کد خبر: 704943
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

جنس تعامل مجلس دوازدهم با دولت

اگر افراد حامی دولت در مجلس آینده دست بالا را داشته باشند، این احتمال می‌رود که نقش نظارتی مجلس کاهش یابد.

جنس تعامل مجلس دوازدهم با دولت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: نتیجه انتخابات مجلس تا اینجای کار نشان می‌دهد نیروهای حامی دولت در مجلس دوازدهم به طور نسبی دست بالا را خواهند داشت. مشخصا در تهران که این اتفاق رخ داده است و ائتلاف امنا با محوریت گروه شریان توانست تعداد زیادی از کرسی‌های مجلس بعد را در اختیار بگیرد. اکنون حامیان دولت را می‌توان همان پایداری‌های سابق دانست؛ جریانی که البته در دولت هم جایگاه قابل اعتنایی دارند.

در صورتی که اکثریت مجلس آینده نزدیک به دولت باشد، طبیعی است که تعامل مجلس با دولت بالاتر خواهد رفت اما برخی نتیجه افزایش تعامل را به نوعی کاهش نظارت بر عملکرد دولت می‌دانند. مجلس یازدهم که شکل گرفت این موضوع بسیار مطرح می‌شد که مجلس نباید خود را رقیب دولت بداند و باید با دولت تعاملی سازنده داشته باشد اما در چهارسال اخیر بارها مشاهده کردیم که مجلس با دولت وارد چالش‌هایی شد. حالا اگر نزدیکان دولت در مجلس دست بالا را در اختیار بگیرند، عملا سطح منازعات میان مجلس و دولت کاهش می‌یابد اما این احتمال هم وجود دارد که مجلس بعضا نقش حامی دولت و نه ناظر بر دولت را ایفا کند که اگر چنین شود عملا وظیفه نظارتی مجلس کم‌رنگ می‌شود.

البته تغییر در چیدمان سیاسی مجلس به زعم برخی می‌تواند مثبت باشد زیرا عملکرد مجلس یازدهم با انتقادهای زیادی همراه بود و نیاز به تغییر رویکرد قوه مقننه در بسیاری از موارد احساس می‌شود. تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند مجلس یازدهم در قبال مشکلات کشور منفعلانه رفتار کرد و نتوانست مطابق شعارش مبنی بر ریل‌گذاری دولت برای ایفای نقش کند اما نقدهایی که به عملکرد نمایندگان کنونی مجلس وارد است دلیل نمی‌شود که یک واقعیت را انکار کنیم؛ آنکه اگر مجلس آینده یکی از وظایفش را حمایت بی‌قید و شرط از دولت بداند، عملا از اثرگذاری خواهد افتاد؛ چه آنکه نفع دولت هم در نظارت دقیق و بی‌غرض مجلس است زیرا اگر نسبت مجلس با دولت تعامل انتقادی باشد، دولت در مسیر درستی قرار می‌گیرد و میزان خطاهایش کاهش می‌یابد.

به هر روی تا اینجای کار مشخص است که مجلس آینده تفاوت‌های مهمی با مجلس کنونی دارد و این امید وجود دارد که مجلس دوازدهم با تحرک از مجلس یازدهم باشد اما یک ابهام هم هست؛ آنکه آیا مجلس دوازهم قرار است به بازوی پارلمانی دولت تبدیل شود؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها