کد خبر: 682759
تاریخ انتشار :

شایع‌ترین علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی به‌اندازه، محل و نوع تومور بستگی دارد. در این مقاله به شایع‌ترین علائم تومور مغزی و تأثیر آن‌ها بر بدن می‌پردازیم پس خواندن این محتوا را از دست ندهید.

شایع‌ترین علائم تومور مغزی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: تومور مغزی توده‌ای از سلول‌های غیرطبیعی است که در مغز یا بافت‌های اطراف آن رشد می‌کند. تومورهای مغزی می‌توانند سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش‌خیم) باشند. علائم تومور مغزی به‌اندازه، محل و نوع تومور بستگی دارد. در این مقاله به شایع‌ترین علائم تومور مغزی و تأثیر آن‌ها بر بدن می‌پردازیم پس خواندن این محتوا را از دست ندهید.

سردرد

یکی از شایع‌ترین علائم تومور مغزی سردرد است. این مشکل معمولاً مداوم است و با گذشت زمان بدتر می‌شود. سردرد می‌تواند مبهم یا تیز باشد و ممکن است با دارو از بین نرود.

آن‌ها همچنین می‌توانند با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور همراه باشند. محل تومور می‌تواند محل احساس سردرد را تعیین کند. به‌عنوان‌مثال، تومور در لوب فرونتال می‌تواند باعث سردرد در پیشانی یا شقیقه شود.

تشنج

یکی دیگر از علائم شایع تومور مغزی تشنج است. در واقع تشنج زمانی رخ می‌دهد که فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در مغز وجود داشته باشد.

تشنج می‌تواند جزئی یا عمومی باشد و باعث از دست دادن هوشیاری یا تشنج در فرد شود. این واکنش ممکن است اولین علامت تومور مغزی باشد و در هر زمانی حتی در هنگام خواب رخ دهد.

تغییرات شناختی

تومور مغزی می‌تواند بر توانایی‌های شناختی فرد از جمله حافظه، تمرکز و استدلال تأثیر بگذارد. تغییرات شناختی می‌توانند در ابتدا ظریف باشد، اما در طول زمان پیشرفت می‌کنند.

ممکن است فرد در به‌خاطر سپردن چیزها، تصمیم‌گیری یا حل مشکلات سخت باشد. آن‌ها همچنین ممکن است با زبان مشکل داشته باشند، مانند یافتن کلمات مناسب یا درک آنچه دیگران می‌گویند.

مشکلات بینایی

تومور می‌تواند باعث مشکلات بینایی مانند تاری یا دوبینی، از دست دادن دید محیطی یا نقطه کور شود. مشکلات بینایی می‌تواند ناشی از فشار بر عصب بینایی یا آسیب به قشر بینایی باشد. اگر فردی دچار مشکلات بینایی ناگهانی یا شدید شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

کم‌شنوایی

تومور مغزی می‌تواند باعث کاهش شنوایی یا صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) شود. کم‌شنوایی می‌تواند یک‌طرفه یا دوطرفه باشد و تدریجی یا ناگهانی به وجود آید.

تومور می‌تواند بر عصب شنوایی یا بخشی از مغز که صدا را پردازش می‌کند تأثیر بگذارد. اگر فردی دچار کم‌شنوایی ناگهانی یا شدید شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

مشکلات تعادلی

تومور مغزی می‌تواند باعث مشکلات تعادلی مانند سرگیجه یا بی‌ثباتی شود. تومور می‌تواند بخشی از مغز را که تعادل و هماهنگی را کنترل می‌کند، تحت‌تأثیر قرار دهد. فرد ممکن است در راه رفتن یا ایستادن بدون کمک مشکل داشته باشد.

حالت تهوع و استفراغ

این بیماری می‌تواند باعث تهوع و استفراغ شود، به‌خصوص در صبح. تهوع و استفراغ می‌تواند به دلیل افزایش فشار در مغز یا تحریک معده ایجاد شود. همچنین ممکن است فرد اشتهای خود را از دست بدهد یا در غذا خوردن دچار مشکل شود.

ضعف یا فلج

تومور باعث ضعف یا فلج در یک طرف بدن (همی پارزی) می‌شود. ضعف یا فلج می‌تواند در اثر فشار بر قشر حرکتی یا آسیب به نورون‌های حرکتی ایجاد شود. فرد ممکن است در حرکت دادن دست‌ها یا پاهای خود مشکل داشته یا ممکن است صورت افتاده باشد.

تغییرات شخصیتی

این مشکل باعث تغییرات شخصیتی مانند نوسانات خلقی، پرخاشگری یا بی‌تفاوتی می‌شود. تغییرات شخصیتی می‌توانند ناشی از آسیب به لوب پیشانی باشند که احساسات و رفتار را کنترل می‌کند. همچنین ممکن است فرد در تعاملات اجتماعی مشکل داشته باشد یا از دیگران کناره‌گیری کند.

خستگی

این مشکل سلامتی باعث خستگی یا کمبود انرژی می‌شود. خستگی می‌تواند ناشی از پاسخ بدن به تومور یا اثر تومور بر مغز باشد. ممکن است فرد در فعالیت‌های روزانه مشکل داشته باشد یا بیش از حد معمول به استراحت نیاز داشته باشد.

راه‌های جلوگیری از تومور مغزی

یک سری کارها وجود دارند که می‌توانید با رعایت کردنشان از بروز این بیماری جلوگیری نمایید که می‌خواهیم در ادامه متن به بررسی آن‌ها بپردازیم.

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از تومورهای مغزی، حفظ یک رژیم غذایی سالم است. خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم می‌تواند به محافظت در برابر انواع بیماری‌ها از جمله تومورهای مغزی کمک کند.

طبق تحقیقات مشخص شده که انواع خاصی از غذاها به‌ویژه برای سلامت مغز مفید هستند. به‌عنوان‌مثال، غذاهایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، مانند زغال‌اخته، توت‌فرنگی، و سبزیجات با برگ‌های تیره، می‌توانند به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند که با افزایش خطر تومورهای مغزی مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی و همچنین در دانه‌های کتان و گردو یافت می‌شوند نیز می‌توانند به محافظت از مغز در برابر التهاب و سایر اشکال آسیب کمک کنند.

به طور منظم تمرین کن

ورزش منظم روش مهم دیگری برای جلوگیری از تومورهای مغزی و بهبود سلامت کلی مغز است. ثابت شده است که ورزش جریان خون به مغز را بهبود بخشیده، تولید پروتئین‌های محافظ عصبی را افزایش می‌دهد و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، ورزش منظم می‌تواند به کاهش خطر چاقی کمک کند که با افزایش خطر تومورهای مغزی مرتبط است. حداقل 30 دقیقه ورزش، مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری در بیشتر روزهای هفته را هدف قرار دهید.

از سرت محافظت کن

آسیب‌های سر با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی مانند مننژیوم و گلیوما مرتبط هستند. برای کاهش خطر ابتلا به این نوع تومورها، مهم است که اقداماتی را برای محافظت از سر خود در برابر آسیب انجام دهید.

به‌عنوان‌مثال، هنگام رانندگی یا سوار شدن در ماشین همیشه کمربند ایمنی ببندید. هنگام شرکت در ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا اسکی کلاه ایمنی داشته باشید و هنگام شرکت در سایر فعالیت‌های پرخطر از وسایل حفاظتی مناسب استفاده کنید.

از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا اجتناب کنید

برخی از مواد شیمیایی و مواد با افزایش خطر تومورهای مغزی مرتبط هستند. به‌عنوان‌مثال، قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزان، مانند آنچه در روش‌های تصویربرداری پزشکی مانند سی‌تی‌اسکن و اشعه ایکس استفاده می‌شود، با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی مرتبط است.

برای کاهش خطر قرار گرفتن در معرض تشعشعات یونیزان، مهم است که فقط در صورت لزوم تحت آزمایش‌های تصویربرداری پزشکی قرار بگیرید و همیشه از لباس‌های محافظ مناسب استفاده کنید.

سایر موادی که با افزایش خطر تومورهای مغزی مرتبط هستند عبارتند از:

آفت‌کش‌ها

حلال‌ها

انواع خاصی از پلاستیک‌ها

برای کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد، سعی کنید تاحدامکان محصولات ارگانیک را انتخاب کنید، از استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی در داخل و اطراف خانه خود اجتناب کنید و سعی کنید از محصولات ساخته شده از پلاستیک‌های ایمن‌تر استفاده کنید.

مدیریت استرس

استرس مزمن با افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله تومورهای مغزی مرتبط است. برای کاهش خطر ابتلا به تومور مغزی، مهم است که اقداماتی را برای مدیریت استرس و تقویت آرامش انجام دهید.

به‌عنوان‌مثال، سعی کنید تکنیک‌های آرامش بخشی؛ مانند تنفس عمیق، یوگا یا مدیتیشن را تمرین کنید. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که برایتان لذت‌بخش و آرامش‌بخش هستند، مانند مطالعه، گذراندن وقت در فضای باز یا گوش دادن به موسیقی.

به‌اندازه کافی خوابیدن

خواب کافی برای حفظ سلامت کلی ضروری است و همچنین برای محافظت در برابر تومورهای مغزی یک امر مهم است. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود خواب و کیفیت پایین خواب می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی و همچنین سایر شرایط سلامتی مانند چاقی و دیابت را افزایش دهد.

برای ارتقای کیفیت خواب خوب، سعی کنید یک برنامه خواب منظم داشته باشید، قبل از خواب از خوردن کافئین و الکل اجتناب کنید و یک محیط خواب راحت که خنک، تاریک و ساکت است ایجاد کنید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله تومورهای مغزی مرتبط است. برای کاهش خطر ابتلا به تومور مغزی، مهم است که اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید.

مصرف الکل را محدود کنید

استفاده بیش از حد الکل با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی و همچنین سایر شرایط سلامتی مانند بیماری کبد و انواع خاصی از سرطان مرتبط است. برای کاهش خطر ابتلا به تومور مغزی، مهم است که مصرف الکل خود را محدود کنید.

از نظر ذهنی و اجتماعی فعال بمانید

فعال ماندن از نظر ذهنی و اجتماعی برای حفظ سلامت کلی مغز مهم است و همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به تومور مغزی کمک کند.

درگیر شدن در فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهنی، مانند خواندن، بازی کردن و یادگیری مهارت‌های جدید، می‌تواند به حفظ سلامت مغز کمک کند و ممکن است خطر زوال شناختی و انواع خاصی از تومورهای مغزی را کاهش دهد.

علاوه بر این، ثابت شده است که حفظ ارتباطات اجتماعی و درگیر شدن در فعالیت‌های اجتماعی تأثیر مثبتی بر سلامت مغز دارد. تعامل اجتماعی منظم می‌تواند به کاهش استرس، بهبود خلق‌وخو کمک خوبی نماید و حتی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی کمک کند.

معاینات منظم انجام دهید

در نهایت، مهم است که به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشید تا سلامت کلی خود را کنترل کرده و از نظر هر گونه بیماری بالقوه، از جمله تومورهای مغزی، غربالگری کنید.

بسته به سن و عوامل خطر، پزشک شما ممکن است غربالگری‌های منظم سرطان یا آزمایش‌های تصویربرداری را برای نظارت بر هرگونه نشانه‌ای از تومورهای مغزی توصیه کند.

کلام آخر

خواندیم که علائم تومور مغزی بسته به‌اندازه، محل و نوع تومور می‌تواند متفاوت باشد. شایع‌ترین علائم شامل سردرد، تشنج، تغییرات شناختی، مشکلات بینایی، کاهش شنوایی، مشکلات تعادل، حالت تهوع و استفراغ، ضعف یا فلج، تغییرات شخصیتی و خستگی است.

اگر فردی هر یک از این علائم را تجربه کرد، باید فوراً به پزشک مراجعه کند. تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند نتیجه و کیفیت زندگی افراد مبتلا به تومورهای مغزی را بهبود بخشد. از اینکه تا انتها همراه ما بودید سپاسگزاریم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها