کد خبر: 705387
تاریخ انتشار :

تحلیل‌ دیگران؛

سوپرانقلابی‌ها چقدر رای دارند؟

بدنه تندروی اصولگرایی در تهران تنها 7درصد رای دارد و بخش مهمی از این رای هم متعلق به تندروترین جریان درونی آنهاست.

سوپرانقلابی‌ها چقدر رای دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز -  انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوراول به پایان رسید. اگرچه هنوز نتایج تفکیک آراء انتخابات، میزان آراء باطله و مشارکت‌کنندگان به طور دقیق منتشر نشده است، اما با این وجود می‌توان با اتکا به آراء جریان اصولگرا و اتفاقاتی که در آن رخ داده، تحلیلی ارائه کرد. تحلیلی که مشخص میکند بدنه رای جریان اصولگرایی را در تهران بیشتر افرادتندرویی تشکیل دادند که در صورت عدم وجود رقیب اصلاح‌طلب سوپرانقلابی‌ها را انتخاب می کنند. 

اول: مشارکت در انتخابات مجلس در پهنه کشوری بیشتر رنگ و بوی محلی دارد تا ملی. نامزدها در شهرستان‌ها و حتی مراکز استان، ناگزیر هستند مستقیما با مردم در ارتباط باشند و به آنها پاسخگو باشند. همیشه هم مطالبات مردم این منطقه کاملا روشن است. آنها خواهان دریافت امکانات بیشتر از پایتخت هستند. هر نامزدی که به آنها وعده‌های دریافت امتیازات بیشتر از مرکز را بدهد، می‌تواند توجهات بیشتری را جلب کند. 

همچنین نامزدهایی که مردم احساس کنند توانمندی بیشتری برای دریافت امکانات از مرکز را دارند، برای آنها جذاب تر هستند. از همین رو کسانی که پیشتر در پایتخت وزیر و وکیل بودند، در شهرستانها با اقبال بیشتری روبه‌رو میشوند. لذا هیچ نامزدی درشهرستان‌ها زمان تبلیغات اعلام نمی‌کند که وقتی به مجلس رفت، قرار است راجع به انرژی هسته‌ای و یا مساله حجاب و صیانت از فضای مجازی و حتی واردات خودرو، قانون تصویب کند. وعده‌های آنها حول محور مطالبات محلی است، نه مطالبات ملی. از همین روست که انتخابات تهران اهمیت دارد. 

دوم: نمایندگان شهرستان‌ها در مرکز و درون پارلمان، عموما تحت تاثیر نمایندگان مرکز قرار دارند. به این دلیل که نگرش‌های سیاسی نزد این افراد پررنگ‌تر است تا نمایندگان شهرستان‌ها. 

با این دو مقدمه مشخص میشود چرا تحلیل آراء انتخابات تهران (نه حتی استان تهران) اهمیت دارد. حالا نگاهی به آمارهای سه انتخابات اخیر بیندازیم.

بررسی نتایج سه انتخابات اخیر در تهران نشان میدهد که اولا: جریان اصولگرایی در این انتخابات دچار ریزش شدید آراء شده است. آنها حداقل 30 درصد نسبت به سابق آراء خودشان را از دست دادند. 

دوما مشخص میشود که سبد رای افراطی‌های اصولگرا در تهران به اندازه 600 هزار رای است. در سمت دیگر، بررسی آراء اصلاح‌طلبانی که حاضر هستند در هرنوع انتخابات‌(با هر نوع کاندیدا) شرکت کنند، 70 هزار رای است. رایی که در مجلس یازدهم با مجید انصاری رقم خورد و در مجلس دوازدهم با علی مطهری. 

بررسی نتایج انتخابات سال 94 و 98 نشان میدهد اصولگرایان از رای ثابتی به اندازه 860 هزار رای در تهران دارند. برای همین هم آنها همواره خواهان کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند و از خود رفتارهای «مشارکت‌سوز» نشان مید‌هند.

در انتخابات دور دهم مجلس، زمانی که عارف یک میلیون و ششصدهزار رای داشت، علی مطهری توانست یک میلیون و چهارصدهزار رای از مردم دریافت کند. در نهایت پایین ترین رای لیست اصلاح طلبان عبدالرضا هاشم زایی با یک  1 میلیون رای بود. در همان انتخابات، حدادعادل نزدیک به یک میلیون رای آورد. اما شاخص ما برای اندازه گیری، آراء مرتضی آقاتهرانی است که در هر دوانتخابات سال 94 و 98، تقریبا رای یکسان و به اندازه 860 هزار رای کسب کرد. در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98، قالیباف توانست یک میلیون و دویست‌هزار رای بیاورد که به نظر میرسد فاصله بین 860 هزار (رای آقا تهرانی) تا یک میلیون و دویست هزار رای (آراء قالیباف) مربوط به شهرت شخصی قالیباف مربوط میشود. 

نتیجه انتخابات اخیر هم نشان می‌دهد محمود  نبویان با حضور در همه لیست‌ها تنها کمتر از 600 هزار رای از آن خود کرد. این یعنی ریزش 32  درصد آرای، از همان سبد 860 هزارتایی رای مجموعه همه اصوگرایان. به احتمال بسیار زیاد بخش مهمی از آراء باطله تهران از همین سبد است. 

اما معنای این اعداد این است که بدنه تندروی اصولگرایی در تهران تنها 7درصد رای دارد و بخش مهمی از این رای هم متعلق به تندروترین جریان درونی آنهاست. این مساله کاملا واضح بود که در مشارکت حداقلی قالیباف توان جذب این بدنه رای را ندارد. بارها این مساله در تحلیل‌هایی که درامتداد منتشر شد، به صراحت عنوان شده بود. اما تیم قالیباف واقعیت را نمی‌دید تا وقتی که دیوار حقیقت، سختی خودش را با آراء تهران به این دسته از اصولگرایان نشان داد. 

حالا دیگر فرصت «رقابت» و شکست دادن سوپرانقلابی‌ها در صندوق به پایان رسیده. قالیباف و طیف میانه جریان راست از حداقل رای در درون اصولگرایان برخوردار هستند و از همین رو برای مهار آنها، هیچ راهی جز «ستیز» با سوپرانقلابی‌ها پیش روی خود نمیبینند. این ستیز آغاز شده،‌ اما نشانه‌های آن رفته رفته بیشتر نمایان‌تر میشود.

 

منبع: امتداد

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها