کد خبر: 697851
تاریخ انتشار :

تقلای تل‌آویو برای فریب افکار عمومی

با وجود اینکه اسرائیل و حامیانش حجم عظیمی از تصاویر و کلیپ‌های ساختگی را از روزهای نخست جنگ با هدف فریب افکار عمومی با صرف میلیون‌ها دلار تولید و پخش کردند، ولی اکنون روایت فلسطین دست برتر را دارد و شاهدیم با وجود در اختیار داشتن گروه‌های سایبری، راه انداختن انبوه هشتگ های ضد فلسطینی فقط در چند روز اکنون در انزوای بین‌المللی قرار دارند.

تقلای تل‌آویو برای فریب افکار عمومی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز، رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان به جنگ روانی و رسانه ای خود در راستای بخشی از حملات سازمان یافته علیه آرمان فلسطین به طور کلی و ساکنان نوار غزه به طور خاص ادامه می دهد و که بمباران دیوانه وار یکی از انواع آن است.

سال‌هاست اسرائیل تلاش می کند شبکه‌های اجتماعی را با ایجاد کمپین‌هایی با هدف گمراه کردن افکار عمومی در زمینه جنگ غزه هدف قرار دهد تا حمایت های مردم دنیا را جلب کند و از خود تصویری مناسب در جهان نشان دهد.

فریب سازمان یافته

از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به غزه، رسانه های اجتماعی شاهد ایجاد کمپین های گسترده اسرائیل با محتوای اطلاعات نادرست با هدف مقابله با «روایت فلسطینی»، تحریف واقعیت ها و انتشار «روایت اسرائیلی» و تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان بوده است. همزمان با افزایش تجاوزات و شدت یافتن تنش در مرز با لبنان، اسرائیل آنچه را «جبهه آگاهی بخش» خواند در سکوهای دیجیتال راه‌اندازی کرد، جایی که گروه های ساییری اسرائیل کمپینی را در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کنند.

به گزارش وب سایت آمریکایی پولتیکو، اسرائیل از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» ده‌ها فراخوان در فضای مجازی منتشر کرده که شامل تصاویر و کلیپ‌هایی با هدف حمایت از عملیات نظامی ارتش اسرائیل است تا بتواند حمایت اقشار مختلف مردم را به خود جلب کند.

در اواسط اکتبر روزنامه یدیعوت آحارونت گزارش کرد، اهمیت «جبهه آگاهی بخش» کمتر از اهمیت میدان‌های نبرد نیست، زیرا از آن به عنوان نبرد بر سر آگاهی یاد می‌شود و مؤید اهمیت نقش آن در نفوذ به فضای مجازی و رساندن صدا و دیدگاه های اسرائیلی ها به تمام نقاط جهان است.

سال‌هاست اسرائیل صدها نیرو استخدام کرده و در مراکز و دانشگاه‌های سراسر این رژیم آموزش‌های جامعی گذرانده‌اند تا با مانورهای مجازی و جنگ‌های پنهان با هدف انتشار روایت اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند.

جذب افکار عمومی، تقویت موضع اسرائیل در برابر دیگر مواضع و تحریف حقایق مربوط به تجاوز به نوار غزه ازجمله تکنیک های جعلی است که این نیروها از آنها برای تحریف واقعیت و تولید محتوا و مطالب دروغ استفاده می کنند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی گلوبز، در هفته نخست جنگ غزه پرسنل وزارت امور خارجه اسرائیل برای 250 خبرنگار خارجی جلسات توجیهی گذاشتند و بیش از 640 مصاحبه با رسانه های بین المللی به زبان های مختلف انجام دادند تا واقعیت مبارزه میدانی را تحریف و با روایت فلسطین مقابله کنند.

کمپین های تأمین مالی

طبق گزارش وب سایت Semrush، وزارت امور خارجه اسرائیل از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» تا نوامبر بیش از 13.5 میلیون دلار برای کمپین‌های تبلیغاتی در اروپا، اعمال کلمات کلیدی و بهینه سازی موتورهای جست و جو با هدف تقویت روایت خود از درگیری‌های جاری در غزه هزینه کرد.

اسرائیل همچنین به عنوان بخشی از راهبرد رسانه ای خود کمپین گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی«X»  و  YouTubeراه‌اندازی کرد که شامل پرداخت هزینه برای انتشار ده‌ها آگهی تبلیغاتی است که تصاویر و کلیپ‌هایی با ماهیت احساسی و وحشیانه تبلیغ می‌کنند و خشونت‌های مسلحانه را در اسرائیل به نمایش می‌گذارند.

یک پژوهشگر رسانه ای به شبکه «تی.آر.تی» عربی گفت، جنگ جاری در سرزمین های اشغالی شاهد یکی از خشن ترین حملات اطلاعاتی نادرست علیه مقاومت و مردم فلسطین است. یکی از این موارد فراوانی اخبار جعلی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره سر بریدن نوزادان بود که در حجم زیاد دست به دست و به زبان های مختلف ترجمه می‌شدند.

وب سایت آمریکایی پولتیکو اوایل دسامبر اطلاعاتی از وزارت امور خارجه اسرائیل منتشر کرد که نشان می داد، حدود 30 آگهی در شبکه اجتماعی «X» منتشر کردند که بیش از 4 میلیون بازدید داشت. هدف این تبلیغات حساب های کاربری کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، بلژیک و هلند بود.

وزارت امور خارجه اسرائیل همچنین بیش از 75 آگهی تبلیغاتی در یوتیوب منتشر کرد تا فلسطینیان را شیطانی جلوه دهد که انسانیت را از بین می برند. رئیس بخش رسانه های دیجیتال وزارت امور خارجه اسرائیل اعتراف کرد، هدف از مأموریت روزانه آنها بازتنظیم روایت بین المللی از جنگ است، زیرا درگیری کنونی فقط به سرزمین غزه محدود نمی شود.

یک گروه سایبری که به طور مستقیم از وی خط می گیرند، وظیفه دارند کاربران شبکه های اجتماعی را با ایجاد کمپین های تبلیغاتی گمراه کنند و هدفشان جلب حمایت برای رژیم اشغالگر است. این گروه توانسته بیش از 10 هزار پست و توئیت از آغاز تجاوز اسرائیل به نوار غزه به 6 زبان اصلی انگلیسی، عربی، فارسی، روسی، اسپانیایی و عبری تولید کند و تمرکز اصلی آنها بر مناطقی مانند جهان عرب، آمریکای لاتین، ایران و روسیه است که شاهد همبستگی بیشتری با آرمان فلسطین هستند.

دروغ های آشکار

یک پژوهشگر امور سیاسی معتقد است: اسرائیل امکان دارد از قتل‌عام‌هایی که چندین سال پیش علیه فلسطینیان مرتکب شده بود خلاص شده باشد؛ اما وضعیت پس از هفتم اکتبر با عملیات های سال 1990 تغییر زیادی دارد و اکنون شاهد گسترش رسانه های اجتماعی هستیم که کنترل مردم را در اختیار دارند و می توانند واقعیت ها را تحریف کنند.

وی افزود: با وجود اینکه اسرائیل و حامیانش حجم عظیمی از تصاویر و کلیپ‌های ساختگی را از روزهای نخست جنگ با هدف فریب افکار عمومی با صرف میلیون‌ها دلار تولید و پخش کردند، ولی اکنون روایت فلسطین دست برتر را دارد و شاهدیم با وجود در اختیار داشتن گروه های سایبری، راه انداختن انبوه هشتگ های ضد فلسطینی فقط در چند روز اکنون در انزوای بین المللی قرار دارند.

تقلای اسرائیل برای نشان دادن همدردی با مردم پس از نخستین دروغ هایشان درباره سر بریدن 40 کودک اسرائیلی به وسیله حماس و انتشار دروغین تصویر جسد سوخته ای که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مدعی بود متعلق به کودک اسرائیلی است و مبارزان گردان های قسام سوزاندند، رنگ باخت. بعداً مشخص شد تصویر جسد سوخته در اصل سگی است که در کلینیک دامپزشکی بود و به وسیله هوش مصنوعی اصلاح و جعل شده بود.

با گسترش دایره خشم مردم جهان، سیل محکومیت قتل عام غزه، شکست اسرائیل در جنگ اطلاعاتی و رسانه ای، تل آویو مجبور شد آویو کوخاوی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش را به عنوان مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع رسانی منصوب کند، ولی وی نیز نتوانست نظر مردم اسرائیل را به خود و سیاست های تل آویو جلب کند.

افزایش انتشار صحنه‌های بی‌سابقه کشتار و ویرانی غزه موجب افزایش نارضایتی مردم جهان شده است و همگان به این باور دست یافته اند، قوانین بین‌المللی برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر در زمان جنگ و بحران ‌فایده ای ندارد.

 

منبع: راهبرد معاصر

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها