کد خبر: 699572
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

چشم ترامپ به 6 قاضی محافظه کار

اعتراض دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده به رأی دادگاه کلرادو مبنی بر اینکه او اجازه شرکت در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در این ایالت را ندارد در دیوان عالی آمریکا بررسی خواهد شد.

چشم ترامپ به 6 قاضی محافظه کار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - حنیف غفاری: جدال حقوقی بر سر مجرمیت یا عدم مجرمیت ترامپ در شورش 6 ژانویه سال 2021 وارد فازجدی تری شده و سناتورهای دموکرات ( که اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند) به سادگی از این مسئله عبورنخواهند کرد. با این حال خیال ترامپ از یک سنگر به نام "دیوان عالی آمریکا"تا حدودی راحت است!  دیوان عالی آمریکا درباره رأی دادگاه کلرودا مبنی بر خروج ترامپ از انتخابات مقدماتی این ایالت تصمیم می‌گیرد. هم‌زمان در سالروز حمله به ساختمان کنگره، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا حملات لفظی تندی علیه ترامپ کرد.بر همین اساس، اعتراض دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده به رأی دادگاه کلرادو مبنی بر اینکه او اجازه شرکت در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در این ایالت را ندارد در دیوان عالی آمریکا بررسی خواهد شد.

دادگاه عالی کلرودا روز ۱۹ دسامبر رأی خود را اعلام کرد که بر اساس آن ترامپ از شرکت در رقابت انتخاباتی جمهوری‌خواهان در این ایالت منع شده است.مبنای رأی این دادگاه ماده ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکاست که می‌گوید: «شخصی که به عنوان یکی از مقامات ایالات متحده یا به عنوان عضو مجلس قانونگذاری یک ایالت یا در مقام یک مسئول اجرایی یا قضایی ایالتی، برای حمایت از قانون اساسی ایالات متحده قبلاً سوگند ادا کرده باشد، ولی بعداً علیه ایالت خود شورش کند یا به دشمنان وابسته آن یاری دهد، نمی‌تواند به عنوان نماینده سنا یا نماینده کنگره یا عضو هیئت انتخاب‌کننده رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور انتخاب شود.»

قضات دادگاه کلرادو حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را مصداقی از این ماده قانون اساسی دانسته‌اند چرا که معتقدند طرفداران ترامپ پس از سخنرانی تحریک‌آمیز او دست به این اقدام زده‌اند.حزب جمهوری‌خواهان در ایالت کلرادو روز ۲۷ دسامبر علیه این حکم اعتراض کرد.

دیوان عالی آمریکا متشکل از ۹ قاضی است که اکثریت آنها محافظه‌کار هستند و سه تن از آنها مستقیما از سوی ترامپ به این سمت انتخاب شده‌اند. بنابراین مشخص نیست که این قضات چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت.همچنین معلوم نیست که دیوان عالی به این پرسش که آیا ترامپ در شورش علیه کنگره گناهکار است یا نه پاسخ دهد. این دادگاه می‌تواند تصمیم بگیرد که ماده ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا برای روسای جمهور قابل استناد نیست.

کنار گذاشتن ترامپ از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می‌تواند در این کشور منجر به یک زلزله سیاسی شود.در سالروز حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، جو بایدن،‌ رییس‌جمهور این کشور در یکی از مراسم تبلیغات انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا با تندی علیه رقیب احتمالی‌اش دونالد ترامپ سخنرانی کرد.

بایدن گفت: «این اولین انتخابات در سطح کشوری پس از شورش ۶ ژانویه است که مانند خنجری در گلوی دموکراسی آمریکا بود... در ابتدای این سال انتخابات ما باید به صراحت بدانیم که این رأی ما رأی به دموکراسی است.»

بایدن در ادامه سخنانش به طور تلویحی ادبیات ترامپ را با آلمان نازی مقایسه کرد و گفت ترامپ از "مسموم کردن خون آمریکایی‌ها" صحبت می‌کند و "دقیقا همان زبانی را که در آلمان نازی استفاده می‌شد" تکرار می‌کند.ترامپ  آماده است دموکراسی ما را قربانی کند تا خودش در قدرت بماند.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها