کد خبر: 696502
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛ نگاهی به تبعات رویکرد انتخاباتی «شریان»

وحدت شکنان

از یک‌سو «شریان» می‌خواهد به طور مستقل وارد انتخابات شود و از سوی دیگر به احتمال بسیار زیاد اصولگرایان با جبهه پایداری هم مشکلات زیادی خواهد داشت؛ چه آنکه در گذشته هم چنین بوده است و پایداری‌ها به راحتی تن به لیست واحد نمی‌دادند.

وحدت شکنان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اسفند سال گذشته بود که «شبکه راهبردی یاران انقلاب» با نام اختصاری «شریان» نخستین مجمع عمومی خود را برگزار و به نوعی اعلام موجودیت کرد. مهم‌ترین نکته در آن نشست حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود تا چنین تلقی شود که «شریان» جریان نزدیک به دولت در انتخابات مجلس است. همین برداشت باعث شد که انتقادهای زیادی مطرح شود؛ مشخصا آنکه دولت نباید در انتخابات دخالت کند به ویژه آنکه شخص سید ابراهیم رئیسی هم گفته است که دولت قصد دخالت در انتخابات را ندارد. اما نزدیک‌بودن شریان به اعضای دولت قدری خلاف این ادعا را نشان می‌داد تا آنکه اعضای شورای مرکزی «شریان» مشخص شدند و در کمال تعجب وقتی سابقه کاری آنها بررسی شد، معلوم شد که تعداد زیادی از آنها به انحاء مختلف ارتباطی با مهرداد بذرپاش و وزارت راه و شهرسازی داشته‌اند.

همه اینها برای اصلاح‌طلبان چندان مهم نبود زیرا آنها در رقابت انتخاباتی خود را رقیب جریان اصولگرایی می‌دانند نه یک طیف و یک گروه و این اصولگرایان بودند که بر دو مسئله انتقادهای صریحی مطرح می‌کردند؛ نخست آنکه چرا باید یک گروه نزدیک به دولت برای انتخابات شکل بگیرد و ثانیا آیا «شریان» قصد ورود مستقل به انتخابات را دارد؟ به بیان دیگر آیا «شریان» زمینه افتراق انتخاباتی را در میان اصولگرایان فراهم می‌کند؟

این پرسش‌ها وجود داشت تا آنکه به تازگی سخنگوی «شریان» آپ پاکی را بر دست همه ریخت. فاطمه حمیدیان با اشاره به راهبردهای انتخاباتی شریان برای انتخابات مجلس گفت: «اولین راهبرد شریان، رقابت انتخاباتی در درون جبهه انقلاب اسلامی و نه با جریان اپوزیسیون غرب‌گرا است؛ به عنوان دومین راهبرد نیز بر این باور هستیم که رقابت‌های انتخاباتی نباید زمینه سوءاستفاده برای دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی را فراهم آورد».

این سخن به صورت صریح دال بر ورود مستقل شریان به انتخابات است و این پیام را به اصولگرایان می‌رساند که «شریان» قصد ویژه‌ای برای وحدت انتخاباتی ندارد؛ موضوعی که به مذاق بسیاری از اصولگرایان خوش نیامد. مشخصا رسانه‌های نزدیک به قالیباف واکنش‌های تندی به این موضوع نشان دادند. روزنامه «صبح نو» در همین زمینه نوشت: «آنچه اعضا و فعالان درون این تشکیلات نو تأسیس درباره راهبردهای خود عنوان کرده‌اند، عموما مغایر با راهبرد اصلی وحدت جریان نیروهای انقلاب است و خاطره تجارب تلخ و البته شکست خورده سیاسی قبل را تداعی می‌کند».

سایت فردا، نیز در گزارشی چنین آورد: «سخنگوی شریان از سیاست این جریان به‌صورت علنی رونمایی می‌کند و از عدم‌وحدت با سایر جریان‌ها سخن می‌گوید؛ نوعی بازگشت به منش حامیان دولت نهم در انتخابات شورای شهر سوم. انتخاباتی که باز هم نام بذرپاش در آن به چشم می خورد. پیش‌تر و پس از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، مهرداد بذرپاش با حمایت دولت وقت فهرستی را برای انتخابات شورای شهر سوم تحت‌عنوان رایحه خوش خدمت آماده کرد و مقابل فهرست اصولگرایان قرار داد».

با این اوصاف به نظر می‌رسد بدنه اصولگرایی سعی خواهد کرد که بازدارنده پیش‌روی «شریان» باشند زیرا علاوه بر آنکه چنین تک‌روی‌هایی را باعث پراکنده‌شدن سبد رأی اصولگرایی می‌دانند، چندان تمایلی هم به نقش‌آفرینی دولت در انتخابات ندارند؛ به ویژه طیف قالیباف.

حالا مشخص نیست که سرنوشت اجماع حداکثری اصولگرایان چه خواهد شد زیرا از یک‌سو «شریان» می‌خواهد به طور مستقل وارد انتخابات شود و از سوی دیگر به احتمال بسیار زیاد اصولگرایان با جبهه پایداری هم مشکلات زیادی خواهد داشت؛ چه آنکه در گذشته هم چنین بوده است و پایداری‌ها به راحتی تن به لیست واحد نمی‌دادند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها