کد خبر: 682398
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جعفر قنادباشی

حضور ایران در شانگهای و شکست سیاست‌های کلان غرب

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا اصلا تمایل نداشت که کشورهای متعدد عضو پیمان شانگهای شوند زیرا می‌دانست که در صورت حضور متعدد کشورهای قدرتمند در این پیمان، سیاست‌های غرب به چالش کشیده می‌شود.

حضور ایران در شانگهای و شکست سیاست‌های کلان غرب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: روز گذشته خبر آمد که عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای نهایی شد. حالا باید بررسی کرد که عضویت دائم ایران در این پیمان از چه جهاتی مهم است؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضو به «نامه‌نیوز» گفت: «عضویت دائم در پیمان شانگهای برای ایران یعنی گشوده‌شدن عرصه وسیع تجارت بین‌المللی؛ آن هم در شرایطی که دنیای غرب در چندسال گذشته سعی کرد به هر شکلی که می‌تواند ما را منزوی کند و راه‌های فعالیت‌های اقتصادی ما را ببندد. سیاست کلان غربی‌ها در چهار دهه گذشته ادامه داشت اما امروز کاملا مشخص است که آنها شکست خورده‌اند و ما بر تحریم‌های مستمر آمریکایی‌ها فائق آمدیم و موفق شدیم تحریم‌ها را بشکنیم».

او ادامه داد: «گرچه حضور دائم ایران در پیمان شانگهای باعث قدرتمندتر شدن ایران می‌شود اما برای پیمان شانگهای هم حضور ما بسیار مهم است و حتما با حضور ایران، شانگهای هم قدرتمندتر از گذشته می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «واقعیت این است که اکنون یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها شکسته است. آمریکا اصلا تمایل نداشت که کشورهای متعدد عضو پیمان شانگهای شوند زیرا می‌دانست که در صورت حضور متعدد کشورهای قدرتمند در این پیمان، سیاست‌های غرب به چالش کشیده می‌شود. اکنون دوره جهان تک‌قطبی تمام شده است و جهان به سمت چندقطبی‌شدن در حرکت است. واقعیت این است که دوره سرکردگی آمریکا به پایان رسیده است».

قنادباشی در پایان گفت: «طرح غربی‌ها سلطه همه‌جانبه از جمله سلطه اقتصادی بر کشورهای آسیایی بود اما شانگهای به ویژه با حضور ایران نشان داده است که طرح‌های آنها شکست‌خورده است. ایران با حضورش در شانگهای می‌تواند نیازهای راهبردی اقتصادی خود را تأمین کند و البته شانگهای هم از ظرفیت‌های وسیع ایران می‌تواند بهره ببرد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها