کد خبر: 684604
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با صباح زنگنه

تغییر رابرت مالی برای تخریب روند مذاکرات بود

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: باتوجه به تغییراتی که در مسئولان مذاکره با ایران در آمریکا رخ داد له نظر می‌رسد جریانی در آمریکا در صدد تخریب روند مذاکرات هستند.

تغییر رابرت مالی برای تخریب روند مذاکرات بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: روز گذشته علی باقری در سفر به عمان با شیخ خلیفه بن علی الحارثی، معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور، دیدار و رایزنی کرد. روز سه‌شنبه هفته گذشته هم  سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان با سلطان عمان در گفت‌وگویی تلفنی صحبت کرد و حدود سه هفته پیش هم وزیر امور خارجه عمان به تهران سفر کرد و با حسین امیرعبداللهیان دیدار و رایزنی کرد.

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این تحرکات دیپلماتیک به «نامه‌نیوز» گفت: «رایزنی‌های ایران و عمان مدت‌هاست که ادامه داشته است. عمان نقشی معتدل و تنش‌زدا را در منقطه ایفا می‌کند؛ به ویژه در مناسبات میان ایران و عربستان و ایران و آمریکا و آثار مثبت خضور دیپلماتیکش مشاهده می‌شود».

او ادامه داد: «عمان در خال حاضر دو موضوع را در ارتباط با ایران دنبال می‌کند؛ نخست موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و دوم موضوع برجام. در نوبت‌های قبل موضوع زندانیان در حال نهایی‌شدن بود که در آخرین لحظه آمریکا همه‌چیز را برهم‌زد. در موضوع برجام هم‌ می‌کوشد تا مذاکرات میان ایران و آمریکا از سر گرفته شود. اکنون می‌بینیم که انتقال طلب‌ ایران از عراق هم به وسیله بانک‌های عمان انجام می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اینکه ایران و آمریکا می‌توانند به نتیجه برسند یا نه، بستگی به اراده دو کشور دارد اما باتوجه به تغییراتی که در مسئولان مذاکره با ایران در آمریکا رخ داد به نظر می‌رسد جریانی در آمریکا درصدد تخریب روند مذاکرات هستند. تعویض آقای رابرت مالی برای تخریب روند مذاکرات بود. او فردی مطلع نسبت به مواضع ایران بود و چالش‌های موجود میان دو کشور را به خوبی می‌دانست‌».

زنگنه در پایان کفت: «به نظر می‌رسد توجه جامعه آمریکا به موضوعات سیاست خارجی نیست. توجه انتخاباتی مردم آمریکا با موضوعات اقتصادی و سیاست داخلی جلب می‌شود؛ بنابراین برجام برای آقای بایدن نمی‌تواند برگ برنده انتخاباتی باشد»‌.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها