کد خبر: 682038
تاریخ انتشار :

روسیه: استقرار تسلیحات هسته‌ای ما در بلاروس ناقض ان پی تی نیست

ایسنا: معاون وزیر خارجه روسیه گفت که استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس به معنای نقض «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)» نیست، زیرا مسکو کنترل آن‌ها را در اختیار مینسک قرار نمی‌دهد.

روسیه: استقرار تسلیحات هسته‌ای ما در بلاروس ناقض ان پی تی نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس به مناسبت پنجاه‌وپنجمین سالگرد امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفت: اقداماتی که ما در چارچوب فضای دفاعی مشترک «اتحادیه روسیه و بلاروس» اتخاذ کردیم، ماهیت تحمیلی دارند.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری تاس گفت: با توجه به این مسئله، ما با این کار تعهدات بین‌المللی خود، از جمله ان‌پی‌تی را زیر پا نمی‌گذاریم. ضرورت دارد که باز هم تاکید کنیم؛ قرار نیست روسیه کنترل تسلیحات هسته‌ای خود را واگذار کند.

ماتئوش موراویِتسکی، نخست‌وزیر لهستان هم در روز جمعه گفت که در واکنش به برنامه استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، لهستان می‌خواهد میزبان تسلیحات‌هسته‌ای آمریکا باشد.

موراویتسکی پس از نشست اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت: با توجه به این‌که روسیه قصد استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را دارد، همه ما از کل ناتو می‌خواهیم در برنامه اشتراک‌گذاری هسته‌ای شرکت کنند.

اما ساعاتی بعد جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره این درخواست ورشو، گفت که چیزی برای گفتن ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ۲۵ مارس اعلام کرد که قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کشورش را (با برد و تخریب کمتر از سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک) در بلاروس مستقر کند. او  در اواسط ماه ژوئن گفت که مسکو نخستین محموله کلاهک‌های هسته‌ای را به بلاروس فرستاده و ارسال تسلیحات تاکتیکی روسیه به بلاروس تا پایان سال میلادی جاری تمام می‌شود. او گفت که این تسلیحات برای کسانی که قصد دارند شکستی استراتژیک را بر روسیه تحمیل کنند، یک عنصر بازدارنده هستند.

در همین رابطه، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اوکراین جلسه‌ای برگزار کرد و ساعاتی پیش از آغاز این نشست، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس بر آتش این موضوع تنش‌زا دمید و گفت که اگر نیاز شود کشورش می‌تواند میزبان سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک روسیه نیز باشد که برد و قدرت تخریب به مراتب بیشتری دارند.

پوتین معتقد است این کار تعهدات هسته‌ای روسیه را نقض نمی‌کند، زیرا قرار نیست کنترل این تسلیحات در اختیار بلاروس قرار گیرد، بلکه آن‌ها صرفا در خاک بلاروس مستقر خواهند شد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در این جلسه با تکرار دیدگاه پوتین، آمریکا را به نقض پیمان‌های کلیدی منع اشاعه هسته‌ای متهم کرده و مخالفت پوتین با استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکایی در کشورهای ناتو را یادآور شد.

همچنین نماینده بلاروس در سازمان ملل با اشاره به عزم همسایگان غربی خود برای تقویت قوای نظامی و همچنین تحریم‌های غربی، گفت که برنامه استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس پاسخی است به «چالش‌هایی» که «امنیت ملی» کشورش را هدف گرفته‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها