کد خبر: 702871
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

قضات بی‌طرف پرونده ششم ژانویه را می بندند؟

ترامپ سخنرانی‌های جلسه استماع دیوان عالی درباره رای دادگاه کلرادو را «روندی زیبا» توصیف کرده است! موضوعی که نشان می دهد اکثر قضات ( حداقل در ظاهر) در صدد نقض رای دادگاه کلرادو هستند.

قضات بی‌طرف پرونده ششم ژانویه را می بندند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - دیوان عالی آمریکا ، جلسه استماع درباره پرونده‌ای را برگزار کرد که در نهایت مشخص می‌کند آیا دونالد ترامپ شرایط نامزدی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و شرکت در انتخابات ماه نوامبر این کشور را دارد یا خیر. این مهم ترین پرونده ایست که در خصوص اتهامات ترامپ رسیدگی می شود و هر حکمی دادستانهای عالی صادر کنند، برای رئیس جمهور سابق آمریکا حیاتی است! این پرونده بر این اساس است که آیا ترامپ در هجوم گروهی از افراد به ساختمان کنگره آمریکا در شهر واشینگتن در ششم ژانویه ۲۰۲۱ نقش داشت یا خیر، و این‌که آیا بر اساس متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا، این واقعه باعث می‌شود او شرایط رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشد یا خیر. 

قضات دیوان عالی کلرادو گفته‌اند که ترامپ واجد شرایط رقابت در انتخابات نیست و نامش نباید روی برگه‌های رای قید شود. تیم حقوقی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، این تصمیم را «غیردموکراتیک» توصیف کرده است. 

رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند حکم دیوان عالی کلرادو درباره این‌که نام ترامپ در این ایالت روی برگه‌های رای خواهد آمد یا خیر، ظرف چند روز یا چند هفته معلوم خواهد شد، هرچند تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است. 

اکثریت قضات دادگاه در جلسه‌ استماع که بیش از دو ساعت طول کشید، درباره تصمیم دادگاه مبنی بر حذف ترامپ از رای‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری مردد بودند. متمم ۱۴ از بخش سه قانون اساسی آمریکا می‌گوید هیچ‌یک از اعضای کنگره یا متصدیان سازمان‌های دولتی آمریکا که سوگند حمایت از قانون اساسی کشور را یاد کرده‌اند، نباید در هیچ شورشی علیه قانون اساسی مشارکت یا به دشمنان آن کمک کنند. دیوان عالی کلرادو در ماه دسامبر گذشته حکم داد که مطابق متمم ۱۴ قانون اساسی، عملکرد ترامپ در وقایع ششم ژانویه ۲۰۲۱ زیر سوال است. اما این تصمیم از آن زمان در حالت تعلیق قرار دارد. 

مسئول امور خارجی ایالت کلرادو پیش‌تر تایید کرده است که نام ترامپ روی برگه‌های انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان درج شود. اما ترامپ طبق رای دادگاه، برای رای‌گیری فوق که قرار است روز پنجم ماه مارس باشد، رد صلاحیت شد و بنابراین هرگونه رای با نام او باطل می‌شود.  النا کاگان، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، با این استدلال که چرا یک ایالت باید قدرت تصمیم‌گیری درباره این موضوع را داشته باشد که چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند یا خیر، جیسون موری، قاضی دادگاه کلرادو را به چالش کشید. 

کاگان گفت: «پرسش اینجاست که چرا یک ایالت باید تصمیم بگیرد که چه کسی رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود؟چرا یک ایالت می‌تواند نه تنها برای شهروندان خود، بلکه برای کل کشور تصمیم بگیرد؟» او افزود مسئله نقش ترامپ در وقایع ششم ژانویه، یک مسئله ملی است. 

ترامپ درباره جلسه استماع دیوان عالی گفت «تاسف‌بار» است که نامزدی‌اش در کلرادو به چالش کشیده شده است. 

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت: «جلسه دیوان‌عالی را تماشا کردم… تاسف‌بار است که باید چنین چیزهایی را از سر بگذرانیم.» او در دیدار با خبرنگاران در مارالاگو، اقامتگاهش در فلوریدا، گفت: «این را مداخله بیشتر دموکرات‌ها در انتخابات می‌دانم.خبر خوب این است که ما در تمامی نظرسنجی‌ها پیشتازیم.»

ترامپ سخنرانی‌های جلسه استماع دیوان عالی درباره رای دادگاه کلرادو را «روندی زیبا» توصیف کرده است! موضوعی که نشان می دهد اکثر قضات ( حداقل در ظاهر) در صدد نقض رای دادگاه کلرادو هستند. 

دونالد ترامپ گفت: «میلیون‌ها نفر هستند که می‌خواهند رای بدهند و اتفاقا می خواهند به من یا حزب جمهوری‌خواه رای بدهند- هرچه که می‌خواهید اسمش را بگذارید- اما این من هستم که نامزد شده‌ام و ما در همه نظرسنجی‌ها پیشتازیم.» 

ترامپ این سخنان را قبل از رفتن به ایالت نوادا برای رای‌گیری درون‌حزبی جمهوری‌خواهان ایراد کرد؛ رای‌گیری که پیش‌بینی می‌شود پیروزی ترامپ در آن تضمین‌شده است.

قاضی محافظه‌کار، جان رابرتز، در دیوان عالی گفته است  در صورت تایید تصمیم دادگاه کلرادو، ممکن است سایر ایالت‌ها برای رد صلاحیت نامزدهای دموکرات یا جمهوری‌خواه اقدام کنند. نشریه پولیتیکو نوشته بعید است که قاضی رابرتز از حکم دادگاه کلرادو علیه ترامپ حمایت کند. قاضی محافظه‌کار، سموئل آلیتو، نیز گفت اقدام دادگاه عالی کلرادو عواقب شدیدی در دیگر ایالت‌ها خواهد داشت. متمم چهاردهم پس از جنگ داخلی آمریکا در سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ تصویب شد که در آن ایالت‌های جنوبی که برده‌داری را مجاز می‌دانستند علیه دولت ایالات متحده شورش کردند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها