کد خبر: 701371
تاریخ انتشار :

سفیر ایران در ژنو: اسرائیل تنها مانع ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو گفت: رژیم صهیونیستی با زرادخانه‌ های تسلیحات هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه خود تهدید بزرگی علیه صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای است و تنها مانع برای ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی محسوب می‌شود.

سفیر ایران در ژنو: اسرائیل تنها مانع ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی بحرینی روز سه شنبه در سخنرانی آغاز به کار کنفرانس خلع سلاح سال ۲۰۲۴ افزود: سال ۲۰۲۳ با مسابقه تسلیحاتی بی سابقه، تهدیدات و لفاظی های هسته ای، نسل کشی و ارتکاب انواع جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در سرزمین های اشغالی فلسطین به پایان رسید.

وی اظهار داشت: یک مسابقه هسته ای نگران کننده همراه با تهدید جدی برای استفاده از سلاح های هسته ای وجود داشته است. کشورهای دارای سلاح هسته ای نه تنها به تعهدات خود برای توقف و معکوس کردن سرعت، عمل نکردند، بلکه متعهد شدند زرادخانه های هسته ای خود را تجدید و مدرن کنند.

سفیر ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل متحد افزود: اجازه دهید به این واقعیت اشاره کنم که در سال گذشته، ایالات متحده بیش از همه کشورهای مسلح هسته ای دیگر، برای تسلیحات هسته ای هزینه کرده و در گزارش نهایی کمیسیون کنگره در مورد وضعیت استراتژیک ایالات متحده، آمده است که اگر نیروهای متعارف به اهداف ایالات متحده نرسند، این کشور از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

‌بحرینی گفت: همچنین، یک تهدید هسته‌ای وقیحانه از سوی رژیم اسرائیل علیه غزه و دیگری توسط نخست‌وزیر این رژیم در سپتامبر ۲۰۲۳ علیه کشور من ظاهر شد که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل از جمله NPT و منشور سازمان ملل است.

وی ادامه داد: ایران مانند سایر کشورهای غیرهسته‌ای نگران وضعیت کنونی است و از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب «ان پی تی»(NPT) عمل کرده و متعهد شوند که تمام زرادخانه‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند.

بحرینی در بخش دیگری از سخنرانی گفت: نمایندگان محترم، همکاران گرامی مایلم توجه شما را به منبع اصلی بی ثباتی در منطقه خاورمیانه یعنی رژیم اسرائیل جلب کنم. این رژیم تهدید بزرگی برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای به‌ویژه از طریق زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای و همچنین تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه و محافظت‌نشده‌اش است.

وی تصریح کرد: رژیم اسراییل به عنوان تنها مانع بر سر راه منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه است و به انباشت انواع تسلیحات کشتار جمعی بدون عضویت در هیچ سند بین المللی الزام آور و بدون اینکه تحت هیچ گونه پادمان یا سازوکار راستی آزمایی قرار گیرد، ادامه می دهد.

بحرینی افزود: رژیم اسرائیل بیش از هفت دهه است که به نقض آشکار قوانین و اصول اساسی حقوق بین الملل، به ویژه حقوق بشردوستانه بین المللی و قوانین بین المللی حقوق بشر ادامه داده است. این نقض شامل بمباران و گلوله باران بی رویه غزه، مجازات دسته جمعی فلسطینی ها، استفاده از فسفر سفید در غزه و لبنان، جابجایی اجباری و انتقال غیرنظامیان، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان، و همچنین زیرساخت های غیرنظامی است.

وی گفت: وقت آن است که اقدامات جمعی برای مهار و پایان دادن به جنایات فجیع رژیم اسرائیل و فعالیت های هسته ای غیرقانونیش اتخاذ شود.

ایران پس از هند و اندونزی و از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به مدت چهار هفته ریاست دوره‌ای کنفرانس خلع سلاح را بر عهده خواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها