کد خبر: 697155
تاریخ انتشار :

تحلیل نامه نیوز؛

کودتا در شورای ائتلاف ؛ سه لیست جدید مقابل سران شانا

این کودتا در حالی رغم می‌خورد که پیش‌تر بارها تاکید شده بود کنار گذاشتن جریان‌های اصیل اصولگرایی از مسیر ایجاد وحدت و نگاه های از بالا به پایین برخی تصمیم سازان این شورا موجب بروز چنین وضعیتی خواهد شد.

کودتا در شورای ائتلاف ؛ سه لیست جدید مقابل سران شانا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – تا همین چند هفته پیش خبری نبود و گرد رخوت بر عالم سیاست نشسته بود. اکنون اما نه تنها فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شده، بلکه شاهد بالا گرفتن دعواها نیز هستیم. مصداق این مدعا وضعیت کنونی شورای ائتلاف است. این طور که از شواهد و قرائن پیداست ، سیاسیون در شورای ائتلاف روزهای خوبی را در پیش ندارند. به رغم همه ادعاهای پیشین درباره قرار داشتن در مسیر وحدت و این قبیل ایده‌آل نگری‌ها شاهدیم که برخی گروه‌های پیش‌رو در این جبهه شروع به جداسازی خود از این شورا کرده‌اند. 

گله‌گذاری‌های امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف از طیف پایداری در گفت‌وگوی اخیر وی با «مهر» نخستین نشانه برای رسیدن به این تحلیل است. او در این مصاحبه وقتی حرف به پایداری و شریان می‌رسد؛ می‌گوید: «درخصوص کسانی که حاضر نیستند نظر جمعی را پذیرفته و دور میز شورای ائتلاف بنشینند و اساساً علاقه‌مند به تک‌روی هستند، نمی‌توانیم در شورا برای آن‌ها برنامه‌ای داشته باشیم؛ آن‌ها مسیر خود را می‌روند» رسولی تاکید می‌کند که «شورای ائتلاف نمی‌تواند مسیر خود را به خاطر آن‌هایی که دنبال کار انفرادی هستند، تغییر دهد.» 

دومین نشانه از تلاش برای کودتا در شورای ائتلاف اما آنجا یافت می‌‎شود که «شریان» به عنوان یک طیف برآمده از دولت راه خود را جدا کرده و از رقابت درون جریانی می‌گوید! 

«فاطمه حمیدیان» سخنگوی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) در گفت‌وگو با «مهر» خیلی صریح گفت: «اولین راهبرد شریان، رقابت انتخاباتی در درون جبهه انقلاب اسلامی و نه با جریان اپوزیسیون غرب‌گرا است؛ به عنوان دومین راهبرد نیز بر این باور هستیم که رقابت‌های انتخاباتی نباید زمینه سوءاستفاده برای دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی را فراهم آورد.» 

سومین نشانه امان از قبلی‌ها نیز عیان‌تر است. حسین الله‌کرم با همراهی حاج منصور ارضی و دیگر همفکرانش حزب تشکیل داده و رسما وارد میدان شده‌اند اهمیت «رزما» که به گفته الله‌کرم قرار است صدها و هزارها نیروی ارزشی و بسیجی و انقلابی به میدان بیاید آنجایی بیشتر می‌شود که حواسمان باشد آنها در انتخابات‌های پیشین نیز تحت عنوان لیست مداحان مسیر خود را جدا کرده‌ بودند. مصاحبه اخیر الله کرم نیز قابل توجه است . او گفته :« من فکر می‌کنم که در انتخابات آینده رقابت حزبی جایگزین رقابت جبهه‌ای خواهد شد یعنی اگر ما بخواهیم مشارکت را افزایش دهیم بهتر است که رقابت به شکل حزبی برگزار شود.» 

اگرچه در نگاه ابتدایی و نخست به نظر می‌رسد این تحرکات ناشی از تک‌روی دوستان سابق شورای ائتلافی هاست اما در تحلیلی عمیق‌تر می‌توان به این نتیجه‌گیری رسید که یک مرکز واحد این جداسازی را دنبال می‌کند. خروجی این جداسازی نیز ارائه سه لیست جداگانه مقابل شورای ائتلاف البته از درون همین شورا خواهد بود  که اگرچه شامل برخی اشتراکات است، اما با توجه به اینکه جداگانه ارائه شده و اسامی متفاوتی دارد؛ منجر به کنار گذاشته شدن برخی نیروهای سیاسی این بخش از جبهه اصولگرایی است. ایده سه لیست در مقطع فعلی جلوی لیست واحد شورای ائتلاف قرار گرفته و شاید بتوان از آن به شبه کودتا در این شورا تعبیر کرد. این کودتا در حالی رغم می‌خورد که پیش‌تر بارها تاکید شده بود کنار گذاشتن جریان‌های اصیل اصولگرایی از مسیر ایجاد وحدت و نگاه های از بالا به پایین برخی تصمیم سازان این شورا موجب بروز چنین وضعیتی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها