کد خبر: 701741
تاریخ انتشار :

جزییات جدید از ماهواره‌های «هاتف ـ ۱» و «کیهان ـ ۲»

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع به ویژگی‌های ماهواره‌های «هاتف ـ ۱» و «کیهان ـ ۲» ساخت صنایع الکترونیک ایران وزارت دفاع (صاایران) اشاره و آن را تشریح کرد.

جزییات جدید از ماهواره‌های «هاتف ـ ۱» و «کیهان ـ ۲»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بخشی از اظهارات سخنگوی گروه فضایی وزرات دفاع در برنامه صبحانه ایرانی را ببینید و بشنوید

سید احمد حسینی‌مونس با اشاره به پرتاب ماهواره مهدا به همراه دو ماهواره دیگر که صبح یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲ انجام شد، گفت: ماهواره‌بر سیمرغ نسل جدید ماهواره‌برهای سوخت مایع جمهوری اسلامی ایران است. فناوری پرتاب فضایی جزو فناوری‌های لبه تکنولوژی در جهان است و در مجموع حدود ۱۰ کشور به این فناوری دست پیدا کرده‌اند.

وی افزود: متخصصان ما توانستند با دانش و فناوری بومی بدون وابستگی به کشورهای صاحب فناوری به این تکنولوژی دست پیدا کنند و در حال حاضر با توجه به اینکه پس از تست‌های تحقیقاتی و زیرمداری ماهواره‌بر سیمرغ امروز توانست سه ماهواره را به صورت همزمان در مدار قرار بدهد. با توجه به قابلیت‌های بالای ماهواره‌بر سیمرغ می‌توان گفت برای عمده نیازمندی‌های فضایی و ماهواره‌هایی که در کشور توسعه می‌یابند در آینده نگران پرتاب‌های آن‌ها نخواهیم بود و می‌توانیم پرتاب‌ها را با توانمندی داخلی خود انجام دهیم.

وی با اشاره به کارکردهای ماهواره «هاتف ـ ۱» و «کیهان ـ ۲»، گفت: فناوری فضایی امروز کاربردهای متنوعی در زندگی بشر دارد این دو نانوماهواره در دو حوزه فناوری به عنوان اولین گام‌ها برای اثبات فناوری تعریف شده‌اند و با موفقیت در مدار قرار گرفتند.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «هاتف ـ ۱»، تصریح کرد: این ماهواره اولین قدم تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیاست که در راستای برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف و بدین منظور قراردادی با سازمان فضایی منعقد شده است که در آینده تعدادی ماهواره در قالب یک منظومه باید در قرار بگیرند. این ماهواره اولین گام به عنوان گام تحقیقاتی برای شروع منظومه اینترنت اشیا یا مخابرات باریک باند تعریف شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «کیهان ـ ۲»، نیز، عنوان کرد: این ماهواره در حوزه ناوبری فضاپایه و تعیین موقعیت گام اول تحقیقاتی در این حوزه هست که متخصصان عزیز ما در مجموعه وزارت دفاع این ماهواره را توسعه داده‌اند و ایستگاه‌های زمینی آن نیز توسعه داده شده است. ان‌شاءالله پس از اینکه ارتباطات برقرار شد و در حین در مدار قرار گرفتن ماهواره تنظیمات لازم انجام شد قدم‌های بعدی برای پرتاب ماهواره‌های بعدی در این حوزه نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: ماهواره‌بر سیمرغ در حقیقت ارتقا یافته ماهواره‌بر سفیر است که از چهار موتور خوشه‌بندی(کلاستر) شده سفیر استفاده می‌کند. این ماهواره‌بر بستری برای توسعه ماهواره‌برهای بزرگتر ما مانند سریر است که تا وزن بیش از یک تن را می‌تواند حمل کند. با پرتاب امروز، اولین بار در کشور تزریق چندگانه به ثبت رسید و هم ماهواره‌بر توانست به اوج ۱۱۱۰ کیلومتری برسد و ما توانستیم به ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری برسیم.

یکشنبه هشتم بهمن ماه، ماهواره‌بر سیمرغ ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ماهواره مهدا و دو نانوماهواره «هاتف ـ ۱» و «کیهان ـ ۲» را از پایگاه امام خمینی (ره) وزارت دفاع با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد.

ماهواره‌ بر سیمرغ یک، ماهواره‌ بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید به روی پرتاب‌های فضایی کشور باز کند. این پرتاب با همکاری وزارت دفاع و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موفقیت انجام شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها