کد خبر: 695586
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چشمک سران جمهوری‌خواه به نیکی هیلی/ او جایگزین ترامپ در انتخابات می‌شود؟

رشد نسبی آرای هیلی در نظرسنجی ها و پیشی گرفتن وی از دی سانتیس فرماندار ایالت فلوریدا در برآوردهای میدانی و تحقیقاتی، این گمانه زنی ها را در فضای سیاسی آمریکا تقویت کرده است.

چشمک سران جمهوری‌خواه به نیکی هیلی/ او جایگزین ترامپ در انتخابات می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: این روزها نیکی هیلی ، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد بیش از دیگر نامزدهای جمهوریخواه خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آماده می کند. او (هیلی) دیدارهای متعددی با سران آیپک داشته و در جریان جنگ غزه نیز بر لزوم نابودی کامل حماس،حمایت از نسل کشی های رژیم صهیونیستی و حتی مواجهه نظامی با ایران حمایت کرده است. تحلیلگران مسائل انتخاباتی در آمریکا معتقدند هیلی این مواضع را در راستای جلب حمایت حداکثری لابی صهیونیستی آیپک در انتخابات پیش رو صورت داده است. ضمن آنکه احتمال می رود به واسطه ممنوعیت احتمالی حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی به واسطه پرونده شورش ششم ژانویه 2021 در کنگره، جمهوریخواهان به دنبال حضور هیلی در انتخابات باشند. رشد نسبی آرای هیلی در نظرسنجی ها و پیشی گرفتن وی از دی سانتیس فرماندار ایالت فلوریدا در برآوردهای میدانی و تحقیقاتی، این گمانه زنی ها را در فضای سیاسی آمریکا تقویت کرده است. 

در این میان، سیگنالهای دیگری نیز وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت.شبکه برادران کوک که برای بیش از دو دهه از نامزدهای محافظه‌کار در انتخابات آمریکا حمایت مالی کرده است می‌گوید که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از نامزدی نیکی هیلی پشتیبانی می‌کند.شبکه میلیاردر آمریکایی چارلز کوک (Koch) در تلاشی برای کمک به جمهوری‌خواهان برای عبور از دونالد ترامپ میلیون‌ها دلار جمع‌آوری کرده است.درحالی که رای‌دهندگان این حزب برای شروع انتخابات مقدماتی در ماه ژانویه آماده می‌شوند، رئیس جمهور سابق چهره کاملا برتر میدان رقابت‌هاست. پشتیبانی از هِیلی از طرف شبکه کوک به طور بالقوه می‌تواند مسیر رقابت را عوض کند.

فرماندار سابق کارولینای جنوبی در نظرسنجی‌ها حدود ۵۰ امتیاز از مردی که او را به عنوان سفیر سازمان ملل منصوب کرده بود، یعنی دونالد ترامپ عقب است اما عملکرد قابل توجه او در مناظره‌های تلویزیونی و جهش اخیر در میزان محبوبیت او در ایالت‌هایی که زود رای می‌دهند، باعث امیدواری جمهوریخواهانی شده است که به دنبال جایگزینی برای آقای ترامپ هستند.در هفته‌های اخیر چندین اهداکننده برجسته کمک‌های مالی اشاره کرده‌اند که در مقابل ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، از خانم هیلی حمایت خواهند کرد. دسانتیس در نظرسنجی‌ها دوم است اما در برخی ایالات هیلی توانسته است جایگاه وی را تصاحب کند. به این ترتیب، هیلی در تلاش است خود را تبدیل به جایگزین ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 کند. 

کمیته «آمریکایی‌های طرفدار اقدام برای رفاه» (اِی اف پی اکشن) - بازوی حمایت سیاسی شبکه کوک - در یادداشتی از هیلی به عنوان نامزدی یاد کرد که «توانایی پشت سر گذاشتن فرهنگ سمی واشنگتن را دارد و نامزدی است که می‌تواند برنده شود».

این کمیته افزود که نظرسنجی‌های داخلی و تماس با رای‌دهندگان نشان می‌دهد که هیلی بهترین عملکرد را در یک رویارویی فرضی با جو بایدن - نامزد احتمالی دمکرات‌ها - خواهد داشت.کارزار هیلی در بیانیه‌ای گفت که حمایت سازمانی با «میلیون‌ها عضو در سطح ریشه‌ای» برای او «مایه افتخار» است. او گفت که اعضای «اِی‌اف‌پی» می دانند که «ما باید کشور را نجات دهیم.»

اما کارزار ترامپ اهمیت «ای‌اف‌پی» را به عنوان «شاخه سیاسی جنبش چین اول، آمریکا آخر» رد کرد.

استیون چونگ، سخنگوی این کمپین، در بیانیه‌ای اظهار کرده است که هیچ میزان «وجوه غیرشفاف» به هیلی کمک نخواهد کرد آقای ترامپ را شکست دهد.منتقدان این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا تنها زن این رقابت‌ها زیرساخت‌های مبارزاتی لازم برای حفظ نیروی محرکه با داغ شدن فصل انتخابات را دارد.اما این مشکلی است که حمایت شبکه کوک - با کمک‌های تبلیغاتی و امکاناتی برای بسیج رای‌دهندگان - می‌تواند راه درازی برای کمک به حل آن برود.این حمایت ، می تواند میان طرفداران هیلی و ترامپ شکافی جدی ایجاد کند و همین مسئله،منجر به شکست جمهوریخواهان در ایالات مهم و خاکستری شود. این همچنین ضربه بزرگی به دسانتیس می‌زند که اخیرا در جریان انتخابات مجدد فرمانداری ۲۰۲۲ فلوریدا از حمایت «ای‌اف‌پی» برخوردار شده بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها