کد خبر: 698638
تاریخ انتشار :

تاکید جانسون بر لزوم توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای انگلیس

نخست وزیر پیشین انگلیس بار دیگر بر لزوم توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای برای تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور و مقابله با بحران انرژی تاکید کرد.

تاکید جانسون بر لزوم توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای انگلیس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، بوریس جانسون که در واپسین روزهای خود در قدرت، احداث و توسعه نیروگاه های اتمی در این کشور را مطلوب‌ترین گزینه برای مقابله با بحران انرژی و کاهش وابستگی به منابع روسیه توصیف و به جانشین خود ریشی سوناک توصیه کرد که این پروژه را تا پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۲۴ به سرانجام برساند.

این درحالی است که بر اساس مدارک تازه‌ای که نشریه «آی» رویت کرده، برنامه انگلیس برای تولید برق هسته‌ای با تاخیر مواجه شده است. این نشریه انگلیسی روز جمعه در گزارشی نوشت: «برنامه برق رسانی به یک چهارم شبکه ملی با استفاده از انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ کند شده و تعدادی از اهداف داخلی محقق نشده است.»

«آی» ادامه داد: «اسناد مشاهده شده نشان می‌دهد که چندین ضرب‌الاجل کلیدی برای افزایش تولید هسته‌ای رعایت نشده، این درحالی است که جانسون می‌گوید که برق هسته‌ای برای کمک به مهار صورت‌حساب‌های افسارگسیخته انرژی و جلوگیری از جهش قیمت‌ها، حیاتی است.»

وی در گفت‌وگو با نشریه «آی» گفت: «انرژی هسته‌ای باید بخشی از برنامه دولت در زمینه کاهش گازهای کربنی باشد. اگر بخواهیم از افزایش قیمت‌های انرژی در آینده جلوگیری کنیم، باید برق بیشتری تولید کنیم. انرژی هسته‌ای بخش مهمی از این ترکیب است.»

توسعه انرژی هسته‌ای یکی از بندهای کلیدی برنامه ۱۰ ماده‌ای جانسون برای «انقلاب صنعتی سبز» بود که در سال ۲۰۲۰ مطرح شد. او در سپتامبر ۲۰۲۲، کمی پیش از ترک داونینگ استریت گفت که «نزدیک‌بینی» کوتاه‌مدت باعث شده است که دولت‌های متوالی اهمیت انرژی هسته‌ای را نادیده بگیرند.

او در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود در کسوت نخست‌وزیر انگلیس گفت که دولت ۷۰۰ میلیون پوند برای کمک به ساخت نیروگاه هسته‌ای «سایزول سی» در منطقه سافولک واقع در جنوب شرق کشور اختصاص داده است. وی ادعا کرد که عدم احداث این نیروگاه "دیوانگی مطلق" است زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قصد دارد تا بازارهای جهانی نفت و گاز را ویران کند.

دولت انگلیس تیرماه سال گذشته مجوز احداث این نیروگاه را که حدود ۲۰ میلیارد پوند برآورد می‌شود صادر کرد. بخش عمده هزینه ساخت آن را غول انرژی فرانسه EDF تامین می‌کند. انتظار می رود این نیروگاه ۳.۲ گیگاوات برق تولید کند که برای تامین انرژی ۶ میلیون خانوار کافی باشد. انگلیس امیدوار است که با کمک این نیروگاه انعطاف پذیری کشور را در حوزه انرژی تقویت و یک قدم به اهداف زیست محیطی و حذف انتشارگازهای کربنی نزدیک شود.

جانسون آن زمان ابراز امیدواری کرد که جانشین او کوتاه‌نگری را کنارگذاشته و نیروگاه‌های اتمی بیشتری را احداث کند. او گفت اگر نیروگاه هینکلی‌پوینت سی که روند ساخت آن بنا به ملاحظات امنیتی و سیاسی با تاخیر مواجه، تکمیل شده بود سالی ۳ میلیارد پوند در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌شد. نخست وزیر انگلیس به جانشین خود توصیه کرد که برای تضمین دورنمای امنیت انرژی کشور نیروگاه‌های اتمی بیشتری را احداث کند.

با این حال ریشی سوناک اکتبر گذشته از اهداف تعیین شده در برنامه «انقلاب صنعتی سبز» جانسون با هدف جلب آراء انتخاباتی عقب‌نشینی کرد و اجرای برخی از بندهای این برنامه را به تاخیر انداخت. اقدامی که با انتقادهای متعدد داخلی مواجه و او به سیاسی کردن مقوله تغییرات اقلیمی متهم شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها