کد خبر: 702645
تاریخ انتشار :

رئیسی: خواص از جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی و اخلاقی صیانت کنند

رئیس جمهور با بیان اینکه اهالی کتاب جز خواص جامعه محسوب می‌شوند، گفت: انتظار از خواص و روشنفکران جامعه و چهره‌های منورالفکر آن است از جامعه در مقابل تهاجم و شبیخون فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی صیانت کنند.

رئیسی: خواص از جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی و اخلاقی صیانت کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابراهیم رییسی، روز چهارشنبه - ۱۸ اسفندماه -در مراسم جایزه کتاب با بیان این که انسان کامل نبی مکرم اسلام است گفت: به وسیله کتاب و نگاه به انسان کامل که زندگی خود را اینگونه بسازد به عنوان الگوی بشریت نگاه کند و به او و اولیاء گرانقدرش تاسی کند.

رییس جمهور با بیان این که قلمی مورد تجلیل و تکریم حضرت حق است که با مسوولیت باشد و مسوولانه بنگارد، افزود: هرقلمی مورد سوگند حضرت حق نیست. هر مسطور قلمی هم مورد توجه نیست. مسطور قلمی که در جهت هدایت، سعادت، نجات و صعود انسان باشد مورد توجه خداوند است. 

رئیسی ادامه داد: آن قلمی هم مورد سوگند باری تعالی است که در جهت شناخت مساله انسان، زندگی او  در مساله شناسی، اولویت شناسی، شناخت راه کارهای حل مساله مخاطب شناسی و زمان شناسی باشد، اگر قلمی در این جهت حرکت کند بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان این که پیشینیان را چگونه می شناسیم، گفت: ما آنها را به وسیله قلمشان می شناسیم. بزرگان از اهل تحقیق و پژوهش را در علوم مختلف را از کجا می شناسید. کسی مگر به شما می گوید که خدمت بوعلی رسیده اید؟ می گوید که ما بوعلی را از نوشته هایش می شناسیم.

رییس جمهور افزود: بزرگانی که از فلسفه، حکما، فقها و مفسران بزرگ و عالی قدر می شناسید همه از طریق آثار آنها است. آثار است که بر شخصیت، فکر و اندیشه، انگیزه و راه و سلوک و سیره آنها دلالت می کند. 

وی ادامه داد: نظریات و فرضیه های مختلف را از کجا به دست می آوریم؟ همه اینها مبتنی بر قلم و آثار قلم و اندیشه ای که بصورت کتاب خودنمایی می کند است. بنابراین شناخت همه محققان ، مفسران و حکما و اندیشمندان به وسیله نوشته ها و تحقیقات و پژوهش های آنها است.

رییسی گفت: کتاب علیرغم همه شرایط ارتباطی و اطلاعاتی و وسیله های الکترونیکی برای ارتباطات و اطلاعات، همچنان جایگاه خود را دارد و فضای مجازی و دیجیتال وسیله خوبی برای انتقال مفاهیم عالی کتابها است. از این وسیله باید برای انتقال مطالب ، علوم و دانش ها و افکار و اندیشه ها بهره برد.

فضای مجازی را باید به عنوان یک فرصت برای رونق کتاب و کتابخوانی است

وی تاکید کرد: فضای مجازی را باید به عنوان یک فرصت برای رونق کتاب ، کتابخوانی و توجه به کتاب تلقی کرد و از آن بهره برد. نه این که بگوییم فضای مجازی آمده است کتاب جایگاه خود را از دست داده است. همچنان کتاب جایگاه خود را با توجه به این فضا دارد.

رییس جمهور با تاکید بر این که قلم مسوولانه را باید ترویج کرد گفت: نباید کتاب، نوشتن  و انتقال علم و دانش را با مبلغ و کسب و درآمد تعویض کرد. البته هرکسی هزینه هایی دارد اما کتاب و انتقال علم و دانش و فرهنگ را باید در جایگاه رفیع خود قرار داد.

وی با بیان این که بعضی از شغل ها در جامعه همواره بر بیت المال است یا به نحوی باید زندگی فردی که در این رابطه تلاش دارد را تامین کرد، گفت: اما جایگاه کتاب را نباید تنزل داد که وسیله کسب و درآمد شود. ممکن است در کنار آن درآمدی باشد اما این نیست. این هم از آن شغل هایی است ولو این که شغل تلقی می شود اما به هیچ عنوان نباید با کسب درآمد آن را مواجه کرد.

وی خطاب به نویسندگان حاضر در این جلسه گفت: شما خواص جامعه هستید و مسئولیت های خاص خود را دارید انتظار از خواص این است که از جامعه در مورد تهاجم فرهنگی محافظت کنند،روشنفکران باید در این جایگاه خوب رصد کنند قبل از دیگران ببینند و از جامعه در مقابل انحرافات صیانت کنند، روشنفکر کسی نیست که مردم را به طرف تفکرات غربی و شرقی سوق دهد.

انتظار از خواص جامعه رصد مسائل و نیازهای مختلف کشور است

رییس جمهور با بیان اینکه اهالی کتاب و مجموعه آنهایی که آثار فاخر را خلق کردند، جز خواص جامعه محسوب می‌شوند، گفت: خواص جامعه مسوولیت خاصی بر عهده دارند و انتظار از خواص و روشنفکران جامعه و چهره‌های منورالفکر آن است که رصد کننده مسائل و نیازهای اجتماعی، آسیب‌های فکری و اخلاقی جامعه باشند و به موقع هشدار بدهند واز جامعه در مقابل تهاجم و شبیخون فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی صیانت کنند.

وی با بیان اینکه انتظار از روشنفکران،  دیدبانی خوب در جایگاه روشنفکری است، یادآور شد: اینکه خواص خوب رصد کرده و متوجه آسیب‌ها شوند و پیش از دیگران بدانند و اعلام کنند و از جامعه در برابر هرگونه انحراف فکری، اخلاقی و اجتماعی صیانت کنند، انتظاری است از روشنفکران وجود دارد.

رییسی تاکید کرد: تعریف روشنفکری این نیست که جامعه را به سمت تفکرغربی و شرقی سوق دهد. بلکه روشنفکر جامعه آن است که روشن‌ بینی او سبب صیانت از فکر و اندیشه جامعه شود. همچنین وی از علم و فرهنگ، داشته‌های بسیارملت وامت اسلامی و تمدن و مدنیتی که جامعه از آن برخودار بوده و هست و سبب افتخار همه است، حفظ و پاسداری کند.

رییس جمهور بر لزوم مشخص شدن و حفظ شاخص‌های این مدنیت و تمدنی که جامعه از آن برخوردار است، تاکید کرد و یادآور شد:  مسوولیت بزرگ صاحبان فکر، اندیشه و قلم ارتقاء این شاخص‌ها است. چرا که صاحبان قلم مسائل جامعه را به خوبی متوجه هستند و آنها را پیگیری می‌کنند.

عقب ماندگی در حوزه کتاب و آثار علمی و فرهنگی نیاز به جبران دارد

وی در ادامه سخنان خود بر جبران عقب ماندگی در برخی از بخش‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: نخست در حوزه کتاب کودک و نوجوان نیاز به جبران است که به رغم اینکه کتاب‌های زیادی در این حوزه نوشته شده و افرادی مختلفی در این باره کار می‌کنند، ولی کافی نیست. به عبارتی آنهایی که بلدند در ادبیات کودک و نوجوان قلم بزنند، در این باره باید فعالتر عمل کنند.

رییسی  قلم زدن برای معرفی آثار تمدنی ایران اسلامی برای عموم ملت‌ها، گویش‌ها و فرهنگ‌ها را موضوع دوم با اهمیت در این باره عنوان کرد و اضافه کرد: اینکه بتوانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی به جوامع را معرفی کنیم، بسیار مهم است. چرا که وقتی به عنوان نمونه به یکی کشورها یا دانشگاه‌های خارج از کشور می‌روید، در مقایسه متوجه کمبودها در این حوزه می‌شوید.

رییسی ادامه داد: امروز به میزان غنا و داشته‌هایی که ایران اسلامی در حوزه فرهنگ و تمدن از آن برخوردار است، در این حوزه از آن برخوردار نیستیم و این موضوع به عهده صاحبان قلم است که برای فرهنگ و داشته‌های متعدد علمی، فرهنگی، ادبی، تمدنی و تاریخی این ملت و آثار بسیاری که در این حوزه وجود دارد را معرفی کنند.

رییس جمهور توجه به مسائل نویسندگان، مترجمان، مولفان و اصحاب فکر و اندیشه را موضوع سوم و با اهمیت در این حوزه دانست  و تصریح کرد: در این حوزه مخاطب نخست بنده هستم و در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم و مسوولان در حوزه‌های دولتی و نهادهای رسمی باید به آن توجه کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه قشر بسیار ارزشمندی حضور دارند که از مفاخرکشور محسوب می‌شوند و دارای مناعت طبع بوده و حاضر نیستند به هیچ عنوان نیاز خود را طرح کنند. اما مسوولان مربوطه باید بدانند این افراد که افتخار ما هستند، به عنوان مفاخر باید همواره ارجمند و ارزشمند و پربها تلقی شوند و به مسائل آنها حتی اگر خودشان مراجعه نکنند، ما به مسائل و مشکلات آنها مراجعه کنیم و توجه ویژه و خاص نسبت به آن ایفا کنیم.

به گزارش ایرنا در حاشیه مراسم کتاب سال که با حضور و سخنرانی آیت الله رئیسی برگزار شد، آیت الله رئیسی در پاسخ به یکی از حضار که کتاب نهج البلاغه را به وی هدیه داد ضمن تشکر گفت که این کتاب ارزشمندترین هدیه است و خداوند توفیق خواندن نهج البلاغه را به ما مرحمت کند. رئیس جمهور در این مراسم از جمعی از اهالی قلم تقدیر کرد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها