمیم بگیرد در نشست گروه بریکس حضور یابد. چون دیوان کیفری بین‌المللی در مارس ۲۰۲۳ حکم دستگیری وی را بابت جنگ اوکراین صادر کرده است.

آفریقای جنوبی یکی از اعضای این دیوان بین‌المللی حقوقی است و اگر پوتین در نشست گروه بریکس شرکت کند، از نظر تئوری ملزم به دستگیری اوست.

در این میان، "کوفی کوکو" محقق ارشد در مرکز مطالعات آفریقا-چین در دانشگاه ژوهانسبورگ گفت: درخواست ماکرون برای شرکت در نشست گروه بریکس به معنای یک شکاف در گروه هفت است.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه گفته بود که ماکرون مایل است به عنوان یک ناظر به ژوهانسبورگ برود تا در نشست اوت بریکس شرکت کند.

این محقق ارشد ادامه داد: ماکرون نظری متفاوت از مابقی اعضای گروه هفت دارد و این نشان دهنده یک شکاف در این گروه و ائتلاف تحت رهبری آمریکاست. به هر حال، ایده فرانسه در شرکت در نشست گروه بریکس بسیار مهم است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها