کد خبر: 682939
تاریخ انتشار :

موضع جدید آمریکا به ساخت تسلیحات هسته‌ای توسط ایران

فارس/ ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا می‌گوید علی‌رغم آن‌که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به نحوی افزایش داده که می‌تواند به این کشور در تولید تسلیحات اتمی کمک کند اما تهران در حال حاضر تسلیحات اتمی را دنبال نمی‌کند.

موضع جدید آمریکا به ساخت تسلیحات هسته‌ای توسط ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده که روز گذشته (دوشنبه) منتشر شد، مدعی شده است که ایران از سال ۲۰۲۰، به سمت افزایش ظرفیت خود برای تولید بمب اتم حرکت کرده است اما تاکنون اقدام به ساخت بمب اتم نکرده است.

ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در شرایطی بر عدم انحراف هسته‌ای ایران تأکید کرده است که برخی از نمایندگان کنگره و برخی دیگر مدعی شده بودند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است.

پس از روی کار آمدن «جو بایدن» به‌عنوان رئیس جمهور در آمریکا و اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در اواخر دولت دوازدهم مذاکراتی برای احیای برجام بین ایران و گروه ۱+۴ و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد. ۶ دور مذاکره در این خصوص برگزار شد اما گفت‌وگو به دلیل کارشکنی طرف‌های غربی به ویژه آمریکا به نتیجه نرسید. 

طبق گزیده‌ طبقه‌بندی نشده از گزارش دو صفحه‌ای از دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، « ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی تولید تسلیحات هسته‌ای که برای تولید یک ابزار هسته‌ای قابل آزمایش مورد نیاز است، انجام نمی‌دهد».

با این‌حال واشنگتن در ادامه این گزارش مدعی شده است که ایران، «فعالیت‌های تحقیق و توسعه که این کشور را به تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز برای تکمیل یک ابزار هسته‌ای را پس از آن‌که تصمیم به انجام چنین کاری بگیرد، دنبال می‌کند».

علی‌رغم آن‌که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا با وجود پایبندی کامل تهران به برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد، در ارزیابی اطلاعاتی آمریکا آمده است که ایران همچنان به نقض مفاد برجام در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

در این گزارش در این خصوص آمده است: «ایران همچنان به افزایش میزان سطح غنی‌سازی ذخایر اورانیوم فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد» و همچنین مدعی شده است که جمهوری اسلامی فراتر از محدودیت‌های برجام در خصوص تحقیق و توسعه سانتریفیوژ پیشرفته رفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که این یافته‌ها عموماً توسط بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، پشتیبانی شده‌اند.

ارزیابی اطلاعاتی آمریکا علاوه بر ادعاهایی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کرد، ادامه داد که برنامه‌های موشک بالستیک ایران همچنان تهدید چشمگیری برای کشورهای غرب آسیا مطرح می‌شود.

در این گزارش در این خصوص آمده است: «ایران بر تقویت دقت، مرگباری و قابلیت اطمینان موشک‌های خود تأکید کرده است».

ایالات متحده همچون برخی کشورهای غربی تلاش می‌کند تا مانع از پیشرفت‌های موشکی ایران شود و در همین راستا، ۱۶ خرداد ماه امسال، وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

اعلام این تحریم‌ها ساعاتی بعد از آن صورت گرفت که خبرگزاری فارس گزارش داد موشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ستاد این نیرو رونمایی شد.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: ««اقدام امروز تعهد ما را برای پاسخ به فعالیت‌هایی که ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و امنیت شرکا و متحدان کلیدی ما را تهدید می‌کند، تقویت می کند. ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های خرید فراملیتی که به طور مخفیانه از تولید موشک‌های بالستیک ایران و سایر برنامه‌های نظامی حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.» 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها