کد خبر: 703530
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با صباح زنگنه

آلمان پشت پرده سیاست‌های ضدایرانی کنفرانس مونیخ

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آلمان تصور می‌کند باید به هر شکلی که می‌شود منافع صهیونیست‌ها را حفظ کند.

آلمان پشت پرده سیاست‌های ضدایرانی کنفرانس مونیخ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: کنفرانس امسال مونیخ مانند سال گذشته ضدایرانی بود. رویکرد منفی این کنفرانس علیه ایران در حالی بود که افکار عمومی دنیا انتظار داشتند در نشست سالانه مونیخ موضوع جنایت رژیم صهیونیستی در غزه مورد بررسی قرار گیرد اما به نظر می‌رسد لابی صهیونیست‌ها اجازه تحقق این موضوع را نداد.

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «کنفرانس مونیخ در آلمان برگزار می‌شود و طبیعتا سیاست‌های آلمان بر این کنفرانس اِعمال می‌شود. اکنون هم حزب حاکم بر آلمان سیاست معتدلی ندارد و همه سعی‌اش را می‌کند تا منافع رژیم صهیونیستی را تأمین کند. آلمان در شرایط کنونی گرفتار موقعیت تازه‌ای در اروپاست و می‌خواهد نقشی جدیدی را ایفا کند. این کشور پیشرفت خوبی در حوزه اقتصادی داشته است تا جایی که می‌شود گفت دومین اقتصاد دنیاست و علی‌رغم اینکه دیگر از روسیه گاز دریافت نمی‌کند اما اراده جبران این ضرر در ذهن و عمل حاکمان آلمان وجود دارد. در این شرایط آلمان تصور می‌کند باید به هر شکلی که می‌شود منافع صهیونیست‌ها را حفظ کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و می‌بینیم که آلمان هر کشور یا گروهی که منتقد رژیم صهیونیستی باشد را تحت فشار قرار می‌دهد. کنفرانس مونیخ با هدایت آلمان اکنون دست به هر کار سخیفی می‌زنند تا فقط از منافع رژیم صهیونیستی دفاع کرده باشد؛ ولو دعوت از معاندان نظام ایران».

او ادامه داد: «واقعیت این است که آلمان دنبال به دست‌آوردن رهبری اروپاست و در این مسیر دست به اقداماتی رادیکال هم می‌زند؛ از فروش اسلحه گرفته تا توسعه نیروهای نظامی‌اش در برابر ناتو و آمریکا زیرا می‌دانیم بعد از جنگ جهانی دوم تا امروز آلمان تحت محدودیت‌هایی در حوزه نظامی قرار داشت و نظارت‌هایی بر این کشور وجود داشت اما حالا به تدریج از این محدودیت‌ها خارج می‌شود که البته هزینه‌هایی هم برایش خواهد داشت از جمله تقابل با فرانسه».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «همه اینها در حالی است که همه کشورهای اروپایی بازیچه آمریکا شده‌اند؛ به ویژه در موضوع جنگ اوکراین. آمریکا خود را کنار کشیده است و به کشورهای اروپایی فشار می‌آورد که از اوکراین حمایت مالی و نظامی کنید. هدف آمریکا تخریب اتقصاد اروپاست. بعد از جنگ جهانی دوم هم اقتصاد اروپا فلج شد و کشورهای اروپایی مجبور شدند برای نجات خود از آمریکا اطاعت کنند. آمریکا حالا هم که اروپایی‌ها مشغول پیشرفت بودند، عزم کرد تا اقتصاد آنها را دچار مشکلات عدیده کند که تا حدی موفق هم بوده است».

زنگنه در پایان گفت: «موقعیت ایران میان کشورهای غربی به خطر افتاده است. آنها توافقی با یکدیگر کرده‌اند تا موقعیت ایران را متزلزل کنند؛ چه در اجلاس‌هایی که جنبه دیپلماسی عمومی دارد، چه در فضای ذهنی نخبگانی در دنیا. به نظر می‌رسد که آنها دنبال طرح بزرگ‌تری هستند اما این طرح تا کجا بتواند پیش برود یا واکنش ایران چه باشد یا در نهایت قدرت منطقه‌ای ایران به شدت کاهش می‌یابد یا از آن‌سو به شدت افزایش می‌یابد یا موضع کشورهای چین و روسیه چه خواهد بود، همه و همه مبهم است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها