کد خبر: 663905
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با سید جلال ساداتیان

مبهم است که بعد از انتخابات کنگره چه رخ دهد

سید جلال ساداتیان گفت: یک مطلب از سوی دموکرات‌ها مشخص است؛ اینکه تیم سیاست خارجی دولت بایدن دنبال ایجاد جبهه‌ای جدید نیست. تمرکز آنها بر چین و روسیه است. اگر بتوانند کاری کنند که ایران همراهی کمتری با روسیه داشته باشد و منطقه آرام باشد برای بایدن مطلوب خواهد بود.

مبهم است که بعد از انتخابات کنگره چه رخ دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت برجام همچنان بلاتکلیف است؛ به ویژه آنکه باتوجه به ناآرامی‌های اخیر در ایران و البته اظهارنظرهای مقامات غربی درباره رخدادهای اخیر، به نظر می‌رسد مسیر رسیدن به توافق نهایی سخت‌تر از گذشته هم شده باشد.

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «حسب اظهاراتی که مقامات آمریکایی کرده‌اند و نظراتی که درباره مسائل داخلی ایران داده‌اند، امیدی به احیای برجام نیست. البته قبل از آن هم قابل پیش‌بینی بود که آمریکایی‌ها به انحاء مختلف ماجرا را طول می‌دهند و فارغ از تحولات سه-چهار هفته اخیر، نشان می‌داد که آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند مذاکرات به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کشانده شود زیرا اگر توافق قبل از انتخابات کنگره امضا شود لابی صهیونیست‌ها علیه دموکرات‌ها کار خواهند. الان هم به نظر می‌رسد دموکرات‌ها اکثریت شکننده خود را در سنا حفظ کنند و در مجلس نمایندگان انتخابات را ببازند. برای تمهید این موضوع آقای ترامپ را فراخوانده‌اند که اسنادی هست که در انتخابات کارهای غیرقانونی کرده است و تمهید دیگر معلق نگاه‌داشتن برجام است تا بعد از انتخابات کنگره».

او ادامه داد: «اینکه بعد از انتخابات کنگره چه اتفاقی رخ خواهد داد، مبهم است تا اینجا را می‌شد حدس زد که به چه دلیل مسئله را به تعلیق اندازند اما اینکه بعد از انتخابات چه خواهد شد و البته باتوجه به سخنانی که درباره حوادث ایران داشته‌اند، مشخص نیست اما یک مطلب از سوی دموکرات‌ها مشخص است؛ اینکه تیم سیاست خارجی دولت بایدن دنبال ایجاد جبهه‌ای جدید نیست. تمرکز آنها بر چین و روسیه است. اگر بتوانند کاری کنند که ایران همراهی کمتری با روسیه داشته باشد و منطقه آرام باشد برای بایدن مطلوب خواهد بود اما اینکه آیا می‌تواند این کار را بکند یا خیر، مبهم است اما آنچه جزو استراتژی‌های آنان است توافق با ایران است زیرا از ورود به دوران پر تنش باز می‌دارد».

ساداتیان در پایان درباره اینکه ناآرامی‌‌ها در ایران تا چه می‌تواند بر مواضع غربی‌ها درباره ادامه مسیر دیپلماتیک با ایران تأثیرگذار باشد، گفت: «کیفیت ارتباط دیپلماتیک غربی‌ها با ایران بستگی دارد اعتراضات چه وضعیتی پیدا کند. اگر تا این حد که رخ داده باشد، جز لفاظی کاری نمی‌کنند اما اگر فکر کنند که اعتراضات در حدی است که مشکلاتی برای مسئولان ایران ایجاد کند، ممکن است رویکرد خود را تغییر دهند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها